59 077 läst · 692 svar
59k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Ja, jag har alltid funderat på varför jag som är elektroingenjör får konstruera ett helt kärnkraftverk, men inte sätta upp ett extra vägguttag i städskrubben i nämnda anläggning...lars_stefan_axelsson skrev:
Öh, va? Just dimensionering utförs ju idag mest av de som inte är behöriga/auktoriserade, utan (liksom många här) har en ingenjörsutbildning. Alla anläggningar idag av någon storlek dimensioneras ju av ingenjörer, som typiskt (idag) inte har rätt att skruva upp skiten.
Om vi skall vara sådana så är ju dimensioneringsdelen den enkla biten...
Det måste bero på att jag inte har tre års praktik som garanterar det praktiska handlaget som krävs för att skala ledarna exakt 11 mm och sätta uttaget i våg?
Ok. Jag kan ställa om min fråga:
Med tanke på hur mycket försäljningen av elmaterial har ökat hos t ex Jula, Biltema och Clas Ohlson de senaste 20-30 åren så borde det väl synas en liknande ökning i brandstatistiken?
Med tanke på hur mycket försäljningen av elmaterial har ökat hos t ex Jula, Biltema och Clas Ohlson de senaste 20-30 åren så borde det väl synas en liknande ökning i brandstatistiken?
Men skaffa dig praktiken och läs upp det som saknas.useless skrev:
Ja, jag har alltid funderat på varför jag som är elektroingenjör får konstruera ett helt kärnkraftverk, men inte sätta upp ett extra vägguttag i städskrubben i nämnda anläggning...
Det måste bero på att jag inte har tre års praktik som garanterar det praktiska handlaget som krävs för att skala ledarna exakt 11 mm och sätta uttaget i våg?
Sedan kan man säga att du valde fel väg i yrkeslivet om du gjort rätt från början hade du kunnat koppla el lagligt med.
Fast å andra sidan borde din yrkeskategori vara övertalig nu när det du byggt ska skrotas och då har du möjlighet att välja rätt väg och sätta dig i skolbänken igen
useless påstod inget utan ställde en fråga:P Putte 9497 skrev:
För 20-30 år sen förekom i stort sett ingen elmaterial hos de tre firmorna. Tror du att de har väldigt mycket på hyllorna idag utan att sälja något?useless skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 209 inlägg
Det lär ju näppeligen spela någon roll eftersom det inte är svårt. Är man som (många av oss) civilingenjör så är dimensionering, och beräkningen av dylika anläggningar närmast trivial.N1xv skrev:
Det är öht inte det svåra. Det krävs lite tabeller över gränsvärden och materialparametrar och så är det bra med det.
De flesta elektriker kan knappas (och knappt) dimensionera, eftersom de sällan gör det. Om det behöver göras i någon omfattning så får en ingenjör göra det, och i de flesta andra fall så används enkla tumregler.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 209 inlägg
Nej knappast. Det finns ingen anledning att halvera sin lön bara för att få till någon slags praktik (som går att få på några timmar). Och man behöver knappas "läsa upp det som saknas."P Putte 9497 skrev:
Det var fö därför man slopade snabbvägen för elektroingenjörer att bli behöriga efter bara ett års praktik. Det var inga företag som var intresserade av att ge dem en så lång introduktion till området längre. Det fanns helt enkelt inga pengar i det vare sig på Vattenfall eller Asea. Så eftersom ingen sökte den vägen, så ströks det.
Kom ihåg att det är tre gånger så svårt att bli elektroingenjör som elektriker (se annan tråd).
Moderator
· Stockholm
· 53 603 inlägg
Jag har rensat lite lätt i tråden. Håll det sakligheter, inte perosnpåhopp!
/mkoderator
/mkoderator