42 296 läst · 299 svar
42k läst
299 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Om hantverkaren betalar mer på Ahlsell än på Bauhaus är det nog hög tid att se över avtalet.4 4141 skrev:
B Bempa85 skrev:Låter som ett riktigt lallar-upplägg. Till alla som vill ha proffstjänster men det ska vara svinbilligt: Gör det själv!, det är absolut billigast.
Eller anlita svart arbetskraft!
Men gnäll inte sen när ingenting fungerar och allt blir skit.
Det går jättebra att köpa en IPhone för 15.000:- som har en tillverkningskostnad på ett par hundralappar. Men hantverkaren ska göra ett fackmannamässigt jobb med ansvarstid och med material från hobbybutiker till självkostnadspris annars är det dåligt och dyrt.
#att bygga åt idioter,
Ja, på samma sätt som Ahlsell har sitt A-Collection. Bytte ett gäng ledstrålkastare av det fabrikatet, 2 av 3 hade lämnat in efter 4 år men de var typ bara specade för 25000 timmar.useless skrev:
Ja, schneider har tex renova i blister-pack och 5-pack/oförpackade, med klor, utan klor och på hyllan hos Ahlsell ligger typiskt inte blisterpack med klor.
Men det är ju bara att kolla de olika tillverkarnas produktkataloger, schneider, elko, draka, vatette, det finns inga "konsumentpridukter med lägre kvalitet" och det skulle vara döden för de välrenkomerade varumärkena att hålla på så.
Däremot har de olika förpackningsalternativ och vissa har olika varumärken inriktade mot olika marknadssegment, tex Philips inom belysning, olika livslängd exempelvis. Men det är ju tydligt utmärkt på produkten.
1) Vem har pratat om material från hobbybutiker? Det som diskuteras är väl priset? Kan man köpa exakt samma pryl för mindre än hälften av vad hantverkaren vill ha så är det väl inte så konstigt att man känner sig lurad?B Bempa85 skrev:
2) Jag struntar i eventuella påslag - Jag vill betala marknadsmässigt pris. Köper jag en ny iPhone så vet jag att den kostar 15 000:-. Det är marknadens pris. Vad skulle du tycka om någon erbjuder sig att komma hem till dig med en ny telefon och hjälpa dig stoppa in SIM-kortet för 700:- i timmen plus att telefonen då kostar 30 000:-?
Om de berättar i förväg vad det kostar så ok, om de säger att jag får köpa den för inköpspris plus 10% så hade jag blivit sur 😬useless skrev:
1) Vem har pratat om material från hobbybutiker? Det som diskuteras är väl priset? Kan man köpa exakt samma pryl för mindre än hälften av vad hantverkaren vill ha så är det väl inte så konstigt att man känner sig lurad?
2) Jag struntar i eventuella påslag - Jag vill betala marknadsmässigt pris. Köper jag en ny iPhone så vet jag att den kostar 15 000:-. Det är marknadens pris. Vad skulle du tycka om någon erbjuder sig att komma hem till dig med en ny telefon och hjälpa dig stoppa in SIM-kortet för 700:- i timmen plus att telefonen då kostar 30 000:-?
1. Ja förslaget finns i tråden att kunden ska styra vart hantverkaren köper sitt material. Jag antar att man med samma resonemang vilket man aldrig skulle göra: gå in på en restaurang med ingredienser från Lidl och ge det till kocken. Sen förvänta sig samma resultat men med en rabatterad nota?useless skrev:
1) Vem har pratat om material från hobbybutiker? Det som diskuteras är väl priset? Kan man köpa exakt samma pryl för mindre än hälften av vad hantverkaren vill ha så är det väl inte så konstigt att man känner sig lurad?
2. Är det just du och din subjektiva åsikt som bestämmer vad som är marknadsmässigt när du beställt ett jobb på löpande räkning med öppen redovisning ? . Ingen tvingar någon att anlita hantverkare. Skit i det och gör det själv! Då blir det jättebilligt.
700kr i exemplet låter otroligt billigt. Dom flesta företag har en minimidebitering á 3 tim +servicebil oavsett om jobbet tar 30 min eller just 3 tim.
Men det är också en sån sak som kunder har svårt att förstå.
Problemet i just byggbranschen så finns det ett motstånd där privatpersoner tycker sig ha rätten på sin sida att betala för faktisk effektiv tid på plats och ta del av företagets upparbetade rabatterade priser.
Mitt tips, lyssna på Martin Timell och gör det själv! Det gynnar alla. Ni slutar gnälla och hantverkare får fler jobb efter alla felaktigt utförda arbeten.
Och varför kan inte hantverkarna istället debitera försvarbara/rimliga påslag på materialet?B Bempa85 skrev:1. Ja förslaget finns i tråden att kunden ska styra vart hantverkaren köper sitt material. Jag antar att man med samma resonemang vilket man aldrig skulle göra: gå in på en restaurang med ingredienser från Lidl och ge det till kocken. Sen förvänta sig samma resultat men med en rabatterad nota?
2. Är det just du och din subjektiva åsikt som bestämmer vad som är marknadsmässigt när du beställt ett jobb på löpande räkning med öppen redovisning ? . Ingen tvingar någon att anlita hantverkare. Skit i det och gör det själv! Då blir det jättebilligt.
700kr i exemplet låter otroligt billigt. Dom flesta företag har en minimidebitering á 3 tim +servicebil oavsett om jobbet tar 30 min eller just 3 tim.
Men det är också en sån sak som kunder har svårt att förstå.
Problemet i just byggbranschen så finns det ett motstånd där privatpersoner tycker sig ha rätten på sin sida att betala för faktisk effektiv tid på plats och ta del av företagets upparbetade rabatterade priser.
Mitt tips, lyssna på Martin Timell och gör det själv! Det gynnar alla. Ni slutar gnälla och hantverkare får fler jobb efter alla felaktigt utförda arbeten.
Så här är det! Grossisten säljer en vara till dig för 100kr. Det priset känner du till. Du säljer den vidare till kunden för 200kr. För att gå hem med ditt bedrägeri visar du kunden en prislista där varan kostar 300kr.4 4141 skrev:
Grossisten är öppen med priset till dig, medans du lurar kunden med ett pris som inte finns.
Ärlig grossist med hög marginal mot oärlig hantverkare med hög marginal.
Att du tycker att Grossisten tjänar för mycket pengar ger inte dig rätten att bedra kunden genom att visa falska uppgifter kunden inte kan kontrollera.
Det är rent bedrägeri.
8-12% arvode på material är vanligt på listpriset.A AndersbcD skrev:
Vissa varor har man 0% rabatt på och vissa mer. Men det har inte kund någonting med att göra. Varför ska du som enskild privatperson som beställer 1 jobb få ta del av ett företags eventuella förmånliga villkor hos deras leverantörer ? Du förstår väl att ett företag har mer omkostnader än lönen?.
Jag antar att du efter utförd klippning vill ha särredovisat från frisören vad deras 2000:- i timmen innefattar ? Eller tar du med egen sax och föreslår att du klipper halva själv ?.
Nej såklart inte, men en hantverkare han är bara dyr och dålig.
Gör det själv och handla materialet på hornbach =Jättebilligt!
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Välja tvättställsblandare som är lätt och billig att laga i framtiden
Vatten & Avlopp -
Trasigt avloppsrör under golvet i ett 13 år gammalt hus
Vatten & Avlopp