43 698 läst · 304 svar
44k läst
304 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Ahlsell eller ”Arsle” är väldigt dyrt. Har själv konto där men massa procenter hit och dit men oavsett så är det i regel mycket dyrare än på nätet. Då har haft tillgång till konton på big business nivån. Fördelen är att dom har nästan all typ av specialmojäng man kan behöva för bygg inom 24 timmar, samt hyfsat kunnig personal. Va glad du inte råkade bygga ett helt hus med Ahlsell gubbar, det råkade jag göra, materialet på VVS och El drog väl iväg nästan 100%, räknade på ca 250 000 +\- 50 000 men landade på 400 000, och då inte allt klart ännu.
Har suttit på bägge sidor av bordet, både som hantverkare och som privatkund och kan förstå att man som hantverkare kan behöva ta en liten slant för materialhanteringen minst 15% MEN att man då ska vara transparent med det. För även om man kan köpa mycket på nätet så gäller det att det blir rätt grejer, ibland är det väldigt svårt köpa rätt till ett projekt, händer ju att kunder ändrar sig eller att skit händer på vägen. Så kräver kunden att allt material ska vara väldigt exakt i mängd och i sort så behöver hantverkaren antingen projektera väldigt mycket längre vilket han måste ta betalt för eller gå med förlust, eller ta i med marginalerna vid ett fast pris. Allt handlar om kommunikation och tillit och det är oftast där det brister. Finns dåliga hantverkare som ointresserade av göra ett bra jobb, bara intresse av så snabbt som möjligt tjäna mer pengar eller dom bittra som tycker allt är jobbigt, att allt efter 1990-talets byggnormer är bara löjliga nymodigheter. MEN det finns även dåliga kunder, många snurriga och okunniga privatpersoner som tycker allt tar för lång tid och är för dyrt. Som gärna jämför sitt jobb som överbetald mellanchef konsult inom nått hittepå it bolag med hur det är att vara hantverkare, hur svårt kan vara liksom?!
Har suttit på bägge sidor av bordet, både som hantverkare och som privatkund och kan förstå att man som hantverkare kan behöva ta en liten slant för materialhanteringen minst 15% MEN att man då ska vara transparent med det. För även om man kan köpa mycket på nätet så gäller det att det blir rätt grejer, ibland är det väldigt svårt köpa rätt till ett projekt, händer ju att kunder ändrar sig eller att skit händer på vägen. Så kräver kunden att allt material ska vara väldigt exakt i mängd och i sort så behöver hantverkaren antingen projektera väldigt mycket längre vilket han måste ta betalt för eller gå med förlust, eller ta i med marginalerna vid ett fast pris. Allt handlar om kommunikation och tillit och det är oftast där det brister. Finns dåliga hantverkare som ointresserade av göra ett bra jobb, bara intresse av så snabbt som möjligt tjäna mer pengar eller dom bittra som tycker allt är jobbigt, att allt efter 1990-talets byggnormer är bara löjliga nymodigheter. MEN det finns även dåliga kunder, många snurriga och okunniga privatpersoner som tycker allt tar för lång tid och är för dyrt. Som gärna jämför sitt jobb som överbetald mellanchef konsult inom nått hittepå it bolag med hur det är att vara hantverkare, hur svårt kan vara liksom?!
Sorry, du tycks inte ha koll på hur man räknar när man bedriver företag. När hemtjänsten handlar mat åt en person så har det inget med hemtjänstens ekonomi/bokföring att göra. Dom handlar med ”andras pengar”.C cpalm skrev:Man kan knappast säga att de säljer material när "försäljningen" går ut på att åka till en butik och handla materialet på betald arbetstid. Lika lite som att hemtjänsten jobbar med matförsäljning när de går och handlar åt brukarna. Utöver arbetstiden finns inga kostnader för utföraren där att täcka och han tillför i sammanhanget inte något mervärde till materialet.
Men visst, man får ju t.ex. inte ha en taxa för kunder som accepterar materialpåslag och en annan taxa för de som inte accepterar det.
Jag råkade få se en entreprenörs faktura från Ahlsell. Rabatten låg på 98%. Helt sanslöst.J JohanBirgerJonsson22 skrev:Tack, då fick jag iaf. bekräftat att det var ett rejält påslag. Dock menar företaget att det är grossistens listpriser som gäller trots att de förmodligen har 80% rabatt på dem. Det stora problemet är kanske list priserna som är rejält tilltagna för att de som handlar hos grossisterna ska känna att de har rejäl rabatt. Självklart så vet ju entreprenören detta men spelar dum.
Nu låg ju inte liknelsen i hur transaktionen bokförs och vems pengar man handlar för, utan i principen att utföraren inte har några sidokostnader utöver arbetstiden eller tillför något mervärde till materialet som levereras. Jag menar att det därmed är helt grönt att "sälja" materialet utan påslag under förutsättning att man inte blandar in materialet i beräkningen av arbetskostnaden.A AndersbcD skrev:
Se: https://www4.skatteverket.se/rattsl...Underlaget-far-endast-galla-arbetskostnaderna
Det där tycker jag låter som en utmärkt bra idé som många borde kunna ta efter.G Göteborgare skrev:
Det spelar ingen roll vilken procentsats det står, det är inköpspriset som är intressant. Grossisterna justerar upp listpriset till ett pris som är helt overkligt, ger hög rabatt men hantverkarens inköpspris blir ändå högre än vad kund själv kan köpa materialet för. Det är grossisterna som står för oskäliga priser. På tiden att grossisternas agerande kommer fram så folk slutar anklaga hantverkarna.A AndersbcD skrev:
20 % påslag, då är det bättre att ge fan i den kunden.B Bästerortarn skrev:Men nog med OT, till TS:
Kolla priserna på dina artiklar på både Rinkaby och genom någon vänlig själ i denna tråden. Sen tar du det genomsnittspriset, lägger på 20% som är ett rimligt påslag för att det otroligt omfattande jobbet att hantera ev. reklamationer etc. Materialkostnader utöver det bestrider du.
Och så talar du om vilken firma det handlar om 😎
Det erbjuder vissa hantverkare men det fina i kråksången för deras del är att kvittot inte säger så mycket eftersom de har en exv. kvartalsvis kick-back eller årsomsättningsrabatt på 40 %Christer G.V. skrev:
Det är OK enligt AB.
Enda sättet få kontroll är att sätta dig i förarsätet och styra vart han köper materialet (du betalar det m a o separat) eller kanske att ni har överenskomna priser på volymartiklar/dyra delar som ingår i entreprenaden oavsett vad det står på hans "kvitton".
Samma RSK-nummer. 179 spänn på HornbachB Byggarebob321 skrev:
https://www.rskdatabasen.se/kategori/ror/vattenvarmegas/koppar/halvharda/8564365-390
https://www.hornbach.se/p/kopparror-forkromad-halvhard-12x1-mm-2-m-8564350/8377126/
Det funkar utmärkt. Så länge det finns andra att jobba hos. Om inte, kommer du snart att bli varse om hur verkligheten ser ut i en marknad där jämvikt mellan konsument och hantverkare råder. Ett ÖMSESIDIGT BEROENDE. Det blir ett tufft uppvaknande till verkligheten för mången hantverkare.S Sporris skrev:
Jo!A AndersbcD skrev:
Jag jobbar yrkesmässigt med allsköns entreprenader och där är, som jag skrev, verifierad självkostnad +10 % standard, förutom det material som måste köpas via våra ramavtal, där är påslaget 0.
Jag skulle tvärtom säga att dessa absurda materialpåslag förekommer mot okunniga privatpersoner och mindre beställare, annars inte.
Men samtidigt är ju fastprisentreprenader på hundratals miljoner vanliga, då kan entreprenören gör som de vill med materialet (förutom det som måste köpas via beställarens ramavtal)
Många stora beställare har dessutom avtal direkt med leverantören i sådana produkter de köper mycket av och går inte via grossist förutom vid mindre volymer. (Mindre volymer = ett par miljoner av nån viss produkttyp) men även där är det inte ovanligt att beställaren eller huvudentrerenören låter tex ahlsell sköta materiallogistiken och de mindre entreprenörerna bara avropar.
Redigerat:
Som jag skrev tidigare, olika yrkeskatigorier har olika stora omkostnader. Tex en målare har väldigt små, medans en röris har stora. Så att påstå att alla klarar sig på 10% stämmer inte. Har själv låång erfarenhet från byggbranchen.N nb. skrev:Jo!
Jag jobbar yrkesmässigt med allsköns entreprenader och där är, som jag skrev, verifierad självkostnad +10 % standard, förutom det material som måste köpas via våra ramavtal, där är påslaget 0.
Jag skulle tvärtom säga att dessa absurda materialpåslag förekommer mot okunniga privatpersoner och mindre beställare, annars inte.
Men samtidigt är ju fastprisentreprenader på hundratals miljoner vanliga, då kan entreprenören gör som de vill med materialet (förutom det som måste köpas via beställarens ramavtal)
Många stora beställare har dessutom avtal direkt med leverantören i sådana produkter de köper mycket av och går inte via grossist förutom vid mindre volymer. (Mindre volymer = ett par miljoner av nån viss produkttyp) men även där är det inte ovanligt att beställaren eller huvudentrerenören låter tex ahlsell sköta materiallogistiken och de mindre entreprenörerna bara avropar.
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Vattenkastare går sönder hela tiden
Vatten & Avlopp -
Välja tvättställsblandare som är lätt och billig att laga i framtiden
Vatten & Avlopp