B breakman skrev:
Har inte rört klingan så den var nog dåligt dragen från fabrik. Köpte denna mjukstart
[länk]
Detta hände mig med idag,

Kan inte minnas att det va så innan och axeln sitter ju så muttern ska dras åt om klingan slirar 🤔

Mycket märkligt
 
namnbyte
Precision Miter Gauge, Mitre Gauge with 27 Angle Stops, Mitre Fence with 45 Degree Angled Ends for Table Saw https://amzn.eu/d/cinX1yk

Fick hem denna idag, till priset är jag mycket nöjd. Stabil och lite vikt i den, låsningen är inte alls rackig. Behövde dock tas isär/"kalibreras"/injusteras så inget var någon grad off
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Går det att helt ta bort kluvkniven eller?
 
B
K kallelorenz skrev:
Går det att helt ta bort kluvkniven eller?
Ja den går att ta bort.
 
K kallelorenz skrev:
Går det att helt ta bort kluvkniven eller?
Ja, fast den fyller ju en enormt viktig funktion för alla gånger du sågar ett ämne rakt av. Är bara om du sågar någon form av "skåra/försänkning" som den inte behövs av säkerhetsskäl. Annars ska du låta den sitta kvar!
 
Redigerat:
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
korsnäbben korsnäbben skrev:
Ja, fast den fyller ju en enormt viktig funktion för alla gånger du sågar ett ämne rakt av. Är bara om du sågar någon form av "skåra/försänkning" som den inte behövs av säkerhetsskäl. Annars ska du låta den sitta kvar!
Hej! Tack för omtanken. Jag vill bara ha bort den tillfälligt för att kunna höja upp klingan genom det nya ilägget:)
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
K
Skulle aldrig klyva en endaste bräda utan klyvkniven. Risken för skada ökar dramatiskt
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
Är era sågar lika blixtriga vid start och stopp?
 
K
Är inte helt ovanligt i kolborstmaskiner när de är nya
 
namnbyte
Fanns en annan tråd om samma sak nyligen, någon grävde fram att det beror på hur motorn bromsar klingan. Som anledning till varför det sker vid avstängning.
 
Klöv en 90x90 stolpe i helgen, upplevde att hela grejen som motorn sitter fast i vibrerade väldigt mycket.
Någon med samma erfarenhet?

Hittade ingen skruv som var dåligt dragen, utan verkar snarare vara hela delen som håller motorn som helt enkelt är lite för vek. Tryckte inte på orimligt mycket.
 
Karl.s Karl.s skrev:
Klöv en 90x90 stolpe i helgen, upplevde att hela grejen som motorn sitter fast i vibrerade väldigt mycket.
Någon med samma erfarenhet?

Hittade ingen skruv som var dåligt dragen, utan verkar snarare vara hela delen som håller motorn som helt enkelt är lite för vek. Tryckte inte på orimligt mycket.
Ohyvlat virke i grov dimension kan vara lite kämpigt att klyva då sidan mot anhållet oftast är inte så jämn som man tror. Blir lätt att ämnet vill vrida sig när sågklingan är halvvägs igenom, resultatet blir att klingan bromsas och nästan fastnar. Framför allt när klingan är så högt upp. Har ämnet en plan sida så är mitt råd att såga flera gånger och höja klingan allt eftersom och inte börja högst upp.
 
  • Gilla
FRS05 och 4 till
  • Laddar…
Farsan fick i dagarna hem sin 1340 som han beställt med hemleverans från bauhaus.
Jag var kikat lite på recensioner av den sen tidigare och nu har jag haft möjlighet att klämma och känna på den han köpt.

Något som slog mig var att, till skillnad från videos och dokumentation som jag sett tidigare, så kom hans maskin med två olika klyvknivar. En lite mindre utan möjlighet att montera skyddet på. Sen sitter skyddet på en annan som mer liknar den kniven som jag sett på andras maskiner. Skillnaden är dock att skyddet inte sitter med något snabbfäste på den kniven utan är fast monterat.
Förvaringen av skyddet sker därmed inte heller genom ett snabbfäste utan med en skruv som går genom spåret på kniven.
Tror inte heller att det gick att justera hur högt man ville ha kniven sitta på någon av knivarna, utan de va bara en fast position på respektive kniv.

Är det någon mer som har såhär?
Har han fått en gammal eller uppdaterad version av 1340 och att de är anledningen till skillnaden?
Känns spontant mer troligt att han fått en gammal version isf och att Skil senare uppdaterat till att bara ha en kniv, med justerbar höjd och snabbfäste för skyddet.
Typ att Bauhaus i det här fallet skickat ut en maskin som dom haft stått väldigt länge i sitt weblager.
 
U
R R.Andersson skrev:
Farsan fick i dagarna hem sin 1340 som han beställt med hemleverans från bauhaus.
Jag var kikat lite på recensioner av den sen tidigare och nu har jag haft möjlighet att klämma och känna på den han köpt.

Något som slog mig var att, till skillnad från videos och dokumentation som jag sett tidigare, så kom hans maskin med två olika klyvknivar. En lite mindre utan möjlighet att montera skyddet på. Sen sitter skyddet på en annan som mer liknar den kniven som jag sett på andras maskiner. Skillnaden är dock att skyddet inte sitter med något snabbfäste på den kniven utan är fast monterat.
Förvaringen av skyddet sker därmed inte heller genom ett snabbfäste utan med en skruv som går genom spåret på kniven.
Tror inte heller att det gick att justera hur högt man ville ha kniven sitta på någon av knivarna, utan de va bara en fast position på respektive kniv.

Är det någon mer som har såhär?
Har han fått en gammal eller uppdaterad version av 1340 och att de är anledningen till skillnaden?
Känns spontant mer troligt att han fått en gammal version isf och att Skil senare uppdaterat till att bara ha en kniv, med justerbar höjd och snabbfäste för skyddet.
Typ att Bauhaus i det här fallet skickat ut en maskin som dom haft stått väldigt länge i sitt weblager.
Kolla inlägg 319-321 i denna tråd :)
 
R R.Andersson skrev:
Farsan fick i dagarna hem sin 1340 som han beställt med hemleverans från bauhaus.
Jag var kikat lite på recensioner av den sen tidigare och nu har jag haft möjlighet att klämma och känna på den han köpt.

Något som slog mig var att, till skillnad från videos och dokumentation som jag sett tidigare, så kom hans maskin med två olika klyvknivar. En lite mindre utan möjlighet att montera skyddet på. Sen sitter skyddet på en annan som mer liknar den kniven som jag sett på andras maskiner. Skillnaden är dock att skyddet inte sitter med något snabbfäste på den kniven utan är fast monterat.
Förvaringen av skyddet sker därmed inte heller genom ett snabbfäste utan med en skruv som går genom spåret på kniven.
Tror inte heller att det gick att justera hur högt man ville ha kniven sitta på någon av knivarna, utan de va bara en fast position på respektive kniv.

Är det någon mer som har såhär?
Har han fått en gammal eller uppdaterad version av 1340 och att de är anledningen till skillnaden?
Känns spontant mer troligt att han fått en gammal version isf och att Skil senare uppdaterat till att bara ha en kniv, med justerbar höjd och snabbfäste för skyddet.
Typ att Bauhaus i det här fallet skickat ut en maskin som dom haft stått väldigt länge i sitt weblager.
Köpte min för en månad sedan, den är tillverkad i januari 2024, har samma som dig. Däremot verkar själva skyddet runt klingan vara uppgraderat till en variant som är öppen i ena änden såsom tex Dewalt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.