44 126 läst · 306 svar
44k läst
306 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Ja, det kanske finns ett gemensamt ursprung där någonstans?13th Marine skrev:
Kanske är jag som har en mer ingenjörsmässig definition av "identisk" i huvudet.
Hur som helst är vi ju långtifrån grundfrågan om huruvida ett och samma RSK-nummer kan finnas i en proffsversion och en (förmodat mindre påkostad) konsumentversion.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 996 inlägg
Jag kollade lite snabbt häromdagen på deras "om oss"-sidor, och de verkade inte ha något gemensamt ursprung, men det var inget jag djupdök i.C cpalm skrev:Ja, det kanske finns ett gemensamt ursprung där någonstans.
Kanske är jag som har en mer ingenjörsmässig definition av "identisk" i huvudet, hur som helst är vi ju långtifrån grundfrågan om huruvida ett och samma RSK-nummer kan finnas i en proffsversion och en (förmodat mindre påkostad) konsumentversion.
Oklart hur man resonerat, är det identisk funktion, involverar det kvalitet?
Men det visar på att det historiskt faktiskt har använts samma RSK-nummer till mer än en unik produkt.
Jag betvivlar att en rörfirma har så kass rabatt. Jag är inte i närheten av att ha en rörfirma men har ändå 53 procent rabatt på den aktuella konsolen. Givetvis helt oförhandlat då jag aldrig köper sådana saker.Krilleman skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppskattar att en lite större kund har 80-90% på den typen av material..........Alfredo skrev:
Det här med mjukvaruhanteringen i sociala medier är inte min starkaste sida.K Kane skrev:
Men tack för upplysningen,.
Tror jag ska prova att skriva med fjärrkontrollen till TV'n istället, den skärmen är ju mycket större så det borde fungera, hoppas jag.🙃
Ja, jag kommer alltid att tycka att det är fel av en affärsidkare att skörta upp sina kunder.B Bempa85 skrev:
Jag är inte speciellt känslig och tål nog personangrepp, men hellre än att ge igen vill jag att diskussionsklimatet i en forumtråd ska vara milt och vänligt. Argumenterande men sakligt.B Bempa85 skrev:
Att låta bli att diskutera ligger inte direkt för mig …
And their creativity knows no bounds. Here on the forum I have come across justifications for high prices for services, that materials, that taxes, that materials, that transport, that materials (yes, three times mentioned this), and that... administrative fee for the EU!P pmd skrev:
Om en kund säger nåt i stil med "det var dyrt, jag hade lika gärna kunnat göra det själv, billigare" så förstår jag att man bir irriterad, men det är inte den sortens situation som tråden handlar om.B Bempa85 skrev:
Alfredo skrev:
Ungefär lika smart resonerat som att lämna in V75 raden när avd. 7 har gått i mål. Vill du inte att en VVS montör ska göra jobbet så gör det själv och lita på turen. Peppar peppar plötsligt händer det.P pmd skrev:
Nja. När man gör det själv. Vet man redan resultatet. När man anlitar hantverkare är resultatet okänt. Likaså priset.J Jonny Holmström skrev:
Anlita en certifierad VVS montör så vet du att resultatet blir bra, tydliga kundavtal tillhör yrkesrollen enligt Konsumenttjänstlagen. Det är stor skillnad på en yrkesman som VET och någon som TROR att hen kan. Den "rörmokare" du anlitade, hade hen ett yrkescertifikat för VVS montörer?Intet skrev:
Eller var det en "byggrbetare" med "rörkunskaper"
En advokat placerar rätt ord på rätt ställe, det kan spara mycket pengar. En VVS montör monterar rätt material, rätt apparater och rätt armatur på rätt ställe i systemet det spar ännu mer pengar i flera decennier.
Inköpspriset på t.ex. en cirkulationspump för ett vattenburet värmesystem är bara 10% av totala livscykelkostnaden för pumpen.
https://www.myh.se/validering-och-s...871f4-d932-4f62-a33b-e1a7a9e9f82d&search_term
Jag anlitar inte i normala fall hantverkare. De gånger jag gjorde det, blev det fel båda gångerna. Golvläggarfirma och plåtslagare.J Jonny Holmström skrev:Anlita en certifierad VVS montör så vet du att resultatet blir bra, tydliga kundavtal tillhör yrkesrollen enligt Konsumenttjänstlagen. Det är stor skillnad på en yrkesman som VET och någon som TROR att hen kan. Den "rörmokare" du anlitade, hade hen ett yrkescertifikat för VVS montörer?
Eller var det en "byggrbetare" med "rörkunskaper"
En advokat placerar rätt ord på rätt ställe, det kan spara mycket pengar. En VVS montör monterar rätt material, rätt apparater och rätt armatur på rätt ställe i systemet det spar ännu mer pengar i flera decennier.
Inköpspriset på t.ex. en cirkulationspump för ett vattenburet värmesystem är bara 10% av totala livscykelkostnaden för pumpen.
[länk]
Att ha något djävla intyg, är ingen garanti. Speciellt nu, när vi haft högkonjunktur i över tjugo år. När jag pensionerade mig, ringde en rörläggarkompis och ville anställa mig, trots att jag inte varit i byggsvängen på över fyrtio år!
En förening jag var med i anlitade en advokat med specialkompetens inom önskat ämne. Det visade sig att han var helt oduglig.
Så, sluta larva dig. Klåpare finns över allt.
Eftersom de flesta av oss inte är universalgenier så behöver vi ibland hyra in hjälp. Det kan vara allt från att rensa köksavloppet till att beräkna hållfastheten på takstolar till att få skjuts över Atlanten, beroende på graden av genialitet vi besitter.Intet skrev:
När vi då hyr in hjälp så väljer vi i första hand någon som vi har anlitat tidigare och blev nöjda med, och i andra hand någon som vi har fått rekommenderad av en pålitlig bekant. I tredje hand väljer vi någon med bra omdömen på Trustpilot. I allra sista hand väljer vi någon vi har letat upp på Gula Sidorna, men helst inte.
Med en sådan strategi minimerar vi risken för att anlita en klåpare och maximerar chansen för att resultatet blir det förväntade (eller ibland t.o.m. bättre än förväntat).