56 146 läst · 692 svar
56k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Men det var det jag uppfattadeG guggen skrev:Jag råder dig att läsa på lite om Jordfelsbrytare, eller som de också kallas arc-fault detection device eller circuit interrupter, särskillt om du installerar dessa.
De skyddar såklart i båda fallen.
Det Elsäkerhetsverket påpekar är att faran i rum där man oftast har ojordade uttag normalt ändå är liten för fara oavsett om du har en circuit interrupter eller inte. Mycket märkligt sätt att skriva då jag iaf har sett oändlig mängd ojordade uttag i äldre byggnader i samtliga utrymmen om man kan få intrycket att man inte behöver en om man bara har ojordade uttag i sin bostad.
Nybyggare
· Söderhamn
· 71 inlägg
Käre värld vilken spännande utveckling i den här tråden =D
Nu när jag läst alla inlägg i tråden så spär det bara på min uppfattning om "gängse elektriker". D.v.s de som kommer hem till mitt hus och kopplar och drar kabel. Det är lite trist.
Nu när jag läst alla inlägg i tråden så spär det bara på min uppfattning om "gängse elektriker". D.v.s de som kommer hem till mitt hus och kopplar och drar kabel. Det är lite trist.
What??G guggen skrev:Jag råder dig att läsa på lite om Jordfelsbrytare, eller som de också kallas arc-fault detection device eller circuit interrupter, särskillt om du installerar dessa.
De skyddar såklart i båda fallen.
Det Elsäkerhetsverket påpekar är att faran i rum där man oftast har ojordade uttag normalt ändå är liten för fara oavsett om du har en circuit interrupter eller inte. Mycket märkligt sätt att skriva då jag iaf har sett oändlig mängd ojordade uttag i äldre byggnader i samtliga utrymmen om man kan få intrycket att man inte behöver en om man bara har ojordade uttag i sin bostad.
Typiskt Troll som skrev ovan.
Just det där att "snappa upp" saker och ting blir inte alltid bra.P Putte 9497 skrev:
Det är nog bättre att förkovra sig och att även lära sig teorin bakom.
Konstruktiva frågor får här på forumet alltid konstruktiva svar från kunniga medlemmar.
Rekommenderas.
Redigerat:
Låg du vaken i natt för att hinna läsa alla inlägg?T Tokfarbrorn skrev:
Nybyggare
· Söderhamn
· 71 inlägg
Då har man inte mycket att göra för det lär ha tagit ett tag
Alla borde fika mycket på sin arbetstid och det är tråkigt att hantverkare blir utsatta för denna tim-hets i forumen.E elmont skrev:
Hade aldrig jobbat mot konsument om jag var yrkesutövande i den branschen.
Men nu handlar väl inte denna tråden om detta utan bland annat om att vissa elektriker inte tycker att man skall dela med sig av kunskap i detta forum (svårt att förstå varför de ens är här, särskilt i ett konsument forum).
Nybyggare
· Söderhamn
· 71 inlägg
Ingen =) Jag tycker att hantverkare ska få fika och har inte gnällt över det, det får dom gärna göra.E elmont skrev:
Inte just nu, nej, men å andra sidan tog det inte så lång tid heller =)P Putte 9497 skrev:
Nej blåljusfordon får inte köra hur fort de vill, dom måste hela tiden ta hänsyn till omgivningen.P Putte 9497 skrev:
Dom behöver inte ha blåljus och/eller siren igång för att överträda bla hastighetsgränsen, däremot måste dom ha legitim anledning till att bryta mot trafikreglerna.
Nej det är inte hela dosan som gick att demontera utan det var locket som gick att demontera/ta bort utan verktyg så att man kommer åt spänningsförande delar.E elmont skrev:
Jag kan senare i kväll lägga upp en liten film på hur enkelt det är att öppna den typen av dosa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 807 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 807 inlägg
Du orkade svara på det första inlägget jag hade med bilderna på installationer utförda av folk som får installera, dessutom har de bockar i att de testmättnoch därtill fyllt i lite påhittade siffror. Du svarade dock inte på frågan om du tyckte det var rätt utfört av dina branchkollegor. Sen orkade du svara en gång till, även denna gång utan att svara på frågan om det var en bra installation.P Putte 9497 skrev:
Jag tror det finns två alternativ:
1. Du vet inte om installationen är bra eller dålig.
2. Du vet att installationen är under all kritik, men vill inte skriva det för då skulle tesen "man vet att det blir bra om man anlitar en elektriker" falla.
Jag tror på alternativ 2