31 219 läst · 64 svar
31k läst
64 svar
Elektriker installerade ojordade kontakter?
Man får inte montera ett jordat uttag utan jordanslutningB bagisbon skrev:Hej. Jag har nyligen låtit bygga två rum som nu är klara. Jag blev sedan fundersam kring elinstallationen eftersom jag under byggprocessen enbart noterade en fas kabel och en neutral som hängde. När jag skruvade loss kontakterna så sitter det mycket riktigt ingen jordkabel där. Bör jag kräva att de gör om elen i mina rum?
De dosorna som de satt på är för väl jordade uttag?
Men om det sitter ojordade uttag i rummet tidigare och man sätter upp en vägg (så det blir två rum fast med de gamla befintliga ojordade uttagen kvar i båda rummen), måste man då ta bort och byta alla befintliga ojordade uttag och dra fram jord till alla gamla uttag och sätta jordade uttag i stället?E elmont skrev:Ändrar man rummets "användning" så är det frågan om en större förändring och då gäller dom nya reglerna, så det ska vara jordat i dom ombyggda utrymmena.
Och att sätta jordade uttag utan framdragen jord är så korkat att jag betvivlar att det är en "riktig" elektriker som varit framme.
Att skylla på förbereda är lika korkat, då skulle han även dragit in jorden till dom "förberedda" uttagen.
Det där är slamkryparen, kan ligga på gråskalan.D Dilato skrev:Men om det sitter ojordade uttag i rummet tidigare och man sätter upp en vägg (så det blir två rum fast med de gamla befintliga ojordade uttagen kvar i båda rummen), måste man då ta bort och byta alla befintliga ojordade uttag och dra fram jord till alla gamla uttag och sätta jordade uttag i stället?
Man kan säga som såhär.
Det är helt förbjudet att montera ett ojordat vägguttag idag, varit så sedan 1994, och likaså är det helt förbjudet att ha något slags uttag upp till 32A utan JFB, så har det varit sedan 2000.
Idag måste även ljusarmaturer ha JFB, även fast anslutna.
Sen finns det lite undantag, och då kan man kolla om det platsar.
Undantagen vi funderar över här återfinns i ELSÄK-FS 2022:1
Anläggningar som har tagits i bruk före ikraftträdandet får vara utförda enligt äldre bestämmelser. Om en sådan anläggnings användning eller förutsättningar ändras på ett sätt som har väsentlig betydelse för elsäkerheten ska dock de nya bestämmelserna tillämpas.
Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska de nya bestämmelserna tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen oavsett när anläggningen ursprungligen togs i bruk. Följande undantag får göras från:
- krav på utförande enligt god elsäkerhetsteknisk praxis i 2 kap. 1 §:
- - vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder med isolerande golv behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994,
- - vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder behöver inte tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare installeras, om den befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄKFS 1994:7 eller motsvarande äldre bestämmelser, och
Som synes krävs att det fortfarande måste vara isolerande golv, dvs att de klarar kraven för "isolerad miljö", och att åtgärden sker i ett befintligt torrt rum.
Vidare får inte elanläggningens användning eller förutsättningar ändras på sätt som har väsentlig betydelse.
Och nya bestämmelse ska tillämpas vid ombyggnad eller utvidgning av anläggningen.
Ja, nu är det bara att skohorna in de undantag man gillar ...ju ...
Det går att göra så, men det är inte korrekt, utan emot reglerna.
Vi får väl utgå från att de som läser och skriver här vill vara lagliga.
Och att en hantverkare som bryter mot reglerna inte ens är i närheten av fackmannamässig, utan typ ... kriminell ...
Vi får väl utgå från att de som läser och skriver här vill vara lagliga.
Och att en hantverkare som bryter mot reglerna inte ens är i närheten av fackmannamässig, utan typ ... kriminell ...
Som hempularelektrikern TS då😂😂😂Mikael_L skrev:
Instämmer helt!!Mikael_L skrev:
Att montera jordade uttag likt dessa utan ansluten jordtamp är gränsande till bedrägeri i mina ögon. I princip lika vansinnigt dumt som att använda Schuko för 2 eller fler faser och 400 volt - även om det rent principiellt funkar om man skippar jorden….
Mvh
Hej
Du nämner inte att det är elektriker som utfört arbetet med elen i dom 2 utbyggda rummen.
Var det snickaren som gjorde samtliga installationer ?
Inget misstag utan snarare ett regelbrott.
Likaså svart fas tyder på att man inte jobbar med elinstallationer dagligen ...
Träda om och jorda som är dagens svenska standard.
Mvh
Du nämner inte att det är elektriker som utfört arbetet med elen i dom 2 utbyggda rummen.
Var det snickaren som gjorde samtliga installationer ?
Inget misstag utan snarare ett regelbrott.
Likaså svart fas tyder på att man inte jobbar med elinstallationer dagligen ...
Träda om och jorda som är dagens svenska standard.
Mvh
Jo, i inlägg 31 nämner TS att det är elektriker som gjort jobbet.N Nergårds-Anna skrev:
Kan vara så att elektrikern följer den färgstandard som är i resten av huset.N Nergårds-Anna skrev:
Nja, det är väl ändå större ombyggnad av elen som menas och inte större förändring i huset. Bestämmer jag mig för att ställa in en säng och sen använda mitt vardagsrum som sovrum så innebär ju inte det att jag måste bygga om all el där inne. Däremot om man drar upp nya skiljeväggar med ny el i samma utrymme så blir det ju en större förändring. En vägg utan el däremot…E elmont skrev:Ändrar man rummets "användning" så är det frågan om en större förändring och då gäller dom nya reglerna, så det ska vara jordat i dom ombyggda utrymmena.
Och att sätta jordade uttag utan framdragen jord är så korkat att jag betvivlar att det är en "riktig" elektriker som varit framme.
Att skylla på förbereda är lika korkat, då skulle han även dragit in jorden till dom "förberedda" uttagen.