44 126 läst · 306 svar
44k läst
306 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
J Jonny Holmström skrev:
Vilken privatperson söker hjälp av en advokat för att ingå avtal med en rörmokare?J Jonny Holmström skrev:
Men med tanke på hur många som blivit lurade på materialpriser beträffande "löpande räkning" så kanske det är att ha med i budgeten?
Oerhört tråkigt i så fall!
🤔🤔
Men det är ju sant.A AndersbcD skrev:
Och man ska aldrig vara rädd för att prata om sanningar!
"Kalles Rör" i Enskede har kanske 51% på bruttoprislistan hos grossist.
Medans dom absolut största kunderna hos Ahslell/Dahl snittar på långt över 70% på "allt" just enkom av grunden av volymen på beställt material.
Sen att vissa företagare vill påstå att grossisternas bruttoprislista är för privatpersoner, dom är helt ute och seglar.
Det gör man enkom för man är oseriös i sitt yrkesutövande.
Man vill maximera sin vinst utan egentlig insats.
Yrkesstoltheten har helt bleknat bort.
Håller helt med, dock sorgligt att Vissa försöker dölja sanningen och försvarar att det är ok att vidarefakturera grossens bruttopriser till slutkund. Är själv van att (i värsta fall) yrkesmässigt acceptera ”Ahlsells prislista” med ca 45% rabatt.Krilleman skrev:
Men det är ju sant.
Och man ska aldrig vara rädd för att prata om sanningar!
"Kalles Rör" i Enskede har kanske 51% på bruttoprislistan hos grossist.
Medans dom absolut största kunderna hos Ahslell/Dahl snittar på långt över 70% på "allt" just enkom av grunden av volymen på beställt material.
Sen att vissa företagare vill påstå att grossisternas bruttoprislista är för privatpersoner, dom är helt ute och seglar.
Det gör man enkom för man är oseriös i sitt yrkesutövande.
Det finns ytterligare en aspekt på det hela.A AndersbcD skrev:
Om du skulle avtalsmässigt betala 15% på verifierad självkostnad (via faktisk faktura) hos grossist via hantverkare, så har denne dessutom årsavtal på omsättning och det innebär att det finns en "kickback" i procent som grossisten ger ut på årsbass. Få vill prata om detta.
Men det gäller inte enkom för rör, det gäller även för el, plåt & bygg tex...
Hantverksyrket är en smutsig bransch när man nagelfar detta.
Dessutom kan man även få ytterligare kickback direkt från en specifik tillverkare, om man kan uppvisa faktura från grossist som företagare...
Och den stora frågan är ju just hur det har blivit på detta sättet?!
Varför ifrågasätter ingen att det är så dyrt att lacka om bilen när några sprayburkar kostar 400 kr på Biltema. Skulle färgen lossna så kostar problemen detmedför 0 kr. En vattenskada kan kosta miljoner.J Jonny Holmström skrev:
Varför åka till lasarettet för att opereramagen när vilken jägare som helst vet var magsäcken sitter på en människa?
Börjar bli riktigt trött på alla dessa okunniga idioter som äger det egna boendet.
Du har ju exakt samma ord i och bokstäver gratis i din telefon...J Jonny Holmström skrev:Varför ifrågasätter ingen att det är så dyrt att lacka om bilen när några sprayburkar kostar 400 kr på Biltema. Skulle färgen lossna så kostar problemen detmedför 0 kr. En vattenskada kan kosta miljoner.
Varför åka till lasarettet för att opereramagen när vilken jägare som helst vet var magsäcken sitter på en människa?
Börjar bli riktigt trött på alla dessa okunniga idioter som äger det egna boendet.
Skyll inte det på andra skattebetalare när du behöver opereras... 🤔

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen en vettig ”diskussion” 😊. Ja 15-18% är rätt rimligt om entreprenören har ”rätt” timpris. Men årsomsättningsrabatten (oftast mindre än 10%) tillfaller enl branschreglerna (ab/abt) entreprenören men skall iofs finnas med i beräkningen. Så den stora frågan, tja uppenbarligen blir det inte bättre, har ”slängt käft/brutit arm” sen 80-talet med stans flesta rörisar och uppenbarligen lever traditionen vidare. Till hjälp har troligen branschen bla grossisterna som förser sina kunder med ”dubbla sidor” på fakturan, en med rabatt och en utan. Man kan ju fundera på varför…..Krilleman skrev:
Det finns ytterligare en aspekt på det hela.
Om du skulle avtalsmässigt betala 15% på verifierad självkostnad (via faktisk faktura) hos grossist via hantverkare, så har denne dessutom årsavtal på omsättning och det innebär att det finns en "kickback" i procent som få vill prata om.
Men det gäller inte enkom för rör, det gäller även för el, plåt & bygg...
Hantverksyrket är en smutsig bransch när man nagelfar detta.
Dessutom kan man även få ytterligare kickback direkt från tillverkaren, om man kan uppvisa faktura från grossist som företagare...
Och den stora frågan är ju just hur det har blivit på detta sättet?!
HejKrilleman skrev:
Jag nämnde konsol med RSK 3820263. Som säljs under flera namn hos olika grossister.
Mest som påpekande om att ett rsk- nummer inte alltid är från en specifik tillverkare utan kan vara likartad vara.
Efter redigering, ja.B Björkskär skrev:
Jag var dock för snabb att svara, så jag såg misstaget och fick inte riktigt ihop helheten.
Men nu när du förklarar sakfrågan så förstår jag vad du menar. 👍
Det är oerhört oproffsigt att inte fråga vad vax i håret kommer att kosta.G Greger_08 skrev:
Ännu mer oproffsigt att inte förstå att en klippning för 400 kr innebär klippning för 800 kr per 30 minuter.
Men, varför har de då ett index som alla hantverkare underskrider?Krilleman skrev:
Om det du säger är sant, skulle de med lägst "rabatt" handla varor till listpris. Medans stötte kunder skulle få en viss procent avdrag.
Eftersom garantier är något som ett säljande bolag utställer efter eget gottfinnande så undrar jag i vilket flingpaket era jurister har hittat sina juridiska examina.Krilleman skrev:
Jag vet inte vad du menar med en hobbybutik, men det spelar kanske inte så stor roll. Huvudsaken är väl vilket sortiment en butik har.B Bempa85 skrev:
Vad syftar du på med båda delarna?B Bempa85 skrev:
Jag förhandlar gärna med en hantverkare om vem som ska köpa materialet. Om det blir bekvämare för mig att hantverkaren köper materialet så är det ett bra alternativ, men jag förväntar mig att hantverkaren i så fall är transparent med sin prissättning.
Varför inte?B Bempa85 skrev:
Redigerat: