1 123lukas skrev:
Hej alla skilsågare! Blev i dagarna lycklig ägare till en 1340, mycket tack vare alla goda omdömen i denna tråd. Jag går i tankarna att bygga ett portabelt utmatningsbord till min såg och detta ska isåfall anslutas till rörramen, typ påhängsmodell med låsning.

Till frågan: är det någon av er som vet rörramens diameter?
Min står för tillfället förvarad i förråd på annan ort så jag kan ej kolla själv.
På min är de 28-29 mm.
 
  • Gilla
123lukas
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Här en min enkla skiss från när jag monterade mjukstart (räddad från papperskorgen)
[bild]

F/N är brun/blå från stickproppen, satte mjukstarten mellan blå+svart och brun+svart
Såg denna lite sent, efter att jag lossat på allt och gjort exakt samma enkla skiss av baksida tryckknapp :)
Satte också min mellan brun/svart och blå/svart
 
  • Gilla
Karl.s
  • Laddar…
namnbyte
På ämnet mjukstart har jag fortfarande inte fått tummen ur och montera min, mest pga saknar rätt storlek på kabelsko och uruselt minne

Visst drar sågen igång så in i helvete, men tycker ändå den har blivit lite mildare med tiden. Första tiden hoppade hela sågen till, men det gör den inte nu längre

Bara lite kuriosa i ämnet
 
namnbyte namnbyte skrev:
Visst drar sågen igång så in i helvete, men tycker ändå den har blivit lite mildare med tiden.
Undrar om det är ett bra eller ett dåligt tecken? 🤔 Inkörd eller sliten tro...
 
  • Haha
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
B
Efter montering av mjukstart i min såg så tappade jag bromsen på klingan när sågen slås av, klingan saknar in i 15sek innan den stannar.
 
  • Ledsen
hobbs
  • Laddar…
B
B breakman skrev:
Efter montering av mjukstart i min såg så tappade jag bromsen på klingan när sågen slås av, klingan saknar in i 15sek innan den stannar.
Eller inte... Tänkte jag skulle lägga upp en fil på hur det var. Hör då att motorn bromsar ganska snabbt men klingan fortsätter snurra 🤔



Drog åt muttern till klingan så blev det bättre 😎

 
  • Gilla
  • Haha
RBM och 4 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Eller inte... Tänkte jag skulle lägga upp en fil på hur det var. Hör då att motorn bromsar ganska snabbt men klingan fortsätter snurra 🤔

[video]

Drog åt muttern till klingan så blev det bättre 😎

[video]
Det ser bättre ut!
Har inte fått packat upp min såg, men var den dåligt dragen från fabrik eller hade du bytt klinga?

Vilken mjukstart köpte du?
 
B
RBM RBM skrev:
Det ser bättre ut!
Har inte fått packat upp min såg, men var den dåligt dragen från fabrik eller hade du bytt klinga?

Vilken mjukstart köpte du?
Har inte rört klingan så den var nog dåligt dragen från fabrik. Köpte denna mjukstart
https://www.amazon.se/dp/B08N6B76PZ
 
  • Gilla
RBM
  • Laddar…
B breakman skrev:
Har inte rört klingan så den var nog dåligt dragen från fabrik. Köpte denna mjukstart
[länk]
Tack så mycket! Det får jag beställa sen.
Den startade ju väldigt lugnt och fint i din video☺️
Oroväckande att det var så dåligt draget från fabrik dock…
 
RBM RBM skrev:
Tack så mycket! Det får jag beställa sen.
Den startade ju väldigt lugnt och fint i din video☺️
Oroväckande att det var så dåligt draget från fabrik dock…
Inte dåligt draget från fabrik egentligen. Dem kan ju inte veta att vi är så många som vill in o modda med produkten vilket inte är meningen egentligen. Men har man inte satt softstart från början så :D
Lite meckigt var det men med tålamod och skissen ovan så löser du det galant. Jag använde mig av en spetstång för att nypa ihop kabelskorna och få loss dem från strömbrytarens baksida.
 
Niklas1981 Niklas1981 skrev:
Inte dåligt draget från fabrik egentligen. Dem kan ju inte veta att vi är så många som vill in o modda med produkten vilket inte är meningen egentligen. Men har man inte satt softstart från början så :D
Lite meckigt var det men med tålamod och skissen ovan så löser du det galant. Jag använde mig av en spetstång för att nypa ihop kabelskorna och få loss dem från strömbrytarens baksida.
Jag är inte med dig riktigt i ditt resonemang, hur menar du att mjukstarten påverkar huruvida klingan sitter fast i spindeln ordentligt eller inte?
 
RBM RBM skrev:
Jag är inte med dig riktigt i ditt resonemang, hur menar du att mjukstarten påverkar huruvida klingan sitter fast i spindeln ordentligt eller inte?
Vi pratar om två skilda saker märker jag nu :) Jag trodde du refererade till den tighta kabeldragningen men du menade muttern. I det fallet är jag helt med dig :)
 
  • Gilla
RBM och 1 till
  • Laddar…
Noterade att Bauhaus nu har sänkt priset till 2995kr.
Köpte min för en månad och 4 dagar men drog ändå iväg ett Mail ifall jag kunde få justerar priset enligt deras lågprisgaranti.
Sågen är inte uppackad så annars får jag åka förbi med den och lämna tillbaka på öppet köp och sedan köp den igen direkt…
 
  • Gilla
Karl.s
  • Laddar…
RBM RBM skrev:
Noterade att Bauhaus nu har sänkt priset till 2995kr.
Köpte min för en månad och 4 dagar men drog ändå iväg ett Mail ifall jag kunde få justerar priset enligt deras lågprisgaranti.
Sågen är inte uppackad så annars får jag åka förbi med den och lämna tillbaka på öppet köp och sedan köp den igen direkt…
Jag köpte min för mindre än en månad sedan och såg detta med. Så 300:- tillbaks i fickan för min del.
 
  • Gilla
RBM
  • Laddar…
F flaektrem skrev:
Gjorde en sån här idag ✌🏽
Nu kan man klyva fram glasspinnar utan problem 😎
Tjusigt. Hur ser undersidan ut? Håller på med en själv men får inte till det helt hundra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.