44 126 läst · 306 svar
44k läst
306 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Det krävs ingen större kunskap i konsumentkunskap för att veta att: -konsumenten reklamerar en vara till försäljaren. Inte till tillverkaren. Så köper kunden en kran på internet som hantverkaren installerar, reklamerar kunden denna till inköpsställen inte till rörmokaran.Krilleman skrev:
Vi har ett par skarpa jurister på företaget...
Dessa vill påstå att det är installatören som ansvarar för garantierna för allt installerat material rent juridiskt. Oavsett vem som köper materialet.
Det är därför vi (där jag är anställd) oftast tackar nej till att installera kundens egna material.
Givetvis kan vi göra det, men med avskrivning beträffande garantier.
Och nej, jag är inte jurist, jag är röris...
Så här tror jag att de skärpa, har fel.
Du kommer aldrig komma loss ur denna tråd om du skall sitta och citera dig själv i någon härlig rundgång...🙃J Jonny Holmström skrev:Varför ifrågasätter ingen att det är så dyrt att lacka om bilen när några sprayburkar kostar 400 kr på Biltema. Skulle färgen lossna så kostar problemen detmedför 0 kr. En vattenskada kan kosta miljoner.
Varför åka till lasarettet för att opereramagen när vilken jägare som helst vet var magsäcken sitter på en människa?
Börjar bli riktigt trött på alla dessa okunniga idioter som äger det egna boendet.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det stämmer om konsumenten reklamerar enligt konsumentköplagen (eller eventuellt enligt konsumenttjänstlagen), men om konsumenten får för sig att åberopa en garanti så beror det helt och hållet vilka garantier de inblandade parterna har ställt ut.Intet skrev:
Jag tror inte att det är många här i tråden som har något att invända mot det. Det är snarare bristen på transparent prissättning från vissa entreprenörers sida som orsakar irritation.B Björkskär skrev:
Du har helt rätt, garantin gäller i detta fall enbart för arbetet/installationen.Intet skrev:
Det krävs ingen större kunskap i konsumentkunskap för att veta att: -konsumenten reklamerar en vara till försäljaren. Inte till tillverkaren. Så köper kunden en kran på internet som hantverkaren installerar, reklamerar kunden denna till inköpsställen inte till rörmokaran.
Så här tror jag att de skärpa, har fel.
Det är väl inget som hindrar någon från att försöka med det? Förmodligen blir det dock nobben från restaurangen.B Bempa85 skrev:
Det viktiga i sammanhanget är transparens. Hantverkaren ska köra med öppna kort och berätta vad kostnaden blir. Inte en massa luddigt om hur stort påslaget blir. Det säger inte speciellt mycket om vad kundens kostnad blir.
Ja, varför tjafsas det så mycket om ohemula påslag på material när det gäller hantverkare? För min del får alla ha vilka påslag de vill. Marknaden ska dock vara transparent så att jag vet vad jag betalar och vad jag får för pengarna. En hantverkare som inte är transparent anlitar jag inte. Svårare än så är det inte.useless skrev:
Du vill inte förstå och att du ens överväger ovanstående säger en del om vilken typ av kund du är. En som ingen vill jobba åt. Med det tankesättet är dina andra svar och frågor inte värda att ens försöka resonera kring med dig.P pmd skrev:Det är väl inget som hindrar någon från att försöka med det? Förmodligen blir det dock nobben från restaurangen.
Det viktiga i sammanhanget är transparens. Hantverkaren ska köra med öppna kort och berätta vad kostnaden blir. Inte en massa luddigt om hur stort påslaget blir. Det säger inte speciellt mycket om vad kundens kostnad blir.
Men då vet jag ”öppna kort” är varken fast pris eller löpande med öppen redovisning. Tack
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Välja tvättställsblandare som är lätt och billig att laga i framtiden
Vatten & Avlopp -
Vad behöver jag för att montera blandaren?
Vatten & Avlopp