Gjorde en sån här idag ✌🏽
Nu kan man klyva fram glasspinnar utan problem 😎
 
  • Hemmagjord jig för snittning av glasspinnar på en bordsåg, med röd såginsats och träbit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Landbogården och 5 till
  • Laddar…
F flaektrem skrev:
Gjorde en sån här idag ✌🏽
Nu kan man klyva fram glasspinnar utan problem 😎
Vilken dimension på plywood använde du? (Om det nu var plywood)
 
namnbyte
F flaektrem skrev:
Gjorde en sån här idag ✌🏽
Nu kan man klyva fram glasspinnar utan problem 😎
Snyggt! Plockade du av kniven för att köra igenom klingan, eller hur löste du den delen?
 
fatsug fatsug skrev:
Vilken dimension på plywood använde du? (Om det nu var plywood)
9mm björkplyfa från Byggmax. Exakt rätt mått direkt. Ej behov av justerskruvar
 
  • Gilla
Landbogården och 2 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Snyggt! Plockade du av kniven för att köra igenom klingan, eller hur löste du den delen?
Ja precis. Spärrade framkanten på biten med en bräda och tving, lyfte upp bakkanten, startade sågen och tröck ner bakkanten försiktigt. Sen resten var ju bara att veva med ratten
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Snyggt!
Kan du köra med kniven nu i efterhand också, och har plattan några tendenser till att vilja hoppa?


Undrar också om någon listat ut ifall det går att justera lod-vinkeln på anhållet?
För mig glappar det ca 1mm
Närbild på hand som håller en vinkelhake mot en anhåll på en maskin för exakthetstest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tänkte använda den här metoden när jag gör mitt. Tycker han har många bra poäng med både utförande, materialval och funktionen med lufthål.
 
  • Gilla
korsnäbben
  • Laddar…
F flaektrem skrev:
9mm björkplyfa från Byggmax. Exakt rätt mått direkt. Ej behov av justerskruvar
Suveränt ju!! Detta har legat på min "Att Göra" lista för sågen men jag har inte kommit till skott. Jag funderar för mycket istället och har grunnat över hur jag ska lyckas justera den i höjd och våg och så behövdes det alltså inte...🤦
Förutom original ger-anhåll som knappt räknas som tillbehör har jag känt att just den röda plattan är sämsta delen på sågen. Min är lite lätt skev och dessutom flexar den lätt när man sågar mindre saker som inte för stöd på. Tog mig ett bra tag att fatta varför mina längsgående skarvar var skeva ibland.
 
  • Gilla
flaektrem
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Snyggt!
Kan du köra med kniven nu i efterhand också, och har plattan några tendenser till att vilja hoppa?


Undrar också om någon listat ut ifall det går att justera lod-vinkeln på anhållet?
För mig glappar det ca 1mm
[bild]
det är i princip det enda som inte går att justera, men jag löste det med några bitar tejp som shims under anhållets fötter. nu är det perfekt i lod.
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
Någon som vet hur man spänner låsmekanismen för kniven?

Spaken låser kniven helt ok i alla lägen utom när kniven är högst upp, upptäckte nyss att en hönsfis med lätthet kan få spännet att släppa och kniven hamnade på tvären... Precis när jag skulle såga ämnet. Nästan kalsongbyte.

Kniven sitter fint i övrigt, enligt alla bilder och konster, men låsarmen är hur lätt som helst att fjela upp
 
Redigerat:
namnbyte
Otålig som man är, nästan allt går ju ändå att justera så garantin bör tåla det tänkte jag.

Skulle nog rekommendera alla att sätta en extra låsande mutter här, åtminstone min original låsmutter (ingen segstart monterad ännu, den ligger fortfarande i lådan 🙄) har lossnat över tid.
 
  • Hand som håller en metallfäste med en säkrad mutter och skiva, verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Tack för den rekommendationen!
 
namnbyte namnbyte skrev:
Någon som vet hur man spänner låsmekanismen för kniven?

Spaken låser kniven helt ok i alla lägen utom när kniven är högst upp, upptäckte nyss att en hönsfis med lätthet kan få spännet att släppa och kniven hamnade på tvären... Precis när jag skulle såga ämnet. Nästan kalsongbyte.

Kniven sitter fint i övrigt, enligt alla bilder och konster, men låsarmen är hur lätt som helst att fjela upp
Va har du för kniv egentligen? Jag fick med en stor med skydd och en liten utan skydd. Kan inte justera någon av dom 🙄
 
U
namnbyte namnbyte skrev:
Någon som vet hur man spänner låsmekanismen för kniven?

Spaken låser kniven helt ok i alla lägen utom när kniven är högst upp, upptäckte nyss att en hönsfis med lätthet kan få spännet att släppa och kniven hamnade på tvären... Precis när jag skulle såga ämnet. Nästan kalsongbyte.

Kniven sitter fint i övrigt, enligt alla bilder och konster, men låsarmen är hur lätt som helst att fjela upp
Sätter du dit insatsen för hålet så kan inte spaken till kniven vikas upp. De krockar.
På samma sätt går det inte lägga dit insatsen utan att låsa kniven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.