56 158 läst · 692 svar
56k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Det är en underdimensionerad central.E elmont skrev:Ja köper du Hager och är elektroningengör så, ja vad kan gå fel.
Och eftersom du är elektroningengör så kanske du kan förklara vart svagheterna i Malmbergs centraler finnas.
Ps
Jag måste bara säga att min erfarenhet av elektroningengörer inte är att dom har så stor kunskap om elinstallationer OCH att man kan lite ellära innebär INTE att man kan verka som elektriker. Det är ytterst liten del av installationsarbetet som kräver kunskaper i elläran.
Jag har problem med en JFB och en automatsäkring som gått sönder, detta på mindre än 10 år. Så min uppfattning om malmberg är att kvaliten är ojämn.
Nej, det är alltid individuellt, min poäng är att 2 år på elgymnasie (var det på min tid iaf) eller 4 årig elektro teknisk + 4+ år elektro med ett djupt intresse, kunskap och erfarenhet inom området så kan faktiskt båda sätta upp en central om man har handlaget, är nogrann och har tränat lite.
Skillnaden är att du inte får, precis som polisen kan köra hur fort de vill med blåljus men inte du oavsett du har blåljus eller ej.G guggen skrev:Det är en underdimensionerad central.
Jag har problem med en JFB och en automatsäkring som gått sönder, detta på mindre än 10 år. Så min uppfattning om malmberg är att kvaliten är ojämn.
Nej, det är alltid individuellt, min poäng är att 2 år på elgymnasie (var det på min tid iaf) eller 4 årig elektro teknisk + 4+ år elektro med ett djupt intresse, kunskap och erfarenhet inom området så kan faktiskt båda sätta upp en central om man har handlaget, är nogrann och har tränat lite.
Du förespråkar ett laglöst samhälle
Jag vet inte om mord går att likställa med att gå mot röd gubbe eller koppla lite eluttag, det får stå för dig.E elmont skrev:
Jag anser dock att civil olydnad ofta är något bra och främjar vår demokrati.
Jag egentligen bara en sak: alla elektriker som propagerar för att man ska anlita yrkesfolk för behörighetskrävande (eller vad det heter nuförtiden) arbeten, var fanns ni när jag skulle lägga golvvärme i höstas? Det tog tre månader att få tag på någon. Jag ringde runt 50 (!) samtal, de allra flesta hade inte tid, några kunde komma typ "i februari", en del skulle höra av sig när de "var i närheten" (tror ni det hände?), några tyckte jag kunde göra det själv (!).
Gissningsvis för att det inte lönar sig med så små jobb. Och dessutom hade jag skaffat material själv, hemska tanke. Att JAG skulle få välja vad jag vill ha i MITT hus, nä hu så hemskt. (Och nej, det var inga biltemagrejer, jag är högst kvalitetsmedveten).
Hade jag åtminstone fått lägga ut kabeln själv och ta en bild eller två hade golvet blivit färdigt på en vecka, om än inte varmt. Nu hade vi istället rå betong som hallgolv i drygt tre månader. Men nej, sånt är ruskigt avancerat och man måste ha minst 1000 timmars lärlingstid för att följa värmegolvtillverkarens instruktioner och spika fast ett par flexslangar i en öppen vägg.
Nu fick jag tag på en riktig elektriker till slut. Med egen auktorisation dessutom. Men han tyckte väl inte heller om småjobb, för han la kabeln och kopplade in allt och uppmanade mig att "slå på värmen och testa" när golvet var klart, och ringa om det inte funkade...
Att det ofta är svårt att få tag på en elektriker när man behöver och att det ofta blir orimligt dyrt för småjobb är nog en av de större anledningarna till att många vill få göra det själva (och många gör det själva). Och eftersom många uppenbarligen redan gör det, oavsett kunskapsnivå och forumtillgång, är jag övertygad om att det skulle bli bättre med mindre strikta lagar, ökad tillgång till information och krav på någon form av enklare utbildning, inte sämre. Man får ju redan utföra vissa arbeten, vad är det som säger att byte av en strömbrytare eller ett jordat vägguttag är så okomplext att det är ett undantag i lagen? Eller byta en diazedsäkring, det är ju fullständigt livsfarligt om man gör det på fel sätt (det finns absolut INGENTING som säger att man inte ska trycka i säkringen med tummen istället för att sätta den i propphuven.)
Gissningsvis för att det inte lönar sig med så små jobb. Och dessutom hade jag skaffat material själv, hemska tanke. Att JAG skulle få välja vad jag vill ha i MITT hus, nä hu så hemskt. (Och nej, det var inga biltemagrejer, jag är högst kvalitetsmedveten).
Hade jag åtminstone fått lägga ut kabeln själv och ta en bild eller två hade golvet blivit färdigt på en vecka, om än inte varmt. Nu hade vi istället rå betong som hallgolv i drygt tre månader. Men nej, sånt är ruskigt avancerat och man måste ha minst 1000 timmars lärlingstid för att följa värmegolvtillverkarens instruktioner och spika fast ett par flexslangar i en öppen vägg.
Nu fick jag tag på en riktig elektriker till slut. Med egen auktorisation dessutom. Men han tyckte väl inte heller om småjobb, för han la kabeln och kopplade in allt och uppmanade mig att "slå på värmen och testa" när golvet var klart, och ringa om det inte funkade...
Att det ofta är svårt att få tag på en elektriker när man behöver och att det ofta blir orimligt dyrt för småjobb är nog en av de större anledningarna till att många vill få göra det själva (och många gör det själva). Och eftersom många uppenbarligen redan gör det, oavsett kunskapsnivå och forumtillgång, är jag övertygad om att det skulle bli bättre med mindre strikta lagar, ökad tillgång till information och krav på någon form av enklare utbildning, inte sämre. Man får ju redan utföra vissa arbeten, vad är det som säger att byte av en strömbrytare eller ett jordat vägguttag är så okomplext att det är ett undantag i lagen? Eller byta en diazedsäkring, det är ju fullständigt livsfarligt om man gör det på fel sätt (det finns absolut INGENTING som säger att man inte ska trycka i säkringen med tummen istället för att sätta den i propphuven.)
Det vore ju lite mer "klädsamt" om man kunde lägga lite mer fakta bakom sina påståenden. Jag har varit i kontakt med ett stort antal Malmbergs centraler genom åren och har aldrig upplevt att dom har haft några större brister än andra fabrikat. Med ett undantag och det är JFB från "förra seklet" som under en tid hade en plastdetalj av lite sämre kvalitet som gick sönder så att JFB inte kunde återställas.
Ska man vara trovärdig bör man kanske hålla sig till fakta som håller för en granskning. Ett annat exempel här i råden för att visa så dåliga dom "behöriga" kan vara är ett påstående att "en behörig" installerats en anslutningsdosa som man kunde demontera utan verktyg, Nu existerar det inga anslutningsdosor som går att montera utan verktyg.
Om påståendet kommer av en önskan att ge dessinformation eller ren okunskap vet jag inte men det är lika illa och motverkar i hög grad möjligheten att få till en korrekt och vettig debatt.
Ska man vara trovärdig bör man kanske hålla sig till fakta som håller för en granskning. Ett annat exempel här i råden för att visa så dåliga dom "behöriga" kan vara är ett påstående att "en behörig" installerats en anslutningsdosa som man kunde demontera utan verktyg, Nu existerar det inga anslutningsdosor som går att montera utan verktyg.
Om påståendet kommer av en önskan att ge dessinformation eller ren okunskap vet jag inte men det är lika illa och motverkar i hög grad möjligheten att få till en korrekt och vettig debatt.
P Putte 9497 skrev:
Är du ens behörig eller "går du under någon annans behörighet"?P Putte 9497 skrev:
Vore ju om inte annat intressant med en definition på när man "är proffs och vet hur man gör". Är det om man jobbar som elinstallatör eller räcker det med att man har gjort det tidigare? När då i så fall, och hur länge?j.erkers skrev:
Men i ärlighetens namn så är det väl trots allt så att det i en överväldigande majoritet är elektriker som tämligen onyanserat sablar ner just varumärket Malmbergs.E elmont skrev:Det vore ju lite mer "klädsamt" om man kunde lägga lite mer fakta bakom sina påståenden. Jag har varit i kontakt med ett stort antal Malmbergs centraler genom åren och har aldrig upplevt att dom har haft några större brister än andra fabrikat. Med ett undantag och det är JFB från "förra seklet" som under en tid hade en plastdetalj av lite sämre kvalitet som gick sönder så att JFB inte kunde återställas.
Enligt mitt tycke ofta utan allt för mycket fakta bakom...
För övrigt håller jag med. Som lekman tycker jag en hel del av Malmbergs prylar verkar hålla en bra kvalitet. Sedan har de ett och annat av mindre bra kvalitet också men det är knappast unikt.
Det är just så man ändrar lagar och förändringar i samhället. "Konflikt och konsensus" på ett djupare plan styr sådant automatiskt i ett demokratiskt samhälle. För eller senare.E elmont skrev:
jbr, jag tror att stor del av dom som klagar på Malmbergs och hyllar Hager inte har så stor egen erfarenhet utan bara "hänger med på tåget" för att verka lite "kunnande".
Jag skulle vilja påstå att det finns tre nivåer på centralmatr där Malmbergs tillhör det stora mellanskiktet. Men jag vill även påstå att skillnaderna i kvalitet inte är så väldigt stor, utom på vissa produkter ur den lägsta prisklassen i den lägsta "nivån".
Jag skulle vilja påstå att det finns tre nivåer på centralmatr där Malmbergs tillhör det stora mellanskiktet. Men jag vill även påstå att skillnaderna i kvalitet inte är så väldigt stor, utom på vissa produkter ur den lägsta prisklassen i den lägsta "nivån".
Jag har ingen plan att smutskasta Malmbergs och jag likställer dem ej med biltema prylar, men jag uppfattar själv tex Hager som bättre kvalitativt.E elmont skrev:Det vore ju lite mer "klädsamt" om man kunde lägga lite mer fakta bakom sina påståenden. Jag har varit i kontakt med ett stort antal Malmbergs centraler genom åren och har aldrig upplevt att dom har haft några större brister än andra fabrikat. Med ett undantag och det är JFB från "förra seklet" som under en tid hade en plastdetalj av lite sämre kvalitet som gick sönder så att JFB inte kunde återställas.
Då jag ansvarar för hela 8st centraler (flera fastigheter) och säkerligen haft lika många till historiskt är det intressant att se hantverket och hur de olika skiljer sig åt. Tre hager, en merlin gerin, en biltema, två malmbergs och en garo. Min merlin gerin är kopplad av en gud, likaså en hager, säkra, felfria. Men de övriga, med undantag för en hager jag kopplat in som numera är ok, ser ut som en tolvårig elintresserad, kopplat. Biltem centralen behöver vi inte nämna...
Jag räknade efter lite, installationen gjordes nog för 12-13 år sedan, inte omöjligt att elektrikern hade grejer på hyllan hemma på den tiden och således kan det vara grejer från runt sekelskiftet, JFB höll några år innan jag bytte den.
Det är dock installationen som är det stora problemet, det är ett ormbo och knappast fackmannamässigt utfört.