44 126 läst · 306 svar
44k läst
306 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Har du insyn i grossisters priser till hantverkare? Verkar inte så. Hade du haft det så hade du fått svart på vitt hur det fungerar och inte behövt komma med beskrivning av ett falskt tillvägagångssätt.Intet skrev:
Så här är det! Grossisten säljer en vara till dig för 100kr. Det priset känner du till. Du säljer den vidare till kunden för 200kr. För att gå hem med ditt bedrägeri visar du kunden en prislista där varan kostar 300kr.
Grossisten är öppen med priset till dig, medans du lurar kunden med ett pris som inte finns.
Ärlig grossist med hög marginal mot oärlig hantverkare med hög marginal.
Att du tycker att Grossisten tjänar för mycket pengar ger inte dig rätten att bedra kunden genom att visa falska uppgifter kunden inte kan kontrollera.
Det är rent bedrägeri.
Återigen missar du hela poängen. Vi pratar om att exakt samma artiklar kostar mindre än hälften så mycket på alla normala ställen. Det är alltså inte frågan om att hantverkaren ska köpa budgetskräp från någon lågprisbutik istället.B Bempa85 skrev:
Jag beskrev ett teoretiskt exempel med fiktiva siffror för att resonemanget skulle bli lättbegripligt. Vilket jag tydligen misslyckanden med.4 4141 skrev:
Så, förklarar gärna vad det är du inte förstod.
Skön härskarteknik. Det märks att du inte köpt material själv som du behövt reklamera. Prova exempelvis kakel och klinker på Bauhaus och returnera dessa när det är glasyrsprickor och flammor som syns efter fogning. Lycka till!useless skrev:
Tråden handlar om VVS-artiklar. RSK-nummer står på fakturan så det är extremt enkelt att jämföra priserna med gängse marknadspris.B Bempa85 skrev:
När jag läser om hantverkares materialpriser till kund och deras försvarande av detsamma. Då får jag detta tal i skallen. Likt Rumäniens diktator, förstår helt enkelt inte hantverkarna varför de ifrågasätts. De som bara vill hjälpa till.
Ditt exempel är helt utanför verkligheten. Du misslyckades verkligen, tur du insåg det själv! Ta reda på fakta innan du häver ur dig osanning.Intet skrev:
Det var ett exempel, det går att applicera på fler yrkesgrupper. Problemet med tänket som diskuteras här är att det bara öppnar för fler oseriösa aktörer och i slutändan missnöjda kunder. Vill man ha proffstjänster så kommer det kosta pengar. Vill man ha något annat så är det billigare, men som det mesta i livet kan man ofta inte få båda delar.K Kane skrev:
Jag märker att grossisternas roll och kostnad för deras existens är ett problem för många här på forumet.
I företaget jag är verksam i kan vi inte förlita oss på att näthandlare ska leverera beställt material enligt leverans bekräftelse. Det är restade produkter som de aldrig meddelar innan utan man får läsa det på en leveranssedel när man öppnat paketet! Nästan alla näthandlare är sämst på riktigt!! De har personal som inte vet vad de packar och oftas blir det helt galet.
Beställer vi från grossisterna har vi alltid leveranser på utsatt tid ( vi får ofta själva bestämma klockslag när det ska levereras) och vi ser lagerstatus vid order om du gör det med dator/mobil. Vid de yttersta ovanliga tillfällen som deras lagersaldo är fel ringer någon upp och erbjuder att leverera en ersättningsprodukt eller ofta köper in den från en konkurrent för att kunna leverera beställd vara till oss.
Allt detta kostar pengar och gör självklart blir det dyrare att handla hos en grossist men det tror jag de flesta i branschen är beredda att betala.
Jämför den lilla ica butiken i byn där nästan ingen handlar i . Lägger dom ner blir det upprört bland närboende för att de förlorar sin ”service” men 99%av inköpen gör dom på Willys två mil bort.
Ett litet VVS-företag kan ofta handla många varor billigare på Bauhaus än hos sin grossist men vad hjälper det när du ändå inte har fullt sortiment i butiken..
I företaget jag är verksam i kan vi inte förlita oss på att näthandlare ska leverera beställt material enligt leverans bekräftelse. Det är restade produkter som de aldrig meddelar innan utan man får läsa det på en leveranssedel när man öppnat paketet! Nästan alla näthandlare är sämst på riktigt!! De har personal som inte vet vad de packar och oftas blir det helt galet.
Beställer vi från grossisterna har vi alltid leveranser på utsatt tid ( vi får ofta själva bestämma klockslag när det ska levereras) och vi ser lagerstatus vid order om du gör det med dator/mobil. Vid de yttersta ovanliga tillfällen som deras lagersaldo är fel ringer någon upp och erbjuder att leverera en ersättningsprodukt eller ofta köper in den från en konkurrent för att kunna leverera beställd vara till oss.
Allt detta kostar pengar och gör självklart blir det dyrare att handla hos en grossist men det tror jag de flesta i branschen är beredda att betala.
Jämför den lilla ica butiken i byn där nästan ingen handlar i . Lägger dom ner blir det upprört bland närboende för att de förlorar sin ”service” men 99%av inköpen gör dom på Willys två mil bort.
Ett litet VVS-företag kan ofta handla många varor billigare på Bauhaus än hos sin grossist men vad hjälper det när du ändå inte har fullt sortiment i butiken..
Du har säkert rätt i en del sv det du säger, det är ju bara det att tråden handlar från början om nåt helt annat, Nämligen hur grossisten pris till hantverkaren fördubblas till slutkunden. Vad har det för samband med det du skriver? Bra jobbat av grossisten, men det innebär ju inte att det rättfärdigar att hantverkaren fördubblar priset.B Björkskär skrev:Jag märker att grossisternas roll och kostnad för deras existens är ett problem för många här på forumet.
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Välja tvättställsblandare som är lätt och billig att laga i framtiden
Vatten & Avlopp -
Vad behöver jag för att montera blandaren?
Vatten & Avlopp