46 129 läst · 329 svar
46k läst
329 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Det märks tydligt i såna här trådar vilka som är oärliga avslöjade hantverkare som försöker försvara påslagen som är orimligt höga i vissa exempel 😅
Alla kunder är väl införstådda med lite påslag men är det 25% eller högre än vad du själv köper det för så blir man förbannad för man vet ju hantverkare alltid får bättre pris hos grossister än vad man själv kan köpa för oavsett om man beställer på nätet eller butik och då menar jag förstås samma vara.
Annars har dom förhandlat dåligt!
Alla kunder är väl införstådda med lite påslag men är det 25% eller högre än vad du själv köper det för så blir man förbannad för man vet ju hantverkare alltid får bättre pris hos grossister än vad man själv kan köpa för oavsett om man beställer på nätet eller butik och då menar jag förstås samma vara.
Annars har dom förhandlat dåligt!
Diskussionen handlar ju inte om att kunden ska köpa sakerna själv, den handlar om orimliga priser när hantverkaren säljer sakerna.B Bempa85 skrev:
Men jag antar att du hela tiden måste leda in diskussionen på fel spår eftersom du inte har några vettiga argument för att försvara de orimliga priserna.
Att du får betala överpris för materialet d.v.s lurad på pengar låt oss köra en annan dåB Bempa85 skrev:
Du har städare hemma med RUT på löpande a 350 kr/h
Det tog 2h men på fakturan står det 1 x Allrengöring 150 kr
När du kontaktar städfirman så hävdar dom bestämt att flaskan kostar 150 kr hos sin grossist.
Haha , Det är ju det här !. Varför ska du i efterhand styra vart entreprenören ska handla? Vad ska du mer styra, hur dom ska jobba?. Du har beställt en tjänst men har inget förtroende för den du anlitar och vill egentligen pruta och kalla det för att man vill bli debiterad ”marknadsmässigt pris”. Proffs handlar i proffsbutikerna av en anledning och det är inte att ”blåsa kunden”G Greger_08 skrev:
Oavsett löpande eller fast pris så är det med ditt tänk samma som restaurangen du besöker ska särredovisa att fisken du ätit kostar samma som den du kan köpa i din närliggande matvaruhandel innan du går med på att betala notan.
Annars känner du dig blåst och får betala ”överpris” ?
Vad jobbar du själv med ?
Som användaren björkskär skrev tidigare:
”Jag märker att grossisternas roll och kostnad för deras existens är ett problem för många här på forumet.
I företaget jag är verksam i kan vi inte förlita oss på att näthandlare ska leverera beställt material enligt leverans bekräftelse. Det är restade produkter som de aldrig meddelar innan utan man får läsa det på en leveranssedel när man öppnat paketet! Nästan alla näthandlare är sämst på riktigt!! De har personal som inte vet vad de packar och oftas blir det helt galet.
Beställer vi från grossisterna har vi alltid leveranser på utsatt tid ( vi får ofta själva bestämma klockslag när det ska levereras) och vi ser lagerstatus vid order om du gör det med dator/mobil. Vid de yttersta ovanliga tillfällen som deras lagersaldo är fel ringer någon upp och erbjuder att leverera en ersättningsprodukt eller ofta köper in den från en konkurrent för att kunna leverera beställd vara till oss.
Allt detta kostar pengar och gör självklart blir det dyrare att handla hos en grossist men det tror jag de flesta i branschen är beredda att betala.
Jämför den lilla ica butiken i byn där nästan ingen handlar i . Lägger dom ner blir det upprört bland närboende för att de förlorar sin ”service” men 99%av inköpen gör dom på Willys två mil bort.
Ett litet VVS-företag kan ofta handla många varor billigare på Bauhaus än hos sin grossist men vad hjälper det när du ändå inte har fullt sortiment i butiken..”
Vart handlar du då om du har så dåliga erfarenheter?B Bempa85 skrev:
Jag handlar diverse prylar på nätet i stort sett varje vecka. En gång vart annat år kanske jag har drabbats av att helt fel saker skickats (hittills har det nog alltid varit bildelar från en känd butik...). Hade det oftast blivit helt galet skulle det inte finnas kvar några nätbutiker...
Precis. Om nu VVS-firman "måste" tjäna 1 000 spänn på ett blandarfäste för att få ihop sin ekonomi så spelar de ju ingen roll om de så fick det gratis från sin leverantör. De kommer ändå aldrig att nå en rimlig prisnivå mot kund.useless skrev:
Varför tror du grossisterna finns kvar om konsumentbutikerna är så bra och till och med billigare ?useless skrev:
Vart handlar du då om du har så dåliga erfarenheter?
Jag handlar diverse prylar på nätet i stort sett varje vecka. En gång vart annat år kanske jag har drabbats av att helt fel saker skickats (hittills har det nog alltid varit bildelar från en känd butik...). Hade det oftast blivit helt galet skulle det inte finnas kvar några nätbutiker...
Johodå. Jag har anlitat många hantverkare. Det brukar snarare vara jag som väljer bort hantverkare än de som väljer bort mig.B Bempa85 skrev:
Det kanske du vet, men det är inget du kan ha lärt dig av mig. Jag undrar om du vet vad transparens betyder.B Bempa85 skrev:
Därför att slutkunderna är oerfarna. De flesta anlitar inte en hantverkare ens en gång om året, och har ingen vana vid hur systemet är uppbyggt.B Bempa85 skrev:
För att använda restaurangjämförelsen igen så är restaurangbesök något som de flesta gör betydligt oftare, och ett typiskt restaurangbesök är mycket, mycket billigare än en typisk hantverkstjänst.