Det tycks ju även finnas en annan variant för mindre bordsågar, jag har dock inte bemödat mig med att jämföra de två mot varandra.
 
Fick tag i en såg, skall bli spännande att prova sen.
Fick ett förtidigt fött barn så det får vänta ett par veckor.
Sen skall den få göra trappräcke hemma så den lille inte springer och ramlar i trappan framöver ☺️
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Är det någon som vet vad för "T-track" det sitter på sågen? Tänkte jag skulle beställa lite längre spår till sågen och sänka ner i bänkskivan.
 
F FRS05 skrev:
Är det någon som vet vad för "T-track" det sitter på sågen? Tänkte jag skulle beställa lite längre spår till sågen och sänka ner i bänkskivan.
standard 19mm spår. men är rätt onödigt att krångla med linjering av extra spår, bäst att bara fräsa ur extra. det du sågar har ändå passerat klingan när du är inne i utmatningsbordet.
 
F FRS05 skrev:
Tack för svar! Jag har också sett hans video och därifrån jag blev sugen att köpa den. Så får nog bli den.

Var först inne på att köpa Enjoywoods men den har lite mindre funktioner.
Här är några bilder. Regeln är 95mm. Med klingan i topp får man backa geranhållet delvis utanför bordet men det är fortfarande stabilt och kan inte tippa av pga konstruktionen. Man har åtminstone 15 cm mellan anhåll och klinga med klingan i topp. Går även att backa geranhållet några centimeter längre. Dvs du kan använda hela bordet utan större problem.
I teorin kan du backa långt bakom bordet också, men den löper trögt då och skulle du ha ett "teleskop-anhåll" på så kommer det hänga snett och haka i bordet när du ska över kanten.
Jag rekommenderar inte att man lägger ämnet inne på röda plattan inför sågning som på bilderna, bara exempel för perspektiv.
 
  • Mätning på sågbord med måttband och geringshållare, träbit framför sågklingan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbit placerad på sågbord nära sågklinga för att demonstrera säkert avstånd och anhållskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mätverktyg inställt på 95mm vid en sågklinga, med ett måttband som visar avståndet mellan anhåll och klinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Den här trillade ur när jag plockade upp sågen. Någon som vet var den ska sitta?
 
  • Svart plastknopp med bult på en monteringsinstruktion för verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid "skoj" när någon större bult trillar ut ur en potentiellt livsfarlig maskin...
Jag är inte säker (kan inte kolla just nu), men kan det vara den här? Ser ju mer ut som att det är en vingmutter i ritningen iofs.
 
  • Ritning av maskindel med röd frågeteckenmarkering vid potentiell plats för en vingmutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det
korsnäbben korsnäbben skrev:
Alltid "skoj" när någon större bult trillar ut ur en potentiellt livsfarlig maskin...
Jag är inte säker (kan inte kolla just nu), men kan det vara den här? Ser ju mer ut som att det är en vingmutter i ritningen iofs.
Nej, kändes inte så bra även om den inte verkade vara av en vital del.

Efter att ha skärskådat parts list för den amerikanska versionen av sågen (hittade ingen för den europeiska) har jag kommit fram till att den antagligen är till för att hålla fast klingskyddet (blade guard) när det sätts fast under sågen om man på amerikanskt youtube-manér vill köra utan.

Testade, och den passar där och verkar fylla den funktionen.

Tack för hjälpen hursomhelst
 
  • Gilla
korsnäbben
  • Laddar…
Ska installera min softstart men när jag skruvar isär strömbrytaren från plastlådan bakom är kablaget så kort så jag inte kommer åt att se vart de går. Någon som vet hur kabelgenomföringarna på baksidan av plastlådan är konfigurerade? Behöver få isär dessa så jag kan föra bak lådan :)
Har endast 3 centimeters glapp :p
Alternativet är att ha sönder lådan och 3d-printa en ny med ordentliga förskruvningar.
 
Redigerat:
Niklas1981 Niklas1981 skrev:
Ska installera min softstart men när jag skruvar isär strömbrytaren från plastlådan bakom är kablaget så kort så jag inte kommer åt att se vart de går. Någon som vet hur kabelgenomföringarna på baksidan av plastlådan är konfigurerade? Behöver få isär dessa så jag kan föra bak lådan :)
Har endast 3 centimeters glapp :p
Alternativet är att ha sönder lådan och 3d-printa en ny med ordentliga förskruvningar.
Korta kablar och sitter fast i förskruvningarna ja, men jag löste det och tog inte mer än 10-15 min 😇
Allt gick att pilla in i kapslingen och skruva igen sen
 
F flaektrem skrev:
Korta kablar och sitter fast i förskruvningarna ja, men jag löste det och tog inte mer än 10-15 min 😇
Allt gick att pilla in i kapslingen och skruva igen sen
Får se imorrn om jag lyckas märka alla 6 stift innan jag drar isär paketet för att kunna arbeta bekvämt :)
3d-printandet får bli back-up
 
Niklas1981 Niklas1981 skrev:
Får se imorrn om jag lyckas märka alla 6 stift innan jag drar isär paketet för att kunna arbeta bekvämt :)
3d-printandet får bli back-up
Det är 6 stift på kontakten. Endast 2 av dom behöver du ta bort. Pilla med en minmejsel och bänd isär dom lite så spärren släpper om kontaktens flatstift
 
korsnäbben korsnäbben skrev:
Här är några bilder. Regeln är 95mm. Med klingan i topp får man backa geranhållet delvis utanför bordet men det är fortfarande stabilt och kan inte tippa av pga konstruktionen. Man har åtminstone 15 cm mellan anhåll och klinga med klingan i topp. Går även att backa geranhållet några centimeter längre. Dvs du kan använda hela bordet utan större problem.
I teorin kan du backa långt bakom bordet också, men den löper trögt då och skulle du ha ett "teleskop-anhåll" på så kommer det hänga snett och haka i bordet när du ska över kanten.
Jag rekommenderar inte att man lägger ämnet inne på röda plattan inför sågning som på bilderna, bara exempel för perspektiv.
Tackar för bilderna. Jag tänkte ha förlängningsstödet monterat framför med. Ser väl ut att bygga kanske 40mm till. Jag får se hur det ser ut med det på också när jag får grejerna.
 
Hej alla skilsågare! Blev i dagarna lycklig ägare till en 1340, mycket tack vare alla goda omdömen i denna tråd. Jag går i tankarna att bygga ett portabelt utmatningsbord till min såg och detta ska isåfall anslutas till rörramen, typ påhängsmodell med låsning.

Till frågan: är det någon av er som vet rörramens diameter?
Min står för tillfället förvarad i förråd på annan ort så jag kan ej kolla själv.
 
Niklas1981 Niklas1981 skrev:
Ska installera min softstart men när jag skruvar isär strömbrytaren från plastlådan bakom är kablaget så kort så jag inte kommer åt att se vart de går. Någon som vet hur kabelgenomföringarna på baksidan av plastlådan är konfigurerade? Behöver få isär dessa så jag kan föra bak lådan :)
Har endast 3 centimeters glapp :p
Alternativet är att ha sönder lådan och 3d-printa en ny med ordentliga förskruvningar.
Här en min enkla skiss från när jag monterade mjukstart (räddad från papperskorgen)
En skiss på en ihopvikt pappersbit som visar installation av mjukstart med brun, blå och svarta kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


F/N är brun/blå från stickproppen, satte mjukstarten mellan blå+svart och brun+svart
 
  • Gilla
hobbs och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.