40 203 läst · 279 svar
40k läst
279 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Ska hantverkaren visa upp kvitton på diesel och arbetskläder också eller vart går gränsen?J JOB_L skrev:
Får du inköpskvittot på ica om du ber om det för att verifiera butikens påslag?
Grotta lite i deras bokföring?
Om det är avtalat ett nettopåslag så får du se det som krävs för att verifiera påslaget.
Dvs, inköpsfakturor knutna till ditt jobb.
Varför skulle du få ta del utav intern bokföring om ingenting är avtalat?
En sak som slutar att få trådar likt den här att dyka upp är ifall man löser förhandlingen innan arbetet påbörjas.
Redigerat:
Det är ett ganska starkt antagande att de skulle ha 80% rabatt rakt av.J JohanBirgerJonsson22 skrev:Tack, då fick jag iaf. bekräftat att det var ett rejält påslag. Dock menar företaget att det är grossistens listpriser som gäller trots att de förmodligen har 80% rabatt på dem. Det stora problemet är kanske list priserna som är rejält tilltagna för att de som handlar hos grossisterna ska känna att de har rejäl rabatt. Självklart så vet ju entreprenören detta men spelar dum.
Min ena elektriker säger själv att han, trots sina rabatter, inte kan matcha lågpriskedjorna ala Bauhaus, Byggmax, etc.
Jag har själv företagskonto hos flera "proffsbutiker" och det är väldigt varierande grundpris och rabatter.
Kontentan är att det ofta är de gamla etablerade "proffsbutikerna" ala Beijer och Ahlsell som är de stora vinnarna.
Det vore kul om folk ställde krav på att material inte får inhandlas hos Ahlsell eftersom hela deras prisstrategi medvetet är framtagen för att lura konsumenten. Eller fråga vid offerten var materialet handlas. Om svaret är Ahlsell så tackar man nej utifrån ”att då kan jag som kund inte bedöma om materialpriser är skäliga”
Det är ju inte bara Ahlsell som är så sjuka i prissättningen men det har väl lett den utvecklingen. Dahls är väl ungefär samma gissar jag.
Men tänkt om detta kunde bli ”standard”.
Det är ju inte bara Ahlsell som är så sjuka i prissättningen men det har väl lett den utvecklingen. Dahls är väl ungefär samma gissar jag.
Men tänkt om detta kunde bli ”standard”.
Dahl är tyvärr inget bättre och förutom möjligtvis någon enstaka butik i hela Sverige så har proffsen inget bättre val, pest eller kolera.K koolla skrev:
Priser på rördelar varierar och det kan skilja oerhört mycket mellan två ungefär likadana rördelar. Det handlarframförallt om hur många exemplar någon CNC maskin spottar ur sig någonstans.J JohanBirgerJonsson22 skrev:Hade en rörmokare hemma som kopplade in vatten till mitt nybyggda badrum och fixade lite på andra sidan väggen i tvättstugan. Han var grymt duktig och allt tog 6 timmar med en timkostnad på 700 kr. Egentligen inget konstigt med det förutom när jag såg fakturan vad jag betalat för materialet. Känns som det ligger väldigt högt om man jämför med tex. Bauhaus. Aldrig sett ett blandarfäste som kostar nästan 2000 kr. Jag förstår såklart att man betalar lite för garantier osv. men att det ska ligga på mellan 70 - 100% dyrare än i bygghandeln kan jag inte förstå. Någon som kan kika på priserna nedan om det är oskäligt eller om det ligger runt de priserna. Kom ihåg att det tillkommer moms på alla priser.[bild]
Det är ställtid och slitage för olika verktyg i CNC maskinen i kombination med dagsaktuella råvarupriser som gäller.
Generellt kan man säga att om en rördel eller armatur har ett RSK nummer så har den rätt kvalitet för att klara bransckraven. Om den har ett RSK nummer så hittar du den här.
https://www.rskdatabasen.se/
Min poäng gäller som jag skrev i de fall inget avtal finns eller man hamnar i tvist om vad som är rimligt och skäligt på fakturan. Givetvis bäst med avtal så ingen överraskning på fakturan.P PRLS skrev:Ska hantverkaren visa upp kvitton på diesel och arbetskläder också eller vart går gränsen?
Får du inköpskvittot på ica om du ber om det för att verifiera butikens påslag?
Grotta lite i deras bokföring?
Om det är avtalat ett nettopåslag så får du se det som krävs för att verifiera påslaget.
Dvs, inköpsfakturor knutna till ditt jobb.
Varför skulle du få ta del utav intern bokföring om ingenting är avtalat?
En sak som slutar att få trådar likt den här att dyka upp är ifall man löser förhandlingen innan arbetet påbörjas.
På ICA står ju priset på varan eller på hyllkanten, så ingen överraskning på kvittot.
Som kund vill jag betala för det som direkt rör min beställning, kostnader eller arbetsinsatser. Timkostnaden får täcka arbetskläder tex. ICA tar ju betalt för allt via produktpriset, så inget att tjafsa om. Även många tjänster säljs med ett pris som inkluderar allt, i timpris, månadsavgift eller hur man nu tar betalt. Vad som är bäst för kundnöjdheten och effektivast administrativt kan man fundera på.
När är det rimligt att debitera restid och till vilket pris är ett annat ämne vi inte ska gå in på, men som är intressant.
Det står ju RSK-nummer i fakturan så det är inga tveksamheter kring vilka produkter som har köpts in i det här fallet. Eller menar du att Ahlsell har olika pris på en rörböj beroende på vilken dag den är tillverkad?J Jonny Holmström skrev:Priser på rördelar varierar och det kan skilja oerhört mycket mellan två ungefär likadana rördelar. Det handlarframförallt om hur många exemplar någon CNC maskin spottar ur sig någonstans.
Det är ställtid och slitage för olika verktyg i CNC maskinen i kombination med dagsaktuella råvarupriser som gäller.
Generellt kan man säga att om en rördel eller armatur har ett RSK nummer så har den rätt kvalitet för att klara bransckraven. Om den har ett RSK nummer så hittar du den här.
[länk]
Kollade snabbt på första press kopplingen på Ahlsell och Dahls.J JohanBirgerJonsson22 skrev:Hade en rörmokare hemma som kopplade in vatten till mitt nybyggda badrum och fixade lite på andra sidan väggen i tvättstugan. Han var grymt duktig och allt tog 6 timmar med en timkostnad på 700 kr. Egentligen inget konstigt med det förutom när jag såg fakturan vad jag betalat för materialet. Känns som det ligger väldigt högt om man jämför med tex. Bauhaus. Aldrig sett ett blandarfäste som kostar nästan 2000 kr. Jag förstår såklart att man betalar lite för garantier osv. men att det ska ligga på mellan 70 - 100% dyrare än i bygghandeln kan jag inte förstå. Någon som kan kika på priserna nedan om det är oskäligt eller om det ligger runt de priserna. Kom ihåg att det tillkommer moms på alla priser.[bild]
Vi har inte jättehög rabatt hos Ahlsell men listpris 161,50:- och vi betalar 117,67:-. Samma koppling hos Dahls 183:- och vi betalar 88,82:-. Samtidigt så är det så vi lägger på ca 50-100% i påslag på dessa priser beroende vilken kund det är. Fast vi tar det priset vi betalar, inte listpriset.
Jag har samma erfarenhet - fick offert på att köpa in och koppla in vattenburen radiator där VVS-firman skulle ha 12 000 kr för materialet. Vi kollade upp att köpa materialet själva och kunde istället beställa hem det till en total kostnad på 4 000 kr inklusive leverans...J JohanBirgerJonsson22 skrev:Hade en rörmokare hemma som kopplade in vatten till mitt nybyggda badrum och fixade lite på andra sidan väggen i tvättstugan. Han var grymt duktig och allt tog 6 timmar med en timkostnad på 700 kr. Egentligen inget konstigt med det förutom när jag såg fakturan vad jag betalat för materialet. Känns som det ligger väldigt högt om man jämför med tex. Bauhaus. Aldrig sett ett blandarfäste som kostar nästan 2000 kr. Jag förstår såklart att man betalar lite för garantier osv. men att det ska ligga på mellan 70 - 100% dyrare än i bygghandeln kan jag inte förstå. Någon som kan kika på priserna nedan om det är oskäligt eller om det ligger runt de priserna. Kom ihåg att det tillkommer moms på alla priser.[bild]
Rörfirman planerade arbetet för två rörmokare för upphämtning och installation av radiator (pga 180 cm lång radiator), men eftersom service på vår bergvärmepump sammanföll i tiden bad vi den firman göra installationen och vi fick ner kostnaden till en tredjedel. Dessutom var det inga problem att göra installationen mha endast en rörmokare.
Jag förstår att det är lite krisiga tider för många företag, men det känns ruttet att det är vi som konsumenter som ska betala för deras problem att sälja, genom påslag på material och ökning på mankraft..