59 077 läst · 692 svar
59k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Ibland har jag väldigt mycket med dötid ute i anläggningen som gör att jag kan surfa på telefonen.E elmont skrev:
Till skillnad från er har jag lite annat att pyssla med än att tycka och tro
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 011 inlägg
Som vaddå? Fylla ett forum med oneliners?
Märkligt att inte eljobb standardiserats på ett enkelt tydligt sätt och att man byggt infrastruktur för att övervaka anläggningen på platsG guggen skrev:Snålhet? Har aldrig snålat med material i mina fastigheter, vad har du fått det ifrån?
Jag vill bara inte ha en person med lägre förståelse för ellära än mig som installerar skitmaterial. Jag har väldigt dålig erfarenhet av de flesta elektriker som jag tidigare anlitat och själv fått göra om jobbet eller justerat anläggningarna för att det skall bli säkert och fungera.
Jag förstår att du/ni verkar tro att el är väldigt svårt, lite som magi, som man måste pröva sig fram i åratal för att sedan veta hur man gör. Men för en del av oss som är mer vetenskapligt lärda så är det inte det, tvärtom är det varken speciellt svårt eller farligt i en enkel hushållsinstallation.
Ajaa, nu ska vi inte försöka gena här, det är faktiskt 1600 timmar - ja lärlingstiden då.T tanaris skrev:
Ska du sen få ut en B eller AL är det ett drygt år till, resp drygt 3 år till ...
Så du ser, 3 månader är väl inget att klaga på ...
Ah, missade det. Vad händer mellan de där 1600 timmarna och tre år, förresten? Anses man vara tillräckligt kompetent för att jobba på egen hand trots att man tydligen inte är kompetent nog att bli auktoriserad?Mikael_L skrev:
Konstigt när Putte inte skriver något då gör knappt någon annan det heller
Allt beror nog en hel del på firman ifråga, samt att SEF också har lite åsikter i frågan och då beror det även på hur mycket företaget bryr sig om detta.T tanaris skrev:
Seriösa elföretag skickar nog aldrig ut lärlingar på ensamarbete, utom möjligtvis på rätt enkla uppdrag där man vet att kompetensen redan sitter, mot slutet av lärlingstiden.
Men övergången till ettårsmontör brukar även vara tidpunkten då yrkesmannen får börja jobba i betydligt större omfattning självgående. Men det seriösa företaget försöker naturligtvis fortfarande hela tiden bedöma kunskapsnivån och låta medarbetarna växa i uppgifter i den takt de behärskar. Och skicka med en mer erfaren där så behövs.
Men sen är det ju en otrolig vidd på seriositeten i olika företag, så det finns säkerligen de som i allt för hög utsträckning skickar yrkesmän på jobb som de ej är mogna.
Men i teorin, och i den bästa av världar, så ska det fungera bra.
Ja, det är nog en bra beskrivning. I denna bransch som måste vara så hårt reglerad på grund av den omedelbara livsfaran att bara vissa företag får bedriva arbete så sätter lagstiftaren sin tro till att alla företag är seriösa. Finfint. Så härligt att lagstiftaren har en så positiv syn på mänskligheten.Mikael_L skrev:
Allt beror nog en hel del på firman ifråga, samt att SEF också har lite åsikter i frågan och då beror det även på hur mycket företaget bryr sig om detta.
Seriösa elföretag skickar nog aldrig ut lärlingar på ensamarbete, utom möjligtvis på rätt enkla uppdrag där man vet att kompetensen redan sitter, mot slutet av lärlingstiden.
Men övergången till ettårsmontör brukar även vara tidpunkten då yrkesmannen får börja jobba i betydligt större omfattning självgående. Men det seriösa företaget försöker naturligtvis fortfarande hela tiden bedöma kunskapsnivån och låta medarbetarna växa i uppgifter i den takt de behärskar. Och skicka med en mer erfaren där så behövs.
Men sen är det ju en otrolig vidd på seriositeten i olika företag, så det finns säkerligen de som i allt för hög utsträckning skickar yrkesmän på jobb som de ej är mogna.
Men i teorin, och i den bästa av världar, så ska det fungera bra.![]()
De flesta har tröttnat på att mata trollet.P Putte 9497 skrev:
Men för all del, försök gärna komma med någon annan argumentation än att "det är olagligt för att det är olagligt". Du svarar inte på några frågor, du motiverar eller redovisar inte hur du resonerar, du försöker mest provocera. Det är typiskt för en sk. praktiker som känner att han är i underläge och slår över till att bete sig som en obstinat femåring. Det är lika produktivt att försöka diskutera eller argumentera med dig som med en sådan.
Svara nu på min fråga varför du sluta som elektriker och blev vårdare och nu ska hempula?tommib skrev:
Ja, det är nog en bra beskrivning. I denna bransch som måste vara så hårt reglerad på grund av den omedelbara livsfaran att bara vissa företag får bedriva arbete så sätter lagstiftaren sin tro till att alla företag är seriösa. Finfint. Så härligt att lagstiftaren har en så positiv syn på mänskligheten.
De flesta har tröttnat på att mata trollet.
Men för all del, försök gärna komma med någon annan argumentation än att "det är olagligt för att det är olagligt". Du svarar inte på några frågor, du motiverar eller redovisar inte hur du resonerar, du försöker mest provocera. Det är typiskt för en sk. praktiker som känner att han är i underläge och slår över till att bete sig som en obstinat femåring. Det är lika produktivt att försöka diskutera eller argumentera med dig som med en sådan.
Här har du filmklippet;E elmont skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är del av fakturan från elfirman, det är artikelnr 1437704 som är i filmen,