Hej. Jag har nyligen låtit bygga två rum som nu är klara. Jag blev sedan fundersam kring elinstallationen eftersom jag under byggprocessen enbart noterade en fas kabel och en neutral som hängde. När jag skruvade loss kontakterna så sitter det mycket riktigt ingen jordkabel där. Bör jag kräva att de gör om elen i mina rum?
De dosorna som de satt på är för väl jordade uttag?
Det där är helt fel!
Antingen helt ojordat rum eller jordar och då måste finnas Gul/Grön ledare och vara obruten till centralens jordskena.
Jordade uttag får inte finnas om dom inte är anslutna.
Antingen helt ojordat rum eller jordar och då måste finnas Gul/Grön ledare och vara obruten till centralens jordskena.
Jordade uttag får inte finnas om dom inte är anslutna.
Fullständigt oseriöst, var det verkligen en elektriker som gjorde detta..
Moderator
· Stockholm
· 53 560 inlägg
Uttaget på bilden skall som sagt kopplas till jord. Om du låtit bygga nya rum, så är ojordat inte ett alternativ, det skall vara jordade uttag.
Är det verkligen en elektriker som varit framme här?
Även färgvalet är märkligt. Numera sedan åtminstonde 20-25 år så skall fas vara brun. det är visserligen mer att se some en rekommendation, men jag har svårt att tro att en elektriker skulle få för sig att dra fram svart fas idag.
Är det verkligen en elektriker som varit framme här?
Även färgvalet är märkligt. Numera sedan åtminstonde 20-25 år så skall fas vara brun. det är visserligen mer att se some en rekommendation, men jag har svårt att tro att en elektriker skulle få för sig att dra fram svart fas idag.
Är ju ingen elektriker som gjort det inte.B bagisbon skrev:Hej. Jag har nyligen låtit bygga två rum som nu är klara. Jag blev sedan fundersam kring elinstallationen eftersom jag under byggprocessen enbart noterade en fas kabel och en neutral som hängde. När jag skruvade loss kontakterna så sitter det mycket riktigt ingen jordkabel där. Bör jag kräva att de gör om elen i mina rum?
Tyvärr är det ingen elfirma/elektriker som du har haft. Nybygge skall ha jordade uttag samt jordfelsbrytareB bagisbon skrev:Hej. Jag har nyligen låtit bygga två rum som nu är klara. Jag blev sedan fundersam kring elinstallationen eftersom jag under byggprocessen enbart noterade en fas kabel och en neutral som hängde. När jag skruvade loss kontakterna så sitter det mycket riktigt ingen jordkabel där. Bör jag kräva att de gör om elen i mina rum?
Finns inget alternativ. Svart fas , använder vi inte, bör vara brun, gulgrön jord skall givetvis finnas till dessa Renova uttag.
Du ska inte bara kräva att de åtgärdar det hela, du ska även anmäla dem till ESV!
https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/anmal-ett-elinstallationsforetag/
https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/anmal-ett-elinstallationsforetag/