39 772 läst · 275 svar
40k läst
275 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Som jag fattar det kan man inte göra så här inom entreprenad (eller vad det nu kallas, företag till företag) för alla vet hur det funkar och det finns ingen som betalar en sån här faktura men privatkunder har inte samma koll så då håller vissa på så här...J JohanBirgerJonsson22 skrev:
Det stora problemen är dels Ahlsells som skapat ett system, som i grund och botten går ut på att lura Kommunerna på pengar.
Nästa problem är att de flesta EL/VVS-prylar nu kan köpas på Biltema, Bauhaus, Byggmax etc. I jämförelse med lågpriskedjor blir det lätt dubbla priser. Det är svårt när det inte syns någon skillad.
Men det hade ju varit ungefär samma problem om du bad rörmokaren om en snöslunga.
Nästa problem är att de flesta EL/VVS-prylar nu kan köpas på Biltema, Bauhaus, Byggmax etc. I jämförelse med lågpriskedjor blir det lätt dubbla priser. Det är svårt när det inte syns någon skillad.
Men det hade ju varit ungefär samma problem om du bad rörmokaren om en snöslunga.
Installatören betalar cirka 4000 för det RSK-satta materialet. Stansar jag det på mitt konto landar jag på ca 3500. Plus moms.
Hur kommer det sig att stat/kommun tillåter detta?A AG A skrev:
Visst har kommunanställda rykte om sig att inte vara de skarpaste knivarna i lådan, men det låter helt otroligt att inte någon kommun i hela landet har kommit på detta och larmat övriga. Har de inte insett detta så är de ju 10 ggr värre än man trott.
Jag kan bara tala för stat och i mitt område är det andra sätt att "mjölka pengar ur kontrakt" och det är ätor.L lbgu skrev:Hur kommer det sig att stat/kommun tillåter detta?
Visst har kommunanställda rykte om sig att inte vara de skarpaste knivarna i lådan, men det låter helt otroligt att inte någon kommun i hela landet har kommit på detta och larmat övriga. Har de inte insett detta så är de ju 10 ggr värre än man trott.
Vid uppdrag som är löpande räkning betalas material enligt verifierad självkostnad + typ 10%.
Obs : verifierad
Alltså verkliga fakturor.
Väldigt mycket material köps också via beställaren som har ramavtal. Entreprenören har därmed inte ens ett påslag.
Dock är ju många entreprenader fast pris plus olika index etc. Det är ju också fast pris på mångmiljardentreprenader, men då bygger de ofta på en separat gjord projektering, dvs entreprenören behöver inte ta höjd för en massa stora osäkerheter.
Även om det i viss mån gäller fri prissättning, så måste ett pris som inte avtalats i förväg vara skäligt. Det är ex. den regeln som satt stopp för vissa taxibolag som kunde debitera 5000 kr för en resa från arlanda till city. Det är helt OK för en taxi att debitera 5000 kr, OM priset avtalas innan resan påbörjas.
Sedan är det inte solklart var gränsen går mellan skäligt och oskäligt pris. Men om vi antar att det är vanligt med påslag i storleksordningen 10 - 15% mot faktiskt inköpspris, så skulle jag nog överväga att hävda att ett pris som ligger 30% över priserna på ex. rinkabyrör är oskäligt. Och då givetvis med moms i beräkningen.
Och betala in det du tycker är skäligt, vill firman ha mer så får de gå till domstol och bevisa att deras pris är skäligt.
Sedan är det inte solklart var gränsen går mellan skäligt och oskäligt pris. Men om vi antar att det är vanligt med påslag i storleksordningen 10 - 15% mot faktiskt inköpspris, så skulle jag nog överväga att hävda att ett pris som ligger 30% över priserna på ex. rinkabyrör är oskäligt. Och då givetvis med moms i beräkningen.
Och betala in det du tycker är skäligt, vill firman ha mer så får de gå till domstol och bevisa att deras pris är skäligt.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 234 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 234 inlägg
Därför att enskilda medarbetare inte har något att förlora på det privat och att bråka kostar på i organisationen, man ses som en bråkstake och ett problem inom den offentliga organisationen. Bättre att vara tyst och humma på.L lbgu skrev:Hur kommer det sig att stat/kommun tillåter detta?
Visst har kommunanställda rykte om sig att inte vara de skarpaste knivarna i lådan, men det låter helt otroligt att inte någon kommun i hela landet har kommit på detta och larmat övriga. Har de inte insett detta så är de ju 10 ggr värre än man trott.
Dessutom är det inte sällan så att det finns rätt perversa incitament inom det offentliga. T ex att någon avdelning, t ex en fastighetsavdelning eller upphandlingsavdelning, lägger en intern OH på beloppet som faktureras utifrån och denna OH finansierar deras verksamhet. D v s det finns avdelningar inom den offentliga som budgetmässigt gynnas av att det överfaktureras, det gör att de får sin budget att gå ihop lättare även om det naturligtvis kostar staten/kommunen mer pengar totalt sett.
Logiken är att det kostar mer att handlägga ett projekt på 1 000 000 kr än ett projekt på 100 000 kr. Men systemet gör också att man hellre handlägger projekt på 1 000 000 än projekt på 100 000 kr. Det är alltså kostnadsdrivande och mycket gynnsamt för de som säljer tjänster till det offentliga.
Jag skulle nog säga att en stor anledning är att en tillämpning av lou/luf på ett sådant sätt att överklaganden minimeras utelämnar referenser och sättet hur tidigare samarbeten gått, eftersom det lätt blir subjektivt.Claes Sörmland skrev:
Därför att enskilda medarbetare inte har något att förlora på det privat och att bråka kostar på i organisationen, man ses som en bråkstake och ett problem inom den offentliga organisationen. Bättre att vara tyst och humma på.
Dessutom är det inte sällan så att det finns rätt perversa incitament inom det offentliga. T ex att någon avdelning, t ex en fastighetsavdelning eller upphandlingsavdelning, lägger en intern OH på beloppet som faktureras utifrån och denna OH finansierar deras verksamhet. D v s det finns avdelningar inom den offentliga som budgetmässigt gynnas av att det överfaktureras, det gör att de får sin budget att gå ihop lättare även om det naturligtvis kostar staten/kommunen mer pengar totalt sett.
Logiken är att det kostar mer att handlägga ett projekt på 1 000 000 kr än ett projekt på 100 000 kr. Men systemet gör också att man hellre handlägger projekt på 1 000 000 än projekt på 100 000 kr. Det är alltså kostnadsdrivande och mycket gynnsamt för de som säljer tjänster till det offentliga.
Då kan en entreprenör bete sig som de vill för att de vet att det inte påverkar deras chanser i nästa upphandling eftersom den igen bara går på någon form av offererat pris.
Etablerade välfungerande samarbeten premieras inte (och ses som / kan vara risk för korruption)
Men "grossisternas" prislistor tror jag framförallt ser ut som de gör för att inköpare på stora installationsföretag skall ha något att förhandla om. Inköpare verkar bedömas på vilka rabatter de förhandlar fram, inte hur bra slutpriset blir. På den tiden jag var försäljare kunde inköpare nästan desperat kräva rabatt, men gjorde helt klart att jag gärna fick höja priset före rabatt.
Eller som en kollega som vid försäljning till en stor svensk industri fick krav på att öka betalningstiden från sedvanliga 30 dagar till 45 dagar. Inköparen var tillslut desperat och sade, det är OK om du justerar upp priset, bara jag får 45 dagar istället för 30. Så kollegan högg till med 8% extra. inköparen accepterade genast.
8% ränta för 15 dagars kredit motsvarar en effektiv årsränta på drygt 600%...
Eller som en kollega som vid försäljning till en stor svensk industri fick krav på att öka betalningstiden från sedvanliga 30 dagar till 45 dagar. Inköparen var tillslut desperat och sade, det är OK om du justerar upp priset, bara jag får 45 dagar istället för 30. Så kollegan högg till med 8% extra. inköparen accepterade genast.
8% ränta för 15 dagars kredit motsvarar en effektiv årsränta på drygt 600%...
Låter som att Elon skulle kunna använda sin motorsåg bland kommunbyråkraterna. Folk som jobbar på det sättet du beskriver borde ju få sparken då de är helt olämpliga för sina tjänster.Claes Sörmland skrev:
Därför att enskilda medarbetare inte har något att förlora på det privat och att bråka kostar på i organisationen, man ses som en bråkstake och ett problem inom den offentliga organisationen. Bättre att vara tyst och humma på.
Dessutom är det inte sällan så att det finns rätt perversa incitament inom det offentliga. T ex att någon avdelning, t ex en fastighetsavdelning eller upphandlingsavdelning, lägger en intern OH på beloppet som faktureras utifrån och denna OH finansierar deras verksamhet. D v s det finns avdelningar inom den offentliga som budgetmässigt gynnas av att det överfaktureras, det gör att de får sin budget att gå ihop lättare även om det naturligtvis kostar staten/kommunen mer pengar totalt sett.
Logiken är att det kostar mer att handlägga ett projekt på 1 000 000 kr än ett projekt på 100 000 kr. Men systemet gör också att man hellre handlägger projekt på 1 000 000 än projekt på 100 000 kr. Det är alltså kostnadsdrivande och mycket gynnsamt för de som säljer tjänster till det offentliga.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 234 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 234 inlägg
Och det har också med organisationskulturen i det offentliga att göra. Det är lågstatus att utföra offentlig verksamhet, t ex ge vård, undervisa, ansvara för det kommunala vattenreningsverket. Och det är högstatus att hitta på regler och granska andra, t ex att vara controller, specialpedagog, skriva policys, tolka lagen (jurist), granska att LOU följs o s v. Då blir naturligtvis väldigt svårt och dyrt att genomföra offentlig verksamhet när hela statusfokuset ligger på att överse denna verksamhet istället för att utföra den.N nb. skrev:Jag skulle nog säga att en stor anledning är att en tillämpning av lou/luf på ett sådant sätt att överklaganden minimeras utelämnar referenser och sättet hur tidigare samarbeten gått, eftersom det lätt blir subjektivt.
Då kan en entreprenör bete sig som de vill för att de vet att det inte påverkar deras chanser i nästa upphandling eftersom den igen bara går på någon form av offererat pris.
Etablerade välfungerande samarbeten premieras inte (och ses som / kan vara risk för korruption)

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 234 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 234 inlägg
Det är nästan alla. Hur skulle du själv bete dig i en organisation där alla dina försök till att agera rationellt och spara det offentligas pengar möts med sociala korrigeringar, förklaringar att det du vill bryter mot regler, sedan tystnad, himlande ögonen på möten och till sist bjuds du inte ens in till mötena. De flesta som inte inordnar sig byter jobb.L lbgu skrev:
En till klassiker är att man inte alltid utvärderar på allt som ingår i upphandlingen. T.ex köper in dyr utrustning men utvärderar inte något alls på reservdelar och tillbehör. Såklart slutar garantin även gälla om man inte köper originaldelar av dom.Claes Sörmland skrev:
Därför att enskilda medarbetare inte har något att förlora på det privat och att bråka kostar på i organisationen, man ses som en bråkstake och ett problem inom den offentliga organisationen. Bättre att vara tyst och humma på.
Dessutom är det inte sällan så att det finns rätt perversa incitament inom det offentliga. T ex att någon avdelning, t ex en fastighetsavdelning eller upphandlingsavdelning, lägger en intern OH på beloppet som faktureras utifrån och denna OH finansierar deras verksamhet. D v s det finns avdelningar inom den offentliga som budgetmässigt gynnas av att det överfaktureras, det gör att de får sin budget att gå ihop lättare även om det naturligtvis kostar staten/kommunen mer pengar totalt sett.
Logiken är att det kostar mer att handlägga ett projekt på 1 000 000 kr än ett projekt på 100 000 kr. Men systemet gör också att man hellre handlägger projekt på 1 000 000 än projekt på 100 000 kr. Det är alltså kostnadsdrivande och mycket gynnsamt för de som säljer tjänster till det offentliga.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 234 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 234 inlägg
Och serviceavtalen. Ska man skinna det offentliga, sälj något tekniskt komplicerad och låt medarbetarna i det offentliga missa att man sen höjer priserna på serviceavtalen ett par år efter inköpet. Sen är de fast!jakobsbygge skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 013 inlägg
En klassiker är att det upphandlade avtalet mellan offentlig beställare och anläggningsfirma säger att återställande av asfalterad väg kostar x kr per kvm. Den kostnaden är konkurrenskraftig. Dock så kostar läggande av kantsten 8000 kr/sten
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Välja tvättställsblandare som är lätt och billig att laga i framtiden
Vatten & Avlopp -
Laga kopparrör
Vatten & Avlopp