Har länge drömt om en carport eller garage hemma för vår husvagn.
Efter mycket funderande och räknande så kom jag fram till en konstruktion som jag tror kunde fungera.
Då vi redan har ett garage på tomten så tillåter inte Detaljplanen något mer garage och enda lösningen var då att bygga enligt Attefallsreglerna.
Första kontakten med kommunen dödade min första plan inom några få minuter då jag ville bygga närmare Parkmark (en igenvuxen bäckravin) än 4,5m.
Det var bara till att tänka om och med en ny placering så gick det extremt fort.
Besökte kommunen på onsdagen innan jul, lämnade in ansökan samma vecka och fick Startbesked i mellandagarna.
Testade mängder av placeringar hemma i datorn för att få till den bästa lösningen.
Månader av varianter ställdes mot varandra och även om detta förslag krävde en hel del markarbete så föll jag för det:
Ritningarna gjorde jag själv och kompletterades med en Konstruktionsbeskrivning.
Med Startbeskedet klart så började jag förbereda för några veckor sedan med att fälla lite träd.
Samtidigt började jag förbereda med att prefabricera betongplintar, köpte 700mm färdiga Benders plintar och gjöt på en fot på 50X50X10cm.
Började borra in armering som sattes med Ankarnassa.
Sen ställdes de i formar med plastdistanser under.
Här är hälften gjutna och redo att gjuta resten.
Här är första avformade och jag blev nöjd med resultatet.
Fortsättning följer med markarbetet...
Efter mycket funderande och räknande så kom jag fram till en konstruktion som jag tror kunde fungera.
Då vi redan har ett garage på tomten så tillåter inte Detaljplanen något mer garage och enda lösningen var då att bygga enligt Attefallsreglerna.
Första kontakten med kommunen dödade min första plan inom några få minuter då jag ville bygga närmare Parkmark (en igenvuxen bäckravin) än 4,5m.
Det var bara till att tänka om och med en ny placering så gick det extremt fort.
Besökte kommunen på onsdagen innan jul, lämnade in ansökan samma vecka och fick Startbesked i mellandagarna.
Testade mängder av placeringar hemma i datorn för att få till den bästa lösningen.
Månader av varianter ställdes mot varandra och även om detta förslag krävde en hel del markarbete så föll jag för det:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningarna gjorde jag själv och kompletterades med en Konstruktionsbeskrivning.

Logga in
Skapa konto
Med Startbeskedet klart så började jag förbereda för några veckor sedan med att fälla lite träd.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Samtidigt började jag förbereda med att prefabricera betongplintar, köpte 700mm färdiga Benders plintar och gjöt på en fot på 50X50X10cm.
Började borra in armering som sattes med Ankarnassa.

Logga in
Skapa konto
Sen ställdes de i formar med plastdistanser under.
Här är hälften gjutna och redo att gjuta resten.

Logga in
Skapa konto
Här är första avformade och jag blev nöjd med resultatet.

Logga in
Skapa konto
Fortsättning följer med markarbetet...
Lika bra att bjuda bilder från veckans markarbete när vi redan är igång...
Vi började gräva ur från min befintliga husvagnsparkering och ner runt friggeboden.
Lutningen ser värre ut än vad den är men ändå gick det åt "några" lassa grus för att få det bra.
Här kommer andra lasset.
Här har vi grävt oss ner i trädgården och börjar bli klara med platsen för garaget.
Här har vi byggt upp med material, stockat av med flis innan plintarna lyftes på plats.
Här börjar det bli återfyllt men samtidigt kom blötsnö och allt fylle är mycket kladdigt så vi kommer återställa runt bygget senare i vår.
Här provparkerar jag i alla fall nya garaget med bilen och släpkärran.
I väntan på återställa trädgården så ska det läggas plattor, byggas murar och sen måste man ju tjäna in mer pengar för att finansiera vidare bygge... 😁👍
Vi började gräva ur från min befintliga husvagnsparkering och ner runt friggeboden.

Logga in
Skapa konto
Lutningen ser värre ut än vad den är men ändå gick det åt "några" lassa grus för att få det bra.
Här kommer andra lasset.

Logga in
Skapa konto
Här har vi grävt oss ner i trädgården och börjar bli klara med platsen för garaget.

Logga in
Skapa konto
Här har vi byggt upp med material, stockat av med flis innan plintarna lyftes på plats.

Logga in
Skapa konto
Här börjar det bli återfyllt men samtidigt kom blötsnö och allt fylle är mycket kladdigt så vi kommer återställa runt bygget senare i vår.
Här provparkerar jag i alla fall nya garaget med bilen och släpkärran.

Logga in
Skapa konto
I väntan på återställa trädgården så ska det läggas plattor, byggas murar och sen måste man ju tjäna in mer pengar för att finansiera vidare bygge... 😁👍
Nyheten om detta kom lagom till jag köpt Nybygnadskarta, fått Startbesked, betalt för detta samt för lägeskontrollen som behövdes göras enligt Startbeskedet.useless skrev:
Så här i efterhand så tror jag denna placering blir bättre än den första tanken och kör på.
Lite surt dock med allt extrajobb och kostnader...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Regler kring nybygge och befintlig 'attefall'
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tips bygge enklare attefallshus
Mitt attefalls bygge
Vad händer om man bygger större vid attefallsutbyggnad?
Utbyggnad och tillbyggnad -
”Kan själv”. Mitt bygge av ett Attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus