40 414 läst · 279 svar
40k läst
279 svar
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Alla ska ju leva, bättre då att skriva ett avtal som säger att mtl ersätts med verifierat netto (faktura), dvs inköpspris + ca 20%.P Peter1971 skrev:Till alla som tänker anlita en vvs-are så rekommenderar jag er att köpa ut materialet själv - blir minst 50% billigare och samma kvalitet.
Tag reda på vad som behövs - går att googla, fixa det som behövs och är det något som ni missat är det inte hela världen!
Dessa entreprenörer handlar gärna (oftast) av de som har högsta listpriset och (men med deras enorma rabatt som ni aldrig får se) så de kan tjäna lika mycket som det arbete de utför (vid mindre jobb)
Har själv råkat ut för en vvs-are som försökte blåsa mig med dyra kopplingar som inte fanns installerade i huset samt flertalet jättedyra kopparrör av en dimension som inte heller fanns i huset, klammer för 25 tkr som de hävdat att de satt på golvvärmeslingorna (de ville att jag skulle betala 2500 klammer då de enligt mina foton monterat 11st - deras årsförbrukning? enligt beräkning skulle dessa klammer vara monterade var 5:e cm på slingor på ca 300m)
Nä stå på er å se för f-n se till att skriva riktiga avtal om vad som ingår och vad det kostar.
Med vänlig hälsning, besiktningsman/kontrollansvarig
Har inte TS betalat hantverkaren 700 spänn/timme för att ta fram en inköpslista, åka till Ahlsell och plocka ihop materialet och transportera det tillbaka till TS?M Murdoch skrev:
Vad är det som är så speciellt med materialhantering som gör att det till skillnad mot vanlig arbetstid skall arvoderas med ytterligare X antal tusen kronor i form av ett "dolt" påslag?
Om det sker utanför debiterad tid, så fine, då är det motiverat med ett påslag.
Ta ifrån Musk motorsågen och ge den till Jens Nylander istället.L lbgu skrev:
Det skulle behövs något som motsvarar riksrevisionen fast för kommunal verksamhet.L lbgu skrev:
Men titta! Ett par riksdagsledamöter motionerade om en sådan i höstas.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...tion/en-riksrevision-for-kommunerna_hc021481/
Ärendet bereds just nu i konstitutionsutskottet.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/forfattningsfragor_hc01ku16/
Har man inte kommit överens i förväg så är det rimlighet som.måste bevisas av hantverkaren. Därför har man som.konsument rätt att se inköpskvittona. Då är 100% påslag inte OK. Men är en dum sits att hamna i.J JohanBirgerJonsson22 skrev:
Egentligen är det ju smartare att ta ut det via timpriset, då står ju staten för en del via ROTavdraget.
Det finns ingen näringsidkare som säljer både timmar och mtrl som tar ut hela sin omkostnad på timkostnaden. Så det är helt naturligt med ett påslag på mtrl, dock ska det vara rimligt!C cpalm skrev:Har inte TS betalat hantverkaren 700 spänn/timme för att ta fram en inköpslista, åka till Ahlsell och plocka ihop materialet och transportera det tillbaka till TS?
Vad är det som är så speciellt med materialhantering som gör att det till skillnad mot vanlig arbetstid skall arvoderas med ytterligare X antal tusen kronor i form av ett "dolt" påslag?
Om det sker utanför debiterad tid, så fine, då är det motiverat med ett påslag.
Jag har inget emot att folk tjänar pengar och det är ju så i ärlighetens namn att rörmokaren och snickaren får betala precis lika mycket för mjölk, el och banklån som alla andra mao ska lönen inte vara ett dugg lägre , men vid sådana här exempel att ta betalt på så blir det lite fånigt.
Bättre att höja timpenningen, känns ärligare.
Du anlitar ju trots allt någon för kompetensens skull.
Bättre att höja timpenningen, känns ärligare.
Du anlitar ju trots allt någon för kompetensens skull.
Det gör det visst. Det där med materialpåslag varierar mellan olika hantverkare, där el och VVS utmärker sig.A AndersbcD skrev:
De ligger dessutom högt i timpris, så att det skulle handla om att timpriset subventioneras av materialintäkter köper jag inte. Det är dessutom direkt otaktiskt med tanke på ROT-avdraget.
Jag menade inte att allt skulle gå.på timkostnad. Det är ju i utförandet av tjänsten som värdet ligger för mig. Våga ta betalt för expertisen. Justare att ta bra betalt för det än att trixa med materialpåslag. Som kund känner jag mig mer lurad av ett högre pris på materialet. Värdet av att slippa köpa materialet själv och att man kanske saknar kunskap.om vilket material och hur mycket som krävs är ju värt påslag, men hur mycket beror ju på vad det är och vad man i övrigt blir debiterad för. Men att behöva betala mer än vad jag själv skulle kunna köpa för i handeln känns orimligt. I alla fall om det köps in hos grossist. Orealistiskt kanske, mycket är.ju branschkutym.A AndersbcD skrev:
Grossisterna netto är inte så långt under många näthandlare/byggvaruhus. Men ja sa hantverkarens inköpspris +20%, dvs grossistens netto +20% och då kan du hamna över näthandeln/byggvaruhuset.J JOB_L skrev:Jag menade inte att allt skulle gå.på timkostnad. Det är ju i utförandet av tjänsten som värdet ligger för mig. Våga ta betalt för expertisen. Justare att ta bra betalt för det än att trixa med materialpåslag. Som kund känner jag mig mer lurad av ett högre pris på materialet. Värdet av att slippa köpa materialet själv och att man kanske saknar kunskap.om vilket material och hur mycket som krävs är ju värt påslag, men hur mycket beror ju på vad det är och vad man i övrigt blir debiterad för. Men att behöva betala mer än vad jag själv skulle kunna köpa för i handeln känns orimligt. I alla fall om det köps in hos grossist. Orealistiskt kanske, mycket är.ju branschkutym.
Jondet har man framförallt om.man inte avtalat pris. Konsumentlagstiftningen. Finns bla en artikel.om detta på annan plats på byggahus.se. Jag har länkat till den i en annan tråd. Ett exempelAlfredo skrev:
https://www.byggahus.se/ekonomi/rimliga-oskaliga-paslag
Men ni får väl göra jobbet själv då , så får ni tjäna bra en gång ni också. Alla måste väl överleva, vi kan väl inte byta pengar med varandra.
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Välja tvättställsblandare som är lätt och billig att laga i framtiden
Vatten & Avlopp -
Trasigt avloppsrör under golvet i ett 13 år gammalt hus
Vatten & Avlopp