59 170 läst · 692 svar
59k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Det går ju att skriva rätt mycket om det här, om man vill.Mikael_L skrev:
Allt beror nog en hel del på firman ifråga, samt att SEF också har lite åsikter i frågan och då beror det även på hur mycket företaget bryr sig om detta.
Seriösa elföretag skickar nog aldrig ut lärlingar på ensamarbete, utom möjligtvis på rätt enkla uppdrag där man vet att kompetensen redan sitter, mot slutet av lärlingstiden.
Men övergången till ettårsmontör brukar även vara tidpunkten då yrkesmannen får börja jobba i betydligt större omfattning självgående. Men det seriösa företaget försöker naturligtvis fortfarande hela tiden bedöma kunskapsnivån och låta medarbetarna växa i uppgifter i den takt de behärskar. Och skicka med en mer erfaren där så behövs.
Men sen är det ju en otrolig vidd på seriositeten i olika företag, så det finns säkerligen de som i allt för hög utsträckning skickar yrkesmän på jobb som de ej är mogna.
Men i teorin, och i den bästa av världar, så ska det fungera bra.![]()
En sak är att lagstiftaren inte har nämnt något om lärlingar, i lagar, förordningar och föreskrifter lyser allt vad gäller lärlingar med sin frånvaro.
Lärlingssystemet är en konstruktion av SEF och eio (numera IN) och finns därmed bara och gäller bara inom deras kollektivavtalsområde - installationsavtalet.
Det betyder att en massa elektriker inte alls har någon lärlingstid, inte alls får något ecy-cert som visar på fullgjord lärlingsperiod. Den kanske största gruppen elektriker här är nog industrielektriker, samt massor av elektriker som härjar runt anställda i bostadsbolag, fastighetsförvaltning, offentlig verksamhet osv.
Dessa är ofta organiserade i Seko eller Unionen. Dessa "går miste om" lärlingstiden
Lärling är något som SEF+eio kokat ihop, lagstiftningen nämner inget om lärling, utan att efter 2, resp 4, resp 5 års allsidig praktik (samt nödvändig teoretisk utbildning) så kan man meddelas auktorisation B resp AL resp A.
Iom att lärling är hopkokat av SEF+eio, så hittar man reglerna för detta i kollektivavtalet, i bilagan "Yrkesutbildningsavtal ‒ installationsområdet".
Och här ställs diverse olika krav.
Ett av kraven är att företaget måste ha minst en 4-årsmontör (heter väl egentligen fullbetald montör) för att hysa en lärling, sen minst 2 montörer med minst 4 års erfarenhet per lärling, enligt följande tabell:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna bilaga, yrkesutbildningsavtalet, finns från sida 77-78 i följande PDF
https://www.sef.se/siteassets/medlem/kollektivavtal/vara-avtal/installationsavtalet-2017-2020.pdf
Som det frågades, varför ska jag svara om inte du gör det?P Putte 9497 skrev:
Detta är ytterligare ett exempel på varför jag klassar dig som troll eller korkad. Det du tar upp här är en halmgubbe. Den enda som påstått att ovanstående stämmer är N1Xe, en medlem som varit registrerad i hela en dag och vars posthistorik består av osammanhängande svammel. Om du hade ägnat dig det minsta åt att titta på min posthistorik så hade du enkelt kunnat reda ut vad jag presenterar mig som på forumet. Märk väl att jag givetvis skulle kunna ljuga men vad skulle jag vinna på det? Om jag har som målsättning att skriva i elforumet och argumentera kring lagstiftningen vore det väl betydligt bättre att hävda att jag är elektriker och inte läkare? Till och med i min signatur står det explicit att jag inte är elektriker.
Slutsatsen jag drar av detta är alltså att du antingen avsiktligt försöker argumentera med hjälp av en halmgubbe eller att du är totalt oförmögen till källkritik och bara går på det senaste någon sa utan någon som helst reflektion. Detta gör dig alltså till troll eller korkad.
Vore jag mer konspiratoriskt lagd skulle jag misstänka att du faktiskt jobbar på SEF eller IN (tror inte att ESV som statlig myndighet skulle våga trolla), eller åtminstone elinstallatören.
@elmont sedan var det inte jag som skrev ”demontera” utan du själv som förvanskade min text (inlägg 336), jag skrev ”öppna” (inlägg 114), å Fairlane citerade mig rätt i inlägg 225.
Allt relativt. Kanske du skulle bli Kung i Kina med dina åsikter. Men i detta land är det lagen som gäller. För majoritet vill. Kanske du kan bli Kung på ByggHusfurrum. Men det är bara för du skriver varje dag i tio år. Med Bob Syltberg som Consigliere och Bödeln Hempillaren vid din sida kämpas menings motstånd BRYsKT nermejas.tommib skrev:
Som det frågades, varför ska jag svara om inte du gör det?
Detta är ytterligare ett exempel på varför jag klassar dig som troll eller korkad. Det du tar upp här är en halmgubbe. Den enda som påstått att ovanstående stämmer är N1Xe, en medlem som varit registrerad i hela en dag och vars posthistorik består av osammanhängande svammel. Om du hade ägnat dig det minsta åt att titta på min posthistorik så hade du enkelt kunnat reda ut vad jag presenterar mig som på forumet. Märk väl att jag givetvis skulle kunna ljuga men vad skulle jag vinna på det? Om jag har som målsättning att skriva i elforumet och argumentera kring lagstiftningen vore det väl betydligt bättre att hävda att jag är elektriker och inte läkare? Till och med i min signatur står det explicit att jag inte är elektriker.
Slutsatsen jag drar av detta är alltså att du antingen avsiktligt försöker argumentera med hjälp av en halmgubbe eller att du är totalt oförmögen till källkritik och bara går på det senaste någon sa utan någon som helst reflektion. Detta gör dig alltså till troll eller korkad.
Vore jag mer konspiratoriskt lagd skulle jag misstänka att du faktiskt jobbar på SEF eller IN (tror inte att ESV som statlig myndighet skulle våga trolla), eller åtminstone elinstallatören.
Vet du, du klarar så bra själv att göra dig till åtlöje att jag inte ens behöver försöka.N N1Xe skrev:Allt relativt. Kanske du skulle bli Kung i Kina med dina åsikter. Men i detta land är det lagen som gäller. För majoritet vill. Kanske du kan bli Kung på ByggHusfurrum. Men det är bara för du skriver varje dag i tio år. Med Bob Syltberg som Consigliere och Bödeln Hempillaren vid din sida kämpas menings motstånd BRYsKT nermejas.
Jag kan nu inte sluta se det hellerMikael_L skrev:
Det där var otippat, det borde inte gå. Speciellt dumt i ett badrum.Demmpa skrev:
Jag (eller egentligen grannen) har iofs råkat ut för samma grej. Elfirman som installerade deras trädgårdsbelysning satte upp en dosa av märket Luca (tror jag) utan skruv på staketet mellan våra tomter i lagom barnpillarhöjd. Det locket gick att ta av bara man stötte till det lite. Jag påpekade detta för montören som blängde surt på mig men dagen efter var den utbytt mot en U56 och kablarna var dragavlastade.
Det är nog inte helt omöjligt att det bakom de två identiteterna endast sitter en uttråkad gubbe i sin ungkarlslya. (kan iofs bo kvar hemma hos mamma)Mikael_L skrev:
Ok. Jag antar det inte klaras att gå in på sidan och lära. Kommer ge lite tid igen. Men slösa du tid på fniss och desinformation.Mikael_L skrev:
Fast du verkar ju inte vara här för att lära dig. Du verkar vara här för att häva ur dig just desinformation och dumheter, med i det närmaste oläsligt språk dessutom.N N1Xe skrev:
Om du faktiskt vill lära dig saker så finns det mycket att hämta här. Sitt ner, var tyst, lyssna.
Om du tänker dig att lära ut saker så bör du verkligen se över din pedagogik.
Redigerat: