40 402 läst · 279 svar
40k läst
279 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Det beror på vad du köper för material.K Kane skrev:
Finna det ett RSK nummer på det du köper så vet yrkesmannen i vilket rörsystem rördelar eller armaturer kan användas. Vanligaste felet är handhavande fel = den som monterar följer inte monteringsanvisningarna.
Kunskapen om vilka material och vilken armatur som passar tillsammans i ett rörsystem, det vet yrkescertifierade VVS montörer.
Försäkringsbolagen ger dig ingen ersättning om det blir fel, om inte rörarbetet är fackmässigt utfört. Det inkluderar även funktionen för rörsystemet.
Vad som anses vara fackmässigt utfört finns beskrivet i AMA VVS och kyl och i branschregler.
Den här Teknikhandboken är VVS Branschens tolkning av hur ett fackmässigt arbete ska utföras.J Jonny Holmström skrev:Det beror på vad du köper för material.
Finna det ett RSK nummer på det du köper så vet yrkesmannen i vilket rörsystem rördelar eller armaturer kan användas. Vanligaste felet är handhavande fel = den som monterar följer inte monteringsanvisningarna.
Kunskapen om vilka material och vilken armatur som passar tillsammans i ett rörsystem, det vet yrkescertifierade VVS montörer.
Försäkringsbolagen ger dig ingen ersättning om det blir fel, om inte rörarbetet är fackmässigt utfört. Det inkluderar även funktionen för rörsystemet.
Vad som anses vara fackmässigt utfört finns beskrivet i AMA VVS och kyl och i branschregler.
https://byggtjanst.se/bokhandel/byg...vRCoo1YL2eX1Phxb104zdz7egZwnH7iRoCNJsQAvD_BwE
Materialet som säljs på tex Ahlsell och tex Bauhaus skiljer sig ofta även om det är samma märke. En sak på Bauhaus kan tex vara gjord av sämre plast för att den ska vara billigare.A AG A skrev:Det stora problemen är dels Ahlsells som skapat ett system, som i grund och botten går ut på att lura Kommunerna på pengar.
Nästa problem är att de flesta EL/VVS-prylar nu kan köpas på Biltema, Bauhaus, Byggmax etc. I jämförelse med lågpriskedjor blir det lätt dubbla priser. Det är svårt när det inte syns någon skillad.
Men det hade ju varit ungefär samma problem om du bad rörmokaren om en snöslunga.
Den myten brukar spridas vid den här typen av diskussioner. Visa gärna något exempel på produkter från stora kända tillverkare som är sämre i konsumentbutikerna jämfört med proffsbutikerna.T Tjårrban skrev:
Är det samma RSK- eller E-nummer så är det samma produkt i samma material.
Nej det är det inte, men hantverkarens inköpspris hos grossisten är minst samma pris eller t o m högre än vad slutkund själv köper varan för. Om hantverkaren har sitt påslag på 15-20% blir försäljningspriset fel men det är grossisterna som orsakat ockerpriset, det är just det folk inte fattar!useless skrev:

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 709 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 709 inlägg
Jag har inte läst tråden och vill egentligen inte lägga mig i men jag jobbar med förhållandevis stora inköp från nämnda grossister m.fl och till 95% kan ingen "vanlig butik" slå dom priser jag handlar för, inga stora skillnader men nått till några procent billigare.
Sen till dom resterande 5% så kan det vara allt från 1%dyrare till över 50% dyrare än internetbutiker vilket minst sagt är frustrerande, jag hade gärna sluppit prisjämförelsetjänster men det är vad det är....
(Procentsatserna är baserat på 100% känsla
)
Sen till dom resterande 5% så kan det vara allt från 1%dyrare till över 50% dyrare än internetbutiker vilket minst sagt är frustrerande, jag hade gärna sluppit prisjämförelsetjänster men det är vad det är....
(Procentsatserna är baserat på 100% känsla
Redigerat:
Jag har personligen ringt till tillverkare och frågat om detta och fått det svaretuseless skrev:
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Välja tvättställsblandare som är lätt och billig att laga i framtiden
Vatten & Avlopp -
Trasigt avloppsrör under golvet i ett 13 år gammalt hus
Vatten & Avlopp