42 217 läst · 299 svar
42k läst
299 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
40% i årsomsättningsrabatt låter helt osannolikt, vad har du fått det ifrån?G Göteborgare skrev:Det erbjuder vissa hantverkare men det fina i kråksången för deras del är att kvittot inte säger så mycket eftersom de har en exv. kvartalsvis kick-back eller årsomsättningsrabatt på 40 %
Det är OK enligt AB.
Enda sättet få kontroll är att sätta dig i förarsätet och styra vart han köper materialet (du betalar det m a o separat) eller kanske att ni har överenskomna priser på volymartiklar/dyra delar som ingår i entreprenaden oavsett vad det står på hans "kvitton".
40% i årsomsättningsrabatt låter helt osannolikt, vad har du fått det ifrån?G Göteborgare skrev:Det erbjuder vissa hantverkare men det fina i kråksången för deras del är att kvittot inte säger så mycket eftersom de har en exv. kvartalsvis kick-back eller årsomsättningsrabatt på 40 %
Det är OK enligt AB.
Enda sättet få kontroll är att sätta dig i förarsätet och styra vart han köper materialet (du betalar det m a o separat) eller kanske att ni har överenskomna priser på volymartiklar/dyra delar som ingår i entreprenaden oavsett vad det står på hans "kvitton".
då har du inte förstått hur en företagare täcker sina kostnader och genererar en liten vinst, eller vad skatteverket avser med arbetskostnad.C cpalm skrev:Nu låg ju inte liknelsen i hur transaktionen bokförs och vems pengar man handlar för, utan i principen att utföraren inte har några sidokostnader utöver arbetstiden eller tillför något mervärde till materialet som levereras. Jag menar att det därmed är helt grönt att "sälja" materialet utan påslag under förutsättning att man inte blandar in materialet i beräkningen av arbetskostnaden.
Se: [länk]
På vilket sätt spelar storleken av materialkostnaderna roll för påslagsprocenten tänker du? Varför ska det vara högre påslag på en dyrare produkt än en billigare?A AndersbcD skrev:
Det är väl inget som faktureras kund separat hoppas jag. Det är väl det som motiverar ett högre timpris. Jag syftade på direkta omkostnader för en specifik kund.A AndersbcD skrev:
Upplys mig då så vi kan ta till oss och bemöta din kunskap inom området, annars blir det ju inte någon meningsfull diskussion...A AndersbcD skrev:
För övrigt spelar det i sammanhanget inte någon roll.
Räcker med att konstatera att flera av de hantverkare jag själv anlitar jobbar utan materialpåslag.
Nja, det är skillnad på omkostnad och omkostnad. Du har direkta kostnader och indirekta. De indirekta bör gå på tjänstepriset. Om du tar ut arbetsrelaterad kostnad som materialpålägg så är det ju en form av prisdumpning. Men det förklarar de orimliga materialpåslagen om alla tänker som du. Dessutom gör det ju jobbet dyrare för slutkunden eftersom då ROTavdraget blir mindre. Så på många sätt inte OK.A AndersbcD skrev:
Har jag sagt att arbetsrelaterad kostnad ska tas som mtrl-påslag?, snarare tvärt om och då klarar man sig på rimliga ca 20% i material påslag. Problemet är att vissa yrkeskategorier debiterar för låga arbetskostnader och kompenserar detta med höga påslag på materialet.J JOB_L skrev:Nja, det är skillnad på omkostnad och omkostnad. Du har direkta kostnader och indirekta. De indirekta bör gå på tjänstepriset. Om du tar ut arbetsrelaterad kostnad som materialpålägg så är det ju en form av prisdumpning. Men det förklarar de orimliga materialpåslagen om alla tänker som du. Dessutom gör det ju jobbet dyrare för slutkunden eftersom då ROTavdraget blir mindre. Så på många sätt inte OK.
Då är vi överens. Och din sista mening är ju precis det jag menade.A AndersbcD skrev:
Nja inte så jag menar men du är inne på rätt spår. Se mitt svar på inlägg 117J JOB_L skrev:Nja, det är skillnad på omkostnad och omkostnad. Du har direkta kostnader och indirekta. De indirekta bör gå på tjänstepriset. Om du tar ut arbetsrelaterad kostnad som materialpålägg så är det ju en form av prisdumpning. Men det förklarar de orimliga materialpåslagen om alla tänker som du. Dessutom gör det ju jobbet dyrare för slutkunden eftersom då ROTavdraget blir mindre. Så på många sätt inte OK.
Ojojo. Nu får de bortskämda hantverkarna mer U-hjälp. Så festen kan fortsätta.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/just-nu-rotavdraget-hojs-fran-30-till-50-procent
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/just-nu-rotavdraget-hojs-fran-30-till-50-procent
Tjänster
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Välja tvättställsblandare som är lätt och billig att laga i framtiden
Vatten & Avlopp -
Trasigt avloppsrör under golvet i ett 13 år gammalt hus
Vatten & Avlopp