38 890 läst · 90 svar
39k läst
90 svar
Elektriker installerade ojordade kontakter?
Och den stora frågan var om/när/hur det upptäcktes.Fairlane skrev:
Fel kan *alla* göra. Men ett så grovt fel ska aldrig gå hela vägen fram till att elektrikern är klar och går hem.
Då har personen i fråga inte bara gjort ett fel, utan flera efter varann.
Det där passerar ju inte ens en basal funktionskontroll, än mindre någon form av säkerhetskontroll.
Det tyder mer på systematiskt slarv än ett enstaka misstag och är betydligt värre.
Njaa.. Om du kopplar in en lampa i Fairlanes uttag (utan att lyckas få en stöt från lampans hölje), så är det enda som händer att lampan kopplar ihop nolla med jord. Men eftersom lampan har relativt hög resistans kommer dte inte att gå någon ström, möjligen någon enstaka mikroampere. Det löser inte ut jfb. Om man kopplar ihop nolla med jord, som kortslutning så brukar jfb lösa ut. Men här blir det ingen kortslutning mellan nolla och jord.E elmont skrev:
OM du däremot får ström igenom kroppen från det strömförande höljet på lampan, då löser jfb ut, men det blir en väldigt obehaglig strömgenomgång innan brytaren löser ut. Men jfb räddar i det läget liv.
Men för i helvete! Vad är det för klåpare som installerat , inte en elektriker i alla fall…. // hälsar en Elektriker nära bagis……….B bagisbon skrev:Hej. Jag har nyligen låtit bygga två rum som nu är klara. Jag blev sedan fundersam kring elinstallationen eftersom jag under byggprocessen enbart noterade en fas kabel och en neutral som hängde. När jag skruvade loss kontakterna så sitter det mycket riktigt ingen jordkabel där. Bör jag kräva att de gör om elen i mina rum?
De dosorna som de satt på är för väl jordade uttag?
Jag håller inte med.H hempularen skrev:Njaa.. Om du kopplar in en lampa i Fairlanes uttag (utan att lyckas få en stöt från lampans hölje), så är det enda som händer att lampan kopplar ihop nolla med jord. Men eftersom lampan har relativt hög resistans kommer dte inte att gå någon ström, möjligen någon enstaka mikroampere. Det löser inte ut jfb. Om man kopplar ihop nolla med jord, som kortslutning så brukar jfb lösa ut. Men här blir det ingen kortslutning mellan nolla och jord.
OM du däremot får ström igenom kroppen från det strömförande höljet på lampan, då löser jfb ut, men det blir en väldigt obehaglig strömgenomgång innan brytaren löser ut. Men jfb räddar i det läget liv.
Alldeles säkert kommer en vanlig glödlampa trippa JFB'n.
En 60W drar 260 mA och har en resistans på ca 880 ohm - när den lyser och glödtråden är varm (ca 2400°C)
Startströmmen med kall glödtråd är ca 5ggr högre, dvs minst 5 ggr lägre resistans för en kall lampa, den skulle högst sannolikt trippa JFB, även om det bara är en 15W.
Med LED-lampor blir det lite lurigare. Finns det tröskelspänning som måste uppnås innan ström börjar gå så skulle en sådan ev kunna undvika att trigga JFB.
Det finns ju inte ett enda kopplingsschema för LED-lampa.
Men rätt troligt börjar det med en hel eller halvvågslikriktare.
Typ:

Eller, med speciella IC's framtagna för detta bruk (jag gissar att detta är vanligast idag)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavsett kan det alltså krävas en spänningsskillnad på minst 0,6V mellan nolla och jord då, för att bryta genom pn-övergångne i dioden.
Så det kommer krävas att de leder i framriktningen, och alltså måste det vara en del befintlig ström i anläggningen så att spänningsskillnaden mellan nolla och jord blir tillräckligt.
Produkter som diskuteras: "multimetern"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer