T Trafikverket1 skrev:
Kan inte mäta men har för mig den var 83ish. Med dina 198 cm är den nog störande låg.
84cm är min🙃
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
A
hobbs hobbs skrev:
Tack för svar! Är det någon som har tid/lust/ork/möjlighet att mäta höjden? Jag är 198 cm.. 😅
Drygt 3 dm längre än mig. Då kommer du sannolikt få rejält ont i ryggen vid längre arbeten. Använd sågen för att bygga ett piedestal eller bänk att ställa den på så du får rätt höjd :)
 
  • Haha
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Är 183 cm och tycker höjden funkar. Ska man stå böjd länge och såga är den lite för låg.
Jag instämmer här. Också 183 lång och hade gärna haft den 5 cm högre. Men det skulle mest vara viktigt vid längre/monotona jobb. Planen är att fälla in den i en bänk. Men det var sjutton vad svårt det skall vara att komma fram till hur jag vill ha min arbetsbänk! Snart kommer det leda till att jag flytspacklar garagegolvet först. Ett litet enbilsgarage kräver egentligen flyttbara prylar men när allt flyttas runt hamnar ju inget i våg om man har självfall mot en golvbrunn.. Potentiellt farligt när man glömmer att kolla så att utmatningsbordet inte hamnat 5 mm högre än sågen i ena kanten och får oväntat stopp på ämnet 🥵
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
A Amatörmässig skrev:
Drygt 3 dm längre än mig. Då kommer du sannolikt få rejält ont i ryggen vid längre arbeten. Använd sågen för att bygga ett piedestal eller bänk att ställa den på så du får rätt höjd :)
Japp, det får nog bli så. Alternativt om jag kan hitta alu-/stålrör med samma innerdiameter som benen, så kanske jag kan få till nån förlängning på så vis. Har bara en liten verkstadsskrubb, så jag kommer inte kunna ha den permanent uppställd.
 
  • Gilla
korsnäbben
  • Laddar…
Gissningsvis borde de flesta sågar kännas lite låga för dig? Även om jag också sett någon recension där just Skilen påpekades vara något låg för den recensenten som låg på ca 186cm.
 
namnbyte
hobbs hobbs skrev:
Japp, det får nog bli så. Alternativt om jag kan hitta alu-/stålrör med samma innerdiameter som benen, så kanske jag kan få till nån förlängning på så vis. Har bara en liten verkstadsskrubb, så jag kommer inte kunna ha den permanent uppställd.
Bygg en liten typ 1 dm hög plattform att ställa den på? Inte så mycket jobb, lätt att stuva undan
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
korsnäbben korsnäbben skrev:
Gissningsvis borde de flesta sågar kännas lite låga för dig? Även om jag också sett någon recension där just Skilen påpekades vara något låg för den recensenten som låg på ca 186cm.
Japp. Inte mycket i denna värld som är höjdanpassat för mig. 😋
 
namnbyte
hobbs hobbs skrev:
Japp. Inte mycket i denna värld som är höjdanpassat för mig. 😋
Haha nej kan förstå det, är själv 183 och en del grejer känns på gränsen redan här...

Tänk på att ha en upphöjd kant/sarg på ramen isåfall också, har du ingen mjukstart på sågen så hoppar den någon centimeter varje uppstart. Man vill nog inte ha sågen igång när den hoppar över kanten.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Haha nej kan förstå det, är själv 183 och en del grejer känns på gränsen redan här...

Tänk på att ha en upphöjd kant/sarg på ramen isåfall också, har du ingen mjukstart på sågen så hoppar den någon centimeter varje uppstart. Man vill nog inte ha sågen igång när den hoppar över kanten.
Nä, det låter väldigt mycket som något man inte vill skall hända..

Angående mjukstart, råder det någon konsensus i tråden kring vilken som är bäst/pålitligast? Har sett några olika varianter länkade.

Nu är sågen i alla fall beställd! Skall levereras på torsdag. 🥳
 
B
Upplever inte att min hoppar till så mycket vid start, klart det blir ett liiitet ryck med inte så den skulle hoppa över en lite sarg på någon cm... Dock ligger ändå en mjukstart och väntar på att opereras in. Jag valde en som ska klara 16A, känns som det är mer marginal då, https://www.amazon.se/dp/B08N6B76PZ
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Instämmer. Jag ogillade det i början men har vant mig någorlunda. Har också exakt samma mjukstartsmodul liggande hemma och väntar också på en lucka för att montera. Jag vill trots allt ha mjukstart, så roligt är inte startrycket och jag skulle tro att det sliter lite onödigt på sågen.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
namnbyte
B breakman skrev:
Upplever inte att min hoppar till så mycket vid start, klart det blir ett liiitet ryck med inte så den skulle hoppa över en lite sarg på någon cm... Dock ligger ändå en mjukstart och väntar på att opereras in. Jag valde en som ska klara 16A, känns som det är mer marginal då, [länk]
Nej menade inte att den skulle hoppa över en sarg, men om sarg saknas kan den hoppa över kanten till slut...finns ju inget som stoppar den då.

Har exakt samma hemma, började bygga in min men då jag inte ville klippa i sågens kablage pga bevara garanti..så fastnade det på att medföljande kabelskor i paketet är en storlek för små för blecken på startknappen. Så ha det med dig när du börjar klabba, nu är startsträckan längre pga måste köpa kabelskor också
 
Någon som har köpt en vettig miter gauge/gerningsvinkekstöd till denna sågen och har någon bild på hur det ser ut?

Är sugen på att köpa denna: https://www.banggood.com/sv/HONGDUI...Angle-Setting-p-1999934.html?cur_warehouse=CZ

Problemet som jag ser det är att djupet på bordet fram till klingan är lite litet. Så en del av denna miter gauge skenan kommer sticka utanför bordsågens spår. Tror ni det är något problem? Kommer den fungera trots det?

Kanske någon som har erfarenhet kring det här inne på detta forum🙂
 
F FRS05 skrev:
Någon som har köpt en vettig miter gauge/gerningsvinkekstöd till denna sågen och har någon bild på hur det ser ut?

Är sugen på att köpa denna: [länk]

Problemet som jag ser det är att djupet på bordet fram till klingan är lite litet. Så en del av denna miter gauge skenan kommer sticka utanför bordsågens spår. Tror ni det är något problem? Kommer den fungera trots det?

Kanske någon som har erfarenhet kring det här inne på detta forum🙂
Jag har köpt exakt den. Upplever inte den aspekten du beskriver som ett problem. Sen får man se till att antigen ha sitt utmatningsbord lägre eller fräsa spår i det. För den sticker ut på baksidan ganska snart man börjat såga.
Sen har jag inte sågat större ämnen än 120mm hittills, men som sagt inte upplevt något problem.

Köpte min efter recension och rekommendation från YouTube kanalen "Hooked on Wood". Den känns absolut gedigen och av hög kvalitet. MEN det skall verkligen tilläggas att det är den enda jag någonsin vare sig ägt eller testat!

Jag köpte ett annat och billigare teleskopanhåll till den (Enjoywood) men av ungefär samma storlek. Det kan jag däremot uppleva är lite långt för sågens lilla bord beroende på storlek på ämnet jag sågar. Det funkar dock och jag har tänkt att det blir bra när jag fäller in sågen i en arbetsbänk.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
korsnäbben korsnäbben skrev:
Jag har köpt exakt den. Upplever inte den aspekten du beskriver som ett problem. Sen får man se till att antigen ha sitt utmatningsbord lägre eller fräsa spår i det. För den sticker ut på baksidan ganska snart man börjat såga.
Sen har jag inte sågat större ämnen än 120mm hittills, men som sagt inte upplevt något problem.

Köpte min efter recension och rekommendation från YouTube kanalen "Hooked on Wood". Den känns absolut gedigen och av hög kvalitet. MEN det skall verkligen tilläggas att det är den enda jag någonsin vare sig ägt eller testat!

Jag köpte ett annat och billigare teleskopanhåll till den (Enjoywood) men av ungefär samma storlek. Det kan jag däremot uppleva är lite långt för sågens lilla bord beroende på storlek på ämnet jag sågar. Det funkar dock och jag har tänkt att det blir bra när jag fäller in sågen i en arbetsbänk.
Tack för svar! Jag har också sett hans video och därifrån jag blev sugen att köpa den. Så får nog bli den.

Var först inne på att köpa Enjoywoods men den har lite mindre funktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.