43 721 läst · 304 svar
44k läst
304 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Nja, det där är nog faktiskt en myt. Att däremot lågpriskedjor normalt sett har lite sämre kvalitet, kan vi nog vara överens om. Men samma märke/produkt, är lika oavsett vart dem säljs.T Tjårrban skrev:
Du kan alltså, utan oro, köpa en Ryobi skruvdragare 100 kr billigare på Jula, än på Ahlsells.
Ja du och jag kommer aldrig vara eniga så jag tror det räcker så.P pmd skrev:
Du är väldigt känslig om du tycker att du fått utstå personangrepp, då kanske du inte ska diskutera alls.
Ha det bra.
Jag har själv anlitat hantverkare vis några tillfällen och aldrig hittills känt mig lurad. Vi hade en elektriker hemma tidigare för lite olika saker. När jag tittade på fakturan var det inte några 8-12% på listproset från grossisten, betydligt billigare var det. Samma sak när jag hjälpte en vän att anlita en elektriker som skulle göra lite småjobb, nya uttag etc samt installation av jordfelsbrytare. Det var inte heller där frågan om några 8-12% ovanpå grossistpriset från någon elektriker vi talade med, utan fullt rimliga priser. Lite dyrare än vad vi hade kunnat köpa varorna för hos exempelvis Elbutik, men klart rimligt.B Bempa85 skrev:
Jag tittade för några år sen på en faktura som någon la upp här på forumet. Alla artiklar var specificerade ordentligt med artikelnummer, så det var inget problem att plocka ihop en kundkorg hos Elbutik med samma varor. Kunden hade i detta fall fått betala ~5500 kr för materialet, bland annat vanlgia vägguttag för 500 kr/st. När jag plockade ihop detta på Elbutik hamnade jag på ~1700 kr. Ett antal personer som arbetade som elektriker jämförde med sina grossistpriser och hamnade också runt 1700 kr, kanske någon hundralapp över, inte mer än så. Kunden hade enligt utföraren fåttr cirka 20% rabatt på allting, så normalpris skulle varit cirka 6900 kr (vilket för övrigt stämde rätt bra med Ahlsells prislista som ingen betalar). Lägger man på 8-12% så hamnar man alltså runt 7600 kr, vilket du tycker är rimligt?
Är det så att man måste tjäna så mycket på materialet för att gå runt, hur klarar man sig då på uppdrag hos kunder där det inte krävs mycket material?
Sen är det inte nödvändigtvis så att man aktivt och medvetet lurar sina kunder, men som företagare är det nog bättre om kunderna känner sig nöjda, än om de känner sig lurade, eller? När jag fått missnöjda kunder, det har nog alla fått som haft kunder någon gång, så försöker jag analysera varför kunden är missnöjd, för att undvika att det händer igen. Ofta beror det på att kunden och jag har haft olika bild av uppdraget. Det har lärt oss att vara tydligare mot kund, det är vi som är proffs, inte kunden som är sällanköpare.Sen finns det ett fåtal som man aldrig kan få nöjda, det är som det är, men de flesta missnöjda hade varit nöjda, med resultat och pris om de förstått från början. Skulle jag arbeta som elektriker så skulle jag absolut inte säga till kunden som frågar om pris på artiklar "Jag vet inte exakt, men du kommer få ett jättebra pris från mig" och sen skicka en faktura på ett eluttag som kunden kan köpa själv för en tredjedel av pengarna". Då är det bättre att höja timpriset om det inte fungerar annars. Måste jag trots allt ta ut mer än vad det kostar för kunden att köpa själv på Jula/Bauhaus eller liknande, så säger man något i stil med "Vi köper alla våra saker från en grossist som ligger bra till. Priset kan vara lite högre än vad du själv kan handla för på Jula/Bauhaus, men vi kommer spara in det på att vi inte behöver åka runt och leta och vi vet att vi kommer få rätt saker". Sen fakturar man sitt eget inköpspris + x % inte grosstprislistan.
Vill man ha missnöjda kunder så kan man förstås fortsätta på samma sätt och gärna också säga till den missnöjda kunden att den är en idiot som inte borde köpa tjänster. Har man tur berättar de det för sina grannar, kollegor etc. Vill man inte ha missnöjda kunder så försöker man istället lära sig av de tillfällen där det blev fel.
Suck du vägrar förstå ingen bryr sig om prylarna kostar mer hos grossisten alla fattar att lokaler och lager kostar pengar.B Bempa85 skrev:Haha , Det är ju det här !. Varför ska du i efterhand styra vart entreprenören ska handla? Vad ska du mer styra, hur dom ska jobba?. Du har beställt en tjänst men har inget förtroende för den du anlitar och vill egentligen pruta och kalla det för att man vill bli debiterad ”marknadsmässigt pris”. Proffs handlar i proffsbutikerna av en anledning och det är inte att ”blåsa kunden”
Oavsett löpande eller fast pris så är det med ditt tänk samma som restaurangen du besöker ska särredovisa att fisken du ätit kostar samma som den du kan köpa i din närliggande matvaruhandel innan du går med på att betala notan.
Annars känner du dig blåst och får betala ”överpris” ?
Vad jobbar du själv med ?
Som användaren björkskär skrev tidigare:
”Jag märker att grossisternas roll och kostnad för deras existens är ett problem för många här på forumet.
I företaget jag är verksam i kan vi inte förlita oss på att näthandlare ska leverera beställt material enligt leverans bekräftelse. Det är restade produkter som de aldrig meddelar innan utan man får läsa det på en leveranssedel när man öppnat paketet! Nästan alla näthandlare är sämst på riktigt!! De har personal som inte vet vad de packar och oftas blir det helt galet.
Beställer vi från grossisterna har vi alltid leveranser på utsatt tid ( vi får ofta själva bestämma klockslag när det ska levereras) och vi ser lagerstatus vid order om du gör det med dator/mobil. Vid de yttersta ovanliga tillfällen som deras lagersaldo är fel ringer någon upp och erbjuder att leverera en ersättningsprodukt eller ofta köper in den från en konkurrent för att kunna leverera beställd vara till oss.
Allt detta kostar pengar och gör självklart blir det dyrare att handla hos en grossist men det tror jag de flesta i branschen är beredda att betala.
Jämför den lilla ica butiken i byn där nästan ingen handlar i . Lägger dom ner blir det upprört bland närboende för att de förlorar sin ”service” men 99%av inköpen gör dom på Willys två mil bort.
Ett litet VVS-företag kan ofta handla många varor billigare på Bauhaus än hos sin grossist men vad hjälper det när du ändå inte har fullt sortiment i butiken..”
Men att faktura slutkund 3000 för en pryl som kostar 1500 kr hos grossisten är fel speciellt då den kostar 1300 kr över disk i byggvaruhusen man förväntar sig att betala ett skälig pris.
Det handlar inte om att grossisten ska överleva utan ett nytt sätt för firmor att tjäna pengar genom att vilseleda sina kunder..
Suck. 100% på listpriset har jag aldrig försvarat. Sen vet varken du eller jag vad som stått i avtalet parterna i mellan. Där har man ett eget ansvar och bör vara noggrann så man har en seriös beställning där villkoren för arbetet som ska utföras är klarlagt. Står det att dom förbehåller sig rätten till 100% arvode på material bör man såklart inte signera.G Greger_08 skrev:Suck du vägrar förstå ingen bryr sig om prylarna kostar mer hos grossisten alla fattar att lokaler och lager kostar pengar.
Men att faktura slutkund 3000 för en pryl som kostar 1500 kr hos grossisten är fel speciellt då den kostar 1300 kr över disk i byggvaruhusen man förväntar sig att betala ett skälig pris.
Det handlar inte om att grossisten ska överleva utan ett nytt sätt för firmor att tjäna pengar genom att vilseleda sina kunder..
Det finns oseriösa aktörer ingen tvekan om saken.
Men hela drevet på hantverkare som grupp i decennier som man anser sig ha rätten att spy på till skillnad från i stort sett alla andra yrkesgrupper är väldigt konstig. Allt kommer från TV där man fått intutat att ”du kan lika gärna göra det själv” sen har en ny era av självutnämnda hantverkare/renoverare fötts och därefter fler konsumentbutiker som dom lätt kan följa vad saker ”ska” kosta.
Bilmekanikern exempelvis gör säkert en jätteavans på sin service & reparationer men det är inte lika lättillgängliga butiker för folk att granska. Det handlar mest om att vara lyckligt ovetandes då när man kokar ner det? Eller är alla andra yrken alltid skäliga i sin prissättning utom just bygg?. Det verkar ganska osannolikt.
Du behöver inte gå till andra yrkeskategorier, det finns hantverkare som inte fakturerar grossens bruttopris. Sen finns det andra och det är dessa som den här tråden handlar om.B Bempa85 skrev:Suck. 100% på listpriset har jag aldrig försvarat. Sen vet varken du eller jag vad som stått i avtalet parterna i mellan. Där har man ett eget ansvar och bör vara noggrann så man har en seriös beställning där villkoren för arbetet som ska utföras är klarlagt. Står det att dom förbehåller sig rätten till 100% arvode på material bör man såklart inte signera.
Men hela drevet på hantverkare som grupp i decennier som man anser sig ha rätten att spy på till skillnad från i stort sett alla andra yrkesgrupper är väldigt konstig. Allt kommer från TV där man fått intutat att ”du kan lika gärna göra det själv” sen har en ny era av självutnämnda hantverkare/renoverare fötts och därefter fler konsumentbutiker som dom lätt kan följa vad saker ”ska” kosta.
Bilmekanikern exempelvis gör säkert en jätteavans på sin service & reparationer men det är inte lika lättillgängliga butiker för folk att granska. Det handlar mest om att vara lyckligt ovetandes då när man kokar ner det? Eller är alla andra yrken alltid skäliga i sin prissättning utom just bygg?. Det verkar ganska osannolikt.
Och jag har aldrig gnällt över skäliga påslag..B Bempa85 skrev:Suck. 100% på listpriset har jag aldrig försvarat. Sen vet varken du eller jag vad som stått i avtalet parterna i mellan. Där har man ett eget ansvar och bör vara noggrann så man har en seriös beställning där villkoren för arbetet som ska utföras är klarlagt. Står det att dom förbehåller sig rätten till 100% arvode på material bör man såklart inte signera.
Varför ska man behöva ringa och fråga vad varje del kostar för att inte behöva bli blåst är ju bara slöseri på tid..
Det är lite som när man hoppade in i första bästa taxi och fick betala 5 gånger mer för det var en oseriös typ dock så satte ju politikerna stopp för det.
Nej, men du har skrivit listpris + 8-12% och är listpriset helt galet så blir slutpris till kund helt galet. Det finns exempel på listpris som är 5 ggr så högt som det vi alla kan handla samma vara för någon annanstans. Hantverkaren betalar kanske också 200 kr och kan/bör lägga på ett rimligt påslag. Kanske hamnar man då på 250-300 kr, men inte på 1100.B Bempa85 skrev:
Riktigt så säger faktiskt inre lagstiftningen när det gäller affärer mellan företag och privatpersoner. Företagare har ett övertag och har andra skyldigheter att se till att kunden förstår. Det duger inte att säga "du får ett bra pris av mig" och sen lägga på ovanpå galna listpriser. Som kund kan jag inte förväntas veta vilka delar rörmokaren eller elektrikern behöver, så det är rätt svårt att fråga om pris. Säger företaget att de lägger på 8-12% på listpris så låter det kanske bra för någon som inte vet att listpriserna är åt helvete många gånger. Det är också priser som kunden inte ser.B Bempa85 skrev:Sen vet varken du eller jag vad som stått i avtalet parterna i mellan. Där har man ett eget ansvar och bör vara noggrann så man har en seriös beställning där villkoren för arbetet som ska utföras är klarlagt. Står det att dom förbehåller sig rätten till 100% arvode på material bör man såklart inte signera.
Det är många hantverkare som anser att listpriser är löjligt (några har skrivit i tråden) så att 8-12% på dessa priser skulle vara någon form av standard tror jag inte på. Jag har svårt att tro att stora byggbolag skulle acceptera sådana priser.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 992 inlägg
Jag slängde iväg frågan till VVS-info som är de som har hand som RSK-databasen, de svarade blixtsnabbt med följande:B Björkskär skrev:
I @Björkskär s exempel är de dock långt ifrån identiska av bilderna att döma. Båda leverantörerna har dessutom egen tillverkning och verkar i övrigt inte ha någon relation(?)13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 992 inlägg
Gissningsvis ansåg man väl de vara tillräckligt identiska för 40år sedan, de kanske var helt identiska då?C cpalm skrev:
Tycker mest skillnaden ser ut att vara att Ezzes har nyckelfattning hela vägen, i övrigt ser de likadana ut.
Gissar också på att detta är anledningen till att man nuförtiden vill ha unika nummer, även om jag inte tror det var så RSK skulle fungera från början.
Enda sambandet jag kunde se lite snabbt är att båda tillverkar VVSdelar, och befinner sig i Gnosjö några hundra meter från varandra.