44 126 läst · 306 svar
44k läst
306 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Är Hornbach en hobbybutik? Vad är i så fall fel med att sälja material till hobbyister?B Bempa85 skrev:Låter som ett riktigt lallar-upplägg. Till alla som vill ha proffstjänster men det ska vara svinbilligt: Gör det själv!, det är absolut billigast.
Eller anlita svart arbetskraft!
Men gnäll inte sen när ingenting fungerar och allt blir skit.
Det går jättebra att köpa en IPhone för 15.000:- som har en tillverkningskostnad på ett par hundralappar. Men hantverkaren ska göra ett fackmannamässigt jobb med ansvarstid och med material från hobbybutiker till självkostnadspris annars är det dåligt och dyrt.
Ditt övriga orerande tycker jag inte har så mycket med saken att göra. Svart arbetskraft? Det var aldrig på tal om det.
I sakfrågan undrar jag vad du har att invända mot Göteborgares upplägg beskrivet i inlägg #80.
Vi har ett par skarpa jurister på företaget...P pmd skrev:
Dessa vill påstå att det är installatören som ansvarar för garantierna för allt installerat material rent juridiskt. Oavsett vem som köper materialet.
Det är därför vi (där jag är anställd) oftast tackar nej till att installera kundens egna material.
Givetvis kan vi göra det, men med avskrivning beträffande garantier.
Och nej, jag är inte jurist, jag är röris...
Redigerat:
Det du skriver ställer så många frågor , men jag tror jag håller det kort.Tycker du själv att Hornbach är något annat än en hobbybutik?.P pmd skrev:Är Hornbach en hobbybutik? Vad är i så fall fel med att sälja material till hobbyister?
Ditt övriga orerande tycker jag inte har så mycket med saken att göra. Svart arbetskraft? Det var aldrig på tal om det.
I sakfrågan undrar jag vad du har att invända mot Göteborgares upplägg beskrivet i inlägg #80.
För mig spelar det ingen roll. Handla där och vart ni vill och gör arbetet det själv. Men att förvänta sig få båda delarna är orimligt.
Vill man ha en proffstjänst så ska man inte jämföra med konsumentbutikerna.
Inget konstigt, ”tillhandahållet material” finns reglerat i branchbestämmelserna ”AB/ABT”Krilleman skrev:
Vi har ett par skarpa jurister på företaget...
Dessa vill påstå att det är installatören som ansvarar för garantierna för allt installerat material rent juridiskt. Oavsett vem som köper materialet.
Det är därför vi (där jag är anställd) tackar nej till att installera kundens egna material.
Givetvis kan vi göra det, men med avskrivning.
Fast här fallerar det lite, men samtidigt är jag med på vad du menar!B Bempa85 skrev:
Absolut kan man handla samma varor på Hornbach som finns på både Ahlsell och Dahl.
Sortimentet för Vatette tycker jag personligt är fantastiskt!
Men som du beskriver i ditt inlägg.
Dahl och Ahlsell är grossister som lagerför "allt".
Nagelfar man detta så blir det dyrare att flänga runt som hantverkare för att köpa det "billiga" materialet kontra att handla allt på samma ställe (till och med med utkörning utan avgift) och enkom fokusera på tiden det tar att installera detta hos kunden.
Ska kunden själv köpa allt så fattas det ofta alldeles för mycket!
Men nu gäller ju TS fråga inte grossistens pris, utan det höga (brutto/fake-pris) som hantverkaren fakturerar…Krilleman skrev:
Fast här fallerar det lite, men samtidigt är jag med på vad du menar!
Absolut kan man handla samma varor på Hornbach som finns på både Ahlsell och Dahl.
Sortimentet för Vatette tycker jag personligt är fantastiskt!
Men som du beskriver i ditt inlägg.
Dahl och Ahlsell är grossister som lagerför "allt".
Nagelfar man detta så blir det dyrare att flänga runt som hantverkare för att köpa det "billiga" materialet kontra att handla allt på samma ställe (till och med med utkörning utan avgift) och enkom fokusera på tiden det tar att installera detta hos kunden.
Ska kunden själv köpa allt så fattas det ofta alldeles för mycket!
Vad kostar orden och bokstäverna du köper av en advokatuseless skrev:
1) Vem har pratat om material från hobbybutiker? Det som diskuteras är väl priset? Kan man köpa exakt samma pryl för mindre än hälften av vad hantverkaren vill ha så är det väl inte så konstigt att man känner sig lurad?
2) Jag struntar i eventuella påslag - Jag vill betala marknadsmässigt pris. Köper jag en ny iPhone så vet jag att den kostar 15 000:-. Det är marknadens pris. Vad skulle du tycka om någon erbjuder sig att komma hem till dig med en ny telefon och hjälpa dig stoppa in SIM-kortet för 700:- i timmen plus att telefonen då kostar 30 000:-?
Sant.A AndersbcD skrev:
Fast grossisternas bruttoprislista har aldrig varit avsedd för privatmarknaden.
Hantverkare inom den privata sekorn har anammat detta som en fejkad standard tråkigt nog.
Bruttoprislistan är en rabattgrundande prislista för företag, inget annat.
Redigerat: