34 597 läst · 141 svar
35k läst
141 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 013 inlägg
Men nog med OT, till TS:
Kolla priserna på dina artiklar på både Rinkaby och genom någon vänlig själ i denna tråden. Sen tar du det genomsnittspriset, lägger på 20% som är ett rimligt påslag för att det otroligt omfattande jobbet att hantera ev. reklamationer etc. Materialkostnader utöver det bestrider du.
Och så talar du om vilken firma det handlar om 😎
Kolla priserna på dina artiklar på både Rinkaby och genom någon vänlig själ i denna tråden. Sen tar du det genomsnittspriset, lägger på 20% som är ett rimligt påslag för att det otroligt omfattande jobbet att hantera ev. reklamationer etc. Materialkostnader utöver det bestrider du.
Och så talar du om vilken firma det handlar om 😎
Om vissa aktörer fortsätter med dessa fula materialpåslag gissar jag att vi kan se fram emot en framtid där detta blir mer uppstyrt (i konsumentlagstiftningen).J JohanBirgerJonsson22 skrev:
Njaaa.. i ärlighetrens namn så täcker ju ett (rimligt) material påslag, en del moment. Typiskt skall hantverkaren lägga en beställning på det material som behövs. Ta emot leveransen, i det ingår att kontrollera mängder och ev. transportskador. Så används ex. 80% av materialet hos kunden, resten skall kanske returneras, returhantering tar tid. Fakturan skall hanteras, rätt kund debiteras för det som fakturerats (fakturan från leverantören gäller troligen material till flera olika slutkunder). Liiite material försvinner på vägen, kanske stjäls på arbetsplatsen, någon låda blir överkörd osv. Eller svinn som uppstår på annat sätt.B Bästerortarn skrev:
Allt detta är omkostnder för materialhantering. Så nog är det motiverat med ett påslag, Men det måste vara på en rimlig nivå.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 843 inlägg
Men det är väl det vanliga ockret som vissa VVSare och elektriker gör. Jag brukar säga: för varje vägguttag du får från elektriker får han två stora drinkar i Thailand.
Medlem
· Blekinge
· 10 843 inlägg
Problemet är ju att någonstans finns en chef som godtar att personalen beter sig så. Skulle denna chef göra sitt jobb så sparkar han folk för inkompetens eller får dem att lyda ifall det är möjligt. Klarar inte chefen det så borde chefens chef fixa det och anställa en kompetent chef istället. Är hela organisationen korrupt, eller? Helt otroligt att dessa tomtar får hantera skattepengar.Claes Sörmland skrev:
Det är nästan alla. Hur skulle du själv bete dig i en organisation där alla dina försök till att agera rationellt och spara det offentligas pengar möts med sociala korrigeringar, förklaringar att det du vill bryter mot regler, sedan tystnad, himlande ögonen på möten och till sist bjuds du inte ens in till mötena. De flesta som inte inordnar sig byter jobb.
Det handlar inte om korruption (korruption innebär att något gör någpt för personlig vinning) utan en aspekt är också rädslan för att göra fel, inte bara på individnivå utan på hela myndigheten.L lbgu skrev:Problemet är ju att någonstans finns en chef som godtar att personalen beter sig så. Skulle denna chef göra sitt jobb så sparkar han folk för inkompetens eller får dem att lyda ifall det är möjligt. Klarar inte chefen det så borde chefens chef fixa det och anställa en kompetent chef istället. Är hela organisationen korrupt, eller? Helt otroligt att dessa tomtar får hantera skattepengar.
Pålagorna från politiken är mer och mer att alla ska varas till lags, alla ska tas hänsyn till, regleringar som styr vad som ska redovisas blir fler och fler, vissa väljare skriker "tjänstemannaansvar" mm.
Hur ofta händer det, när en myndighet eller kommun gör något som opinionen inte uppskattar, att regeringen går ut och säger "de följer faktiskt bara den lagen vi precis har stiftat"? I stället skyller regereingen på myndigheten när resultatet blev mindre bra. (Sedan är det för all del också myndigheter som kan övertolka lagar)
Det leder till att ingen vågar ta risker och ett sätt att inte ta risker är att t.ex. ha inköpsavdelningar som bromsar hela verksamheten men ser till att man hellre har ett krav för mycket än ett för lite.
Rörande kompetens inom den offentliga sektorn - tja, de som kräver högre kompetens kan också vara de som kan tycka att vissa är överbetalda eller ett staten eller en kommun har en personalfest och bjuder på öl eller vin till maten. Av rädsla för mediedrev skär man bort allt sånt men det som blir kvar blir en relativt grå arbetsplats vilket säkert också påverkar vilka som jobbar där.
Så någonstans är detta ju något vi skapat gemensamt och ropandet efter musks motorsåg leder snarare till att det är "fel" folk som tröttnar eller att folk blir rädda, det leder inte till en mer effektiv verksamhet eller högre kompetens.
Kraven utifrån leder också till stora kommunikationsavdelningar, stora avdelningar som hanterar planprocesser, överklaganden, tar fram underlag som enskilda eller media önskar, försöker hantera skiftande politiska infall med kort varsel osv...
Jag tror att det finns mycket att effektivisera, men jag tror på att man löser det genom mindre detaljstyrning, mindre kontroll, mer eget ansvar, enklare lagar och regelverk.
Men det är också farligt att t.ex. ogernomtänkt skära i administrationsanslaget, för det leder till att folk inte hinner med och i stället lägger man arbetet på en entreprenör och vips har det blivit "verksamhet" ("mer pengar till verksamheten") men det har inte skapats mer nytta, i många fall tvärtom. Men myndigheten har uppfyllt det som den styrs efter.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 013 inlägg
Absolut .......H hempularen skrev:Njaaa.. i ärlighetrens namn så täcekr ju ett (rimligt) material påslag, en del moment. Typiskt skall hantverkaren lägga en beställning på det material som behövs. Ta emot leveransen, i det ingår att kontrollera mängder och ev. transpoirtskador. Så används ex. 80% av materialet hos kunden, resten skall kanske returneras, returhantering tar tid. Fakturan skall hanteras, rätt kund debiteras för det som fakturerats (fakturan från leverantören gäller troligen material till flera olika slutkunder). Liiite material försvinner på vägen, kanske stjäls på arbetsplatsen, någon låda blir överkörd osv. Eller svinn som uppstår på annat sätt.
Allt detta är omkostnder för materialhantering. Så nog är det motiverat med ett påslag, Men det måste vara på en rimlig nivå.
Men visst, en aning förenklat för effektens skull 😎B Bästerortarn skrev:
Det är tyvärr så dom jobbar. Köper till överpris och får 70-80% rabatt. Sen tar dom ut överpriser på räkningen. Dold lön! 🫤J JohanBirgerJonsson22 skrev:Hade en rörmokare hemma som kopplade in vatten till mitt nybyggda badrum och fixade lite på andra sidan väggen i tvättstugan. Han var grymt duktig och allt tog 6 timmar med en timkostnad på 700 kr. Egentligen inget konstigt med det förutom när jag såg fakturan vad jag betalat för materialet. Känns som det ligger väldigt högt om man jämför med tex. Bauhaus. Aldrig sett ett blandarfäste som kostar nästan 2000 kr. Jag förstår såklart att man betalar lite för garantier osv. men att det ska ligga på mellan 70 - 100% dyrare än i bygghandeln kan jag inte förstå. Någon som kan kika på priserna nedan om det är oskäligt eller om det ligger runt de priserna. Kom ihåg att det tillkommer moms på alla priser.[bild]
Tyvärr är det ännu värre 12mm hh fkr kopparrör dim 12 får du betala 492,5kr för. Går att köpa i handeln för 199kr. Skamligt är väl bara ”förnamnet”.J JohanBirgerJonsson22 skrev:Hade en rörmokare hemma som kopplade in vatten till mitt nybyggda badrum och fixade lite på andra sidan väggen i tvättstugan. Han var grymt duktig och allt tog 6 timmar med en timkostnad på 700 kr. Egentligen inget konstigt med det förutom när jag såg fakturan vad jag betalat för materialet. Känns som det ligger väldigt högt om man jämför med tex. Bauhaus. Aldrig sett ett blandarfäste som kostar nästan 2000 kr. Jag förstår såklart att man betalar lite för garantier osv. men att det ska ligga på mellan 70 - 100% dyrare än i bygghandeln kan jag inte förstå. Någon som kan kika på priserna nedan om det är oskäligt eller om det ligger runt de priserna. Kom ihåg att det tillkommer moms på alla priser.[bild]
Många saker man köper har många 100-tals procent pålägg och att ett företag lägger på 100% på materialkostnaden är verkligen helt och hållet normalt.J JohanBirgerJonsson22 skrev:Hade en rörmokare hemma som kopplade in vatten till mitt nybyggda badrum och fixade lite på andra sidan väggen i tvättstugan. Han var grymt duktig och allt tog 6 timmar med en timkostnad på 700 kr. Egentligen inget konstigt med det förutom när jag såg fakturan vad jag betalat för materialet. Känns som det ligger väldigt högt om man jämför med tex. Bauhaus. Aldrig sett ett blandarfäste som kostar nästan 2000 kr. Jag förstår såklart att man betalar lite för garantier osv. men att det ska ligga på mellan 70 - 100% dyrare än i bygghandeln kan jag inte förstå. Någon som kan kika på priserna nedan om det är oskäligt eller om det ligger runt de priserna. Kom ihåg att det tillkommer moms på alla priser.[bild]
Om du vill slippa betala så köp materialet själv inför arbetet men se till att göra din läxa om du nu inte vill betala för tjänsten att hantverkaren tar fram rätt material och med en rimlig förtjänst.
Dessa trådar är så tröttsamma..
Fick en offert för några år sedan. Han var snäll nog att speca materialet och jag kunde jämföra med Rinkaby. Exempelvis en rörkoppling som han skulle ha 400 +moms för kunde jag köpa för 80 kr. När jag tog upp det med honom la han på luren. Bor i en relativt liten stad med närhet till storstad.J JohanBirgerJonsson22 skrev:
Till alla som tänker anlita en vvs-are så rekommenderar jag er att köpa ut materialet själv - blir minst 50% billigare och samma kvalitet.
Tag reda på vad som behövs - går att googla, fixa det som behövs och är det något som ni missat är det inte hela världen!
Dessa entreprenörer handlar gärna (oftast) av de som har högsta listpriset och (men med deras enorma rabatt som ni aldrig får se) så de kan tjäna lika mycket som det arbete de utför (vid mindre jobb)
Har själv råkat ut för en vvs-are som försökte blåsa mig med dyra kopplingar som inte fanns installerade i huset samt flertalet jättedyra kopparrör av en dimension som inte heller fanns i huset, klammer för 25 tkr som de hävdat att de satt på golvvärmeslingorna (de ville att jag skulle betala 2500 klammer då de enligt mina foton monterat 11st - deras årsförbrukning? enligt beräkning skulle dessa klammer vara monterade var 5:e cm på slingor på ca 300m)
Nä stå på er å se för f-n se till att skriva riktiga avtal om vad som ingår och vad det kostar.
Med vänlig hälsning, besiktningsman/kontrollansvarig
Tag reda på vad som behövs - går att googla, fixa det som behövs och är det något som ni missat är det inte hela världen!
Dessa entreprenörer handlar gärna (oftast) av de som har högsta listpriset och (men med deras enorma rabatt som ni aldrig får se) så de kan tjäna lika mycket som det arbete de utför (vid mindre jobb)
Har själv råkat ut för en vvs-are som försökte blåsa mig med dyra kopplingar som inte fanns installerade i huset samt flertalet jättedyra kopparrör av en dimension som inte heller fanns i huset, klammer för 25 tkr som de hävdat att de satt på golvvärmeslingorna (de ville att jag skulle betala 2500 klammer då de enligt mina foton monterat 11st - deras årsförbrukning? enligt beräkning skulle dessa klammer vara monterade var 5:e cm på slingor på ca 300m)
Nä stå på er å se för f-n se till att skriva riktiga avtal om vad som ingår och vad det kostar.
Räkna då med att inte alla hantverkare ställer upp på det. men dessa är det bara att välja bort. Nu i lågkonjunktur är det läge att pressa priserna.P Peter1971 skrev:Till alla som tänker anlita en vvs-are så rekommenderar jag er att köpa ut materialet själv - blir minst 50% billigare och samma kvalitet.
Och då påpekas det att det material du köpt inte håller den kvalitet som förväntas och hantverkaren frånskriver sig allt ansvar för jobbet, oavsett vilket klappskaft du anlitat.M Murdoch skrev:Många saker man köper har många 100-tals procent pålägg och att ett företag lägger på 100% på materialkostnaden är verkligen helt och hållet normalt.
Om du vill slippa betala så köp materialet själv inför arbetet men se till att göra din läxa om du nu inte vill betala för tjänsten att hantverkaren tar fram rätt material och med en rimlig förtjänst.
Dessa trådar är så tröttsamma..
Tröttsamma är oseriösa hantverkare som förstör för andra. Självklart skall man få betalt för både arbete och material+påslag, men det skall vara raka rör (dålig ordvits,sorry) och öppna kort, annars finns det andra som kan göra jobbet.
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Vad torde kostnaden bli för att byta 25 VVS ventiler i källare?
Vatten & Avlopp -
Plötsligt dåligt vattentryck i hela huset
Vatten & Avlopp