Shoppat på Amazon efter tips från någon ovan 🤌🏼
Ca 650:- med Primerabatt.
Känns riktigt bra och går att justera nollpunkten
 
  • Nyinköpt justerbar vinkelstyrning för såg bord med mätskala, köpt med Primerabatt från Amazon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Emil.P och 4 till
  • Laddar…
namnbyte
F flaektrem skrev:
Va har du för kniv egentligen? Jag fick med en stor med skydd och en liten utan skydd. Kan inte justera någon av dom 🙄
Jag fick bara med en kniv, som redan satt på sågen. På denna monteras sedan skyddet, eller monteras av om man har högmod. Kniven i sig går att justera i tre positioner höjdledes.
 
  • Gilla
Beskow93
  • Laddar…
namnbyte
U Utsliten och utdömd skrev:
Sätter du dit insatsen för hålet så kan inte spaken till kniven vikas upp. De krockar.
På samma sätt går det inte lägga dit insatsen utan att låsa kniven.
Kom nyss in men ska kolla detta senare, är tämligen säker på att insatsen kan ligga där med spaken uppe, har i regel klingan väldigt lågt ställd...men kan minnas fel.

Vad jag inte minns fel är skitsmaken när insatsen låg där, med ämnet över sig, och kniven på 45° snedställd jämtemot klingan 😅
 
namnbyte namnbyte skrev:
Jag fick bara med en kniv, som redan satt på sågen. På denna monteras sedan skyddet, eller monteras av om man har högmod. Kniven i sig går att justera i tre positioner höjdledes.
hmm, så såg inte min kniv ut
Fick med två, en som kan sänkas ner med klingan och en för skyddet (som bara har ett läge)

Golvstående cirkelsåg med upphöjt sågskydd och en nerfälld kniv för kickback-skydd, tillverkad i januari 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillverkad 2024-01-15?
Etikett på svart förpackning med streckkod, text flerspråkig, tillverkningsdatum 2024-01-15.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
namnbyte
Karl.s Karl.s skrev:
hmm, så såg inte min kniv ut
Fick med två, en som kan sänkas ner med klingan och en för skyddet (som bara har ett läge)

[bild]

Tillverkad 2024-01-15?
[bild]
Lånad bild men min kniv är av denna modellen. Har inte kvar kartongen men kan leta om datumet står någonstans på själva sågen, lite senare ikväll.
 
  • En hand pekar på en rund sågklinga i en uppstående sågmaskin, utan synlig förpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
namnbyte
Karl.s Karl.s skrev:
hmm, så såg inte min kniv ut
Fick med två, en som kan sänkas ner med klingan och en för skyddet (som bara har ett läge)

[bild]

Tillverkad 2024-01-15?
[bild]
Min heter tydligen BT1E134001, istället för *AA likt din, är tillverkad 2023 vecka 22.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Min heter tydligen BT1E134001, istället för *AA likt din, är tillverkad 2023 vecka 22.
namnbyte namnbyte skrev:
Lånad bild men min kniv är av denna modellen. Har inte kvar kartongen men kan leta om datumet står någonstans på själva sågen, lite senare ikväll.
Tycker nog egentligen att det är en bättre variant. För det kan sitta kvar när klingan är helt nedfälld?

Ny blir det inte att man monterar klingskyddet om man bara ska såga några snabba snitt
 
Funderar på denna Skil nu när min gamla Elu börjar sjunga på sista versen. Såg på något klipp att den verkar vara väldigt låg. Alltså arbetshöjden. Någon som stör sig på detta? Skulle det gå att byta ben till längre?
 
hobbs hobbs skrev:
Funderar på denna Skil nu när min gamla Elu börjar sjunga på sista versen. Såg på något klipp att den verkar vara väldigt låg. Alltså arbetshöjden. Någon som stör sig på detta? Skulle det gå att byta ben till längre?
Tänkte nog aldrig på det, men jag monterade min i en arbetsbänk ganska omgående så minns inte helt klart.
 
A
hobbs hobbs skrev:
Funderar på denna Skil nu när min gamla Elu börjar sjunga på sista versen. Såg på något klipp att den verkar vara väldigt låg. Alltså arbetshöjden. Någon som stör sig på detta? Skulle det gå att byta ben till längre?
Jag tyckte att arbetshöjden är bekväm. Men jag är visserligen inte särskilt lång. Tror det är svårt att byta benen utan att montera isär hela höljet, då är det nog bättre att ställa den ihopvikt på lämplig bänk/ställning.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Jag byggde en flyttbart "golvbord" eller vad man ska kalla det.
dvs osbskiva med (låsbara)hjul under och en liten sarg kant på ovansidan som benen till sågen inte kan åka av skivan.
Detta gör att det är lätt att flytta undan sågen i den för lilla verkstaden samt att sågbordet hamade 5-10cm högre upp.
Win-win
 
  • Gilla
korsnäbben och 2 till
  • Laddar…
Hade benen varit längre hade det inte gått att fälla ihop den
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Funderar på denna Skil nu när min gamla Elu börjar sjunga på sista versen. Såg på något klipp att den verkar vara väldigt låg. Alltså arbetshöjden. Någon som stör sig på detta? Skulle det gå att byta ben till längre?
Är 183 cm och tycker höjden funkar. Ska man stå böjd länge och såga är den lite för låg.
 
  • Gilla
KÅMH och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar! Är det någon som har tid/lust/ork/möjlighet att mäta höjden? Jag är 198 cm.. 😅
 
hobbs hobbs skrev:
Tack för svar! Är det någon som har tid/lust/ork/möjlighet att mäta höjden? Jag är 198 cm.. 😅
Kan inte mäta men har för mig den var 83ish. Med dina 198 cm är den nog störande låg.
 
  • Ledsen
hobbs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.