41 103 läst · 93 svar
41k läst
93 svar
Elektriker installerade ojordade kontakter?
Som sagt, du kommer inte i normala fall att ha så stor spänning mellan nolla och jord som behövs för att kunna driva 30 mA genom en lampa.Mikael_L skrev:
Jag håller inte med.
Alldeles säkert kommer en vanlig glödlampa trippa JFB'n.
En 60W drar 260 mA och har en resistans på ca 880 ohm - när den lyser och glödtråden är varm (ca 2400°C)
Startströmmen med kall glödtråd är ca 5ggr högre, dvs minst 5 ggr lägre resistans för en kall lampa, den skulle högst sannolikt trippa JFB, även om det bara är en 15W.
Med LED-lampor blir det lite lurigare. Finns det tröskelspänning som måste uppnås innan ström börjar gå så skulle en sådan ev kunna undvika att trigga JFB.
Det finns ju inte ett enda kopplingsschema för LED-lampa.
Men rätt troligt börjar det med en hel eller halvvågslikriktare.
Typ:
[bild]
Eller, med speciella IC's framtagna för detta bruk (jag gissar att detta är vanligast idag)
[bild]
Oavsett kan det alltså krävas en spänningsskillnad på minst 0,6V mellan nolla och jord då, för att bryta genom pn-övergångne i dioden.
Så det kommer krävas att de leder i framriktningen, och alltså måste det vara en del befintlig ström i anläggningen så att spänningsskillnaden mellan nolla och jord blir tillräckligt.
Oavsett rätt eller fel är det väl ändå inte ”farligt” att göra så?B bagisbon skrev:Hej. Jag har nyligen låtit bygga två rum som nu är klara. Jag blev sedan fundersam kring elinstallationen eftersom jag under byggprocessen enbart noterade en fas kabel och en neutral som hängde. När jag skruvade loss kontakterna så sitter det mycket riktigt ingen jordkabel där. Bör jag kräva att de gör om elen i mina rum?
De dosorna som de satt på är för väl jordade uttag?
Jo, det blir "falsk trygghet", tex drar en jordad skarvsladd från ojordade-jordade vägguttaget ut utomhus eller till badrummet, nu har du farlig situation.E ErOg skrev:
Sen kommer nästa elektriker och byter ut de andra ojordade vägguttagen till jordade samt drar i jordtråd till de nya jordade uttagen. Nu blir det betydligt mycket farligare, för nu har du fysiskt både ojordade och jordade uttag.
Man luras att tro att man har jord. I min värld är skillnaden stor!
Det är som att sätta upp ett fallskydd utan att skruva fast det.E ErOg skrev:
Visst, hade du struntat i att sätta upp det över huvud taget så hade det varit lika osäkert att vara på plats, men då hade man (troligtvis) hanterat situationen annorlunda.
När det ser ut att finnas ett skydd ska det fungera.
Ser man ett jordat vägguttag så antar typ alla att uttaget är jordat.E ErOg skrev:
Har man då två olika uttag att välja, ojordat och jordat, när man ska dra ut en jordad skarvsladd för att använda en jordad apparat utomhus, tex ett gammalt våffeljärn (Husqvarna "månlandaren")

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
å det blir/är ett elfel i apparaten så att höljet blir spänningsförande så blir det farligt.
Ja, det hade varit lika farligt med ojordat uttag men då hade användaren vetat om att det var farligt.
Monterade jordade uttag utan inkopplad jordtråd kan likställas med:E ErOg skrev:
* Bil utrustad med airbag - urkopplad / borttagen trots att den ska finnas
* Fallskyddssele tillverkad i felaktigt material, annat än vad produktspecifikationen påstår den ska vara tillverkad av, som inte håller för vad den är specad för
* Installerad jordfelsbrytare som överhuvudtaget inte är elektriskt inkopplad
* Obesiktat trafikflygplan med utfärdade godkända besiktningsprotokoll utan att några kontroller genomförts
Osv osv
Finns installerade skyddsfunktioner / system förmodar de allra flesta av oss att de faktiskt är inkopplade och även fungerar.
Mvh