42 217 läst · 299 svar
42k läst
299 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Ja och om hen då mot förmodan får ett jobb som inte innefattar material så blir det svårt att få lönsamhet. Och rätt omöjligt att höja priset just i det fallet, det blir ju svårt att förklara utan att avslöja sig. Så skjuter sig själv i fotenA AndersbcD skrev:
Jepp 😂, och dessutom förlorar TS på att ROT- avdraget blir onödigt lågt.J JOB_L skrev:
Såklart vanligare med 10-15 % men det finns inget som hindrar ett upplägg med höga bakbonusar vilket vilseleder en köpare som vill försäkra sig om ett kostnadsbaserat konkurrenskraftigt pris.A AndersbcD skrev:
Nja max den nivån, iaf enl min inkomst (tidigare) erfarenhet. Och bakbonus brukar inte gå till entreprenören eller beställaren, utan till 3:e part.G Göteborgare skrev:
Nej det är inga tveksamheter kring attuseless skrev:
Garantiåtagandet på upp till 10 år ingår i priset.C cpalm skrev:Man kan knappast säga att de säljer material när "försäljningen" går ut på att åka till en butik och handla materialet på betald arbetstid. Lika lite som att hemtjänsten jobbar med matförsäljning när de går och handlar åt brukarna. Utöver arbetstiden finns inga kostnader för utföraren där att täcka och han tillför i sammanhanget inte något mervärde till materialet.
Men visst, man får ju t.ex. inte ha en taxa för kunder som accepterar materialpåslag och en annan taxa för de som inte accepterar det.
En skev parameter i hantverkarnas prissättning är att det oftast är det enda jämförelsepris som kontrolleras, dvs -vad tar du i timmen?
Det gör det supersvårt att ta betalt för kompetens.
Jag har flera gånger gjort beräkningar på hantverksföretags kostnader och den är för många förvånansvärt höga.
I mina beräkningar har jag tagit med alla kostnader som företaget har delat på arbetade timmar av den producerande delen av personalen.
(Alla löner för all personal och indirekta lönekostnader , lokalhyra, försäkring, bilar, förbrukningsmaterial, julbord, telefoner, ja rubbet)
Resultatet har ofta hamnat runt 700kr/h.ex moms
Det innebär att varje timme måste skapa ett värde högre än det för att det ska kunna bli en vinst.
Kamrater i andra branscher ligger på dryga tusenlappen och har man kontor på ”fin adress” blir det löjliga summor.
Så ja vi kommer nog få se liknande forumtrådar under lång tid famöver..
Trevlig helg alla forumkamrater!
/ Björkskär
Det gör det supersvårt att ta betalt för kompetens.
Jag har flera gånger gjort beräkningar på hantverksföretags kostnader och den är för många förvånansvärt höga.
I mina beräkningar har jag tagit med alla kostnader som företaget har delat på arbetade timmar av den producerande delen av personalen.
(Alla löner för all personal och indirekta lönekostnader , lokalhyra, försäkring, bilar, förbrukningsmaterial, julbord, telefoner, ja rubbet)
Resultatet har ofta hamnat runt 700kr/h.ex moms
Det innebär att varje timme måste skapa ett värde högre än det för att det ska kunna bli en vinst.
Kamrater i andra branscher ligger på dryga tusenlappen och har man kontor på ”fin adress” blir det löjliga summor.
Så ja vi kommer nog få se liknande forumtrådar under lång tid famöver..
Trevlig helg alla forumkamrater!
/ Björkskär
Alla klarar sig på 10 %, på 0 %, på 100 %.A AndersbcD skrev:
Dessutom är el och rör mycket mer materialintensivt än måleri men inte än snickeri, beroende på. Dvs i absoluta tal ger ett påslag på 10 % mycket mer pengar för ett genomsnittligt jobb.
En snickare kan också lätt ha rejäla omkostnader, beroende på vad hen har för prylar.
Det handlar endast om vilken affärsmodell man har. Jag anlitar företag som har enorma omkostnader men inte säljer något material alls. Menar du då att deras verksamhet skulle vara omöjlig att bedriva? De har givetvis en timtaxa anpassad efter detta.
Redigerat:
Låter som ett riktigt lallar-upplägg. Till alla som vill ha proffstjänster men det ska vara svinbilligt: Gör det själv!, det är absolut billigast.P pmd skrev:
Eller anlita svart arbetskraft!
Men gnäll inte sen när ingenting fungerar och allt blir skit.
Det går jättebra att köpa en IPhone för 15.000:- som har en tillverkningskostnad på ett par hundralappar. Men hantverkaren ska göra ett fackmannamässigt jobb med ansvarstid och med material från hobbybutiker till självkostnadspris annars är det dåligt och dyrt.
#att bygga åt idioter,
Nej det menar jag inte alls, men är dom rörisar så debiterar dom inte heller 560kr x moms/ h Utan betydligt mer.N nb. skrev:Alla klarar sig på 10 %, på 0 %, på 100 %.
Dessutom är el och rör mycket mer materialintensivt än måleri men inte än snickeri, beroende på. Dvs i absoluta tal ger ett påslag på 10 % mycket mer pengar för ett genomsnittligt jobb.
En snickare kan också lätt ha rejäla omkostnader, beroende på vad hen har för prylar.
Det handlar endast om vilken affärsmodell man har. Jag anlitar företag som har enorma omkostnader men inte säljer något material alls. Menar du då att deras verksamhet skulle vara omöjlig att bedriva? De har givetvis en timtaxa anpassad efter detta.
Husägare
· Norra Roslagen
· 269 inlägg
Målare har låga omkostnader är väl ganska tydligt. Men rörmokare i allmänhet har knappast särskilt dyra omkostnader? Normal verktygsutrustning och pressmaskin? Inga myndigheter som ställer krav osv. Säker vatten? Det är väl mest att försöka få bort som värsta klåparna? Vill någon jämföra så kolla en välutrustad kylteknikers bil, går nog inte att jämföra med någon yrkesgrupp om vi pratar kostsam utrustning.A AndersbcD skrev:
Elektriker har ju möjligtvis Elsäkerhetsverket som ska säkerhetsställa vissa rutiner. Men att vara "elektriker" och elektriker är en väldigt stor skillnad. Men det gäller dom flesta brancher. Men dom har skyddat sitt skrå väl.
Det har iof kylbranchen gjort också. Jag vet inte hur, men det finns inga vänner från öst som tar några jobb av oss. Jag är själv inom kyla vet hur all j*vla pappersexercis tar sin tid och kostnader för att hålla myndigheter glada med hur efterlevnaden av läckagekontroller/trycksättningar osv följs.
Jag jobbar mest B2B och inga privatpersoner vet vad många komponenter kostar vad gäller inom kyla. Men Ahlsells bruttoprislista har jag inte ens varit intresserad av på många år. Den är totalt ointressant, vad vi faktiskt får betala är vad som räknas. Vad jag vet får alla kunder får betala vårat netto + ett påslag (vilket varierar). Det jag minns från tidigare var att sälja köldmedium det var bra med pengar. Det är det fortfarande, men många anläggningar läcker faktiskt mindre än tidigare.
Men det är inget fel på Ahlsell. De erbjuder något få andra kan göra. Att ha ett brett sortiment och kunna erbjuda det 07:00 i butik om jag beställer det senaste 18:15. Det är värt mycket.
Nej men man skulle varit rörmokare. Då hade man kunnat leva gott. Viss ironi finns.
Viss skillnad TS betalade 700kr/h för sin röris, den kyltekniker jag senast hade kontakt med kostade 1312:50/h.R Real-House skrev:Målare har låga omkostnader är väl ganska tydligt. Men rörmokare i allmänhet har knappast särskilt dyra omkostnader? Normal verktygsutrustning och pressmaskin? Inga myndigheter som ställer krav osv. Säker vatten? Det är väl mest att försöka få bort som värsta klåparna? Vill någon jämföra så kolla en välutrustad kylteknikers bil, går nog inte att jämföra med någon yrkesgrupp om vi pratar kostsam utrustning.
Elektriker har ju möjligtvis Elsäkerhetsverket som ska säkerhetsställa vissa rutiner. Men att vara "elektriker" och elektriker är en väldigt stor skillnad. Men det gäller dom flesta brancher. Men dom har skyddat sitt skrå väl.
Det har iof kylbranchen gjort också. Jag vet inte hur, men det finns inga vänner från öst som tar några jobb av oss. Jag är själv inom kyla vet hur all j*vla pappersexercis tar sin tid och kostnader för att hålla myndigheter glada med hur efterlevnaden av läckagekontroller/trycksättningar osv följs.
Jag jobbar mest B2B och inga privatpersoner vet vad många komponenter kostar vad gäller inom kyla. Men Ahlsells bruttoprislista har jag inte ens varit intresserad av på många år. Den är totalt ointressant, vad vi faktiskt får betala är vad som räknas. Vad jag vet får alla kunder får betala vårat netto + ett påslag (vilket varierar). Det jag minns från tidigare var att sälja köldmedium det var bra med pengar. Det är det fortfarande, men många anläggningar läcker faktiskt mindre än tidigare.
Men det är inget fel på Ahlsell. De erbjuder något få andra kan göra. Att ha ett brett sortiment och kunna erbjuda det 07:00 i butik om jag beställer det senaste 18:15. Det är värt mycket.
Nej men man skulle varit rörmokare. Då hade man kunnat leva gott. Viss ironi finns.
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Välja tvättställsblandare som är lätt och billig att laga i framtiden
Vatten & Avlopp -
Trasigt avloppsrör under golvet i ett 13 år gammalt hus
Vatten & Avlopp