31 219 läst · 64 svar
31k läst
64 svar
Elektriker installerade ojordade kontakter?
Tack för alla svar. Det är ojordade kontakter i övriga rum på övervåningen och även i den hall som uppstod när de två rummen byggdes så nu kommer elektrikerna byta alla uttag i de nya rummen till ojordade. Ursäkten var att han tänkte sätta in jordade uttag för att man i framtiden kanske ville dra fram ny el och då var det ”förberett”.
Är det verkligen en elektriker?B bagisbon skrev:Tack för alla svar. Det är ojordade kontakter i övriga rum på övervåningen och även i den hall som uppstod när de två rummen byggdes så nu kommer elektrikerna byta alla uttag i de nya rummen till ojordade. Ursäkten var att han tänkte sätta in jordade uttag för att man i framtiden kanske ville dra fram ny el och då var det ”förberett”.
Det han gjorde var så illa och ursäkten är helt galen.
Det är också fel att sätta in ojordade uttag, så han vill byta en otillåten lösning mot en annan otillåten lösning.
Kontrollera om det verkligen är en firma med auktorisation.
Blir det rätt då?B bagisbon skrev:Tack för alla svar. Det är ojordade kontakter i övriga rum på övervåningen och även i den hall som uppstod när de två rummen byggdes så nu kommer elektrikerna byta alla uttag i de nya rummen till ojordade. Ursäkten var att han tänkte sätta in jordade uttag för att man i framtiden kanske ville dra fram ny el och då var det ”förberett”.
Du skriver "nya rum", men är det så att en del av huset delats av i nya rum? Om ja, fanns det där sedan tidigare ojordade uttag?
Nej, egentligen får man inte göra så. Men det är inte sämre än resten av huset. Så det skulle jag se som acceptabelt även om det inte är enligt reglerna. Jag är dock rätt säker på att den elektrikern saknar behörighet.K Kardan79 skrev:
Om det teoretiskt sett skulle vara så det satts upp väggar för att dela upp tex ett vardagsrum i 2 sovrum i vilka det hamnar ursprungliga ojordauttag. Får man då komplettera med nya ojordade uttag? Blandat utbud är uteslutet.D Daniel 109 skrev:
Ändrar man rummets "användning" så är det frågan om en större förändring och då gäller dom nya reglerna, så det ska vara jordat i dom ombyggda utrymmena.
Och att sätta jordade uttag utan framdragen jord är så korkat att jag betvivlar att det är en "riktig" elektriker som varit framme.
Att skylla på förbereda är lika korkat, då skulle han även dragit in jorden till dom "förberedda" uttagen.
Och att sätta jordade uttag utan framdragen jord är så korkat att jag betvivlar att det är en "riktig" elektriker som varit framme.
Att skylla på förbereda är lika korkat, då skulle han även dragit in jorden till dom "förberedda" uttagen.
Varför inte fråga om han skall jorda dem på engång?B bagisbon skrev:Tack för alla svar. Det är ojordade kontakter i övriga rum på övervåningen och även i den hall som uppstod när de två rummen byggdes så nu kommer elektrikerna byta alla uttag i de nya rummen till ojordade. Ursäkten var att han tänkte sätta in jordade uttag för att man i framtiden kanske ville dra fram ny el och då var det ”förberett”.