12 989 läst · 166 svar
13k läst
166 svar
Jordbruksverket gör det mycket svårare att hålla höns
Jag ska säga att jag nog är den sista att ställa den frågan till. Jag har tyvärr inte hållt mig uppdaterad alls, sedan jag gjorde mig av med mina djur för ca 10år sedan. Men det är absolut möjligt att du har rätt.Claes Sörmland skrev:
Dock tänker jag lite på alla barnfamiljer, som har kanin, marsvin eller liknande. Det kommer bli omöjligt för de flesta, om detta går igenom.
Nej det är inte så enkelt om ett verk foljer sådant som röstats igenom i Sveriges riksdag och är ett EU-direktiv.L lbgu skrev:
Och isåfall skulle jag börja med att byta ut Naturvårdsverkets eller Svenska Kraftnäts GD, bums!
Men nån ordning måste det vara i ett civiliserat land.
Man behöver ju bara säga att man inte har förtroende. Har inget med vad verket gör eller gjort. Säger regeringen att de saknar förtroende för GD så ryker GD, svårare är det inte. De har ingen traditionell anställningstrygghet som du verkar tro.P paralun skrev:
Nej men med LMVs GD hade man ju något konkret att komma med.L lbgu skrev:
Sen tänker jag inte lägga ner någon möda på att leta EU-direktiv och beslut i svenska riksdagen.
Jag tror att det är där "skon klämmer" i det här fallet om djurhållning.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 124 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 124 inlägg
Jag är uppriktigt rädd för politiker med "visioner". Det brukar alltid sluta med att jag ska dö i deras krig, svälta och dö i deras fallerade ekonomier eller slussas till deras koncentrationsläger. Jag tänker att enkel vision om att upprätthålla den liberaldemokratiska staten med över tid räcker gott. Tittar man historiskt så är det inte en enkel uppgift och den ansätts alltid från kollektivisterna. Hem och odla er kål!T TypRätt skrev:Man behöver ju inte vara rysk spion för att man värderar andra värden än ”ekonomiskt starkt” högst. Ekonomi är ju inget självändamål, det är ju ett verktyg för att uppnå något annat. Problemet uppstår ju när man inte tänker längre än så, pengar för pengarnas skull. Då blir man girig och de läggs på hög och de enda man kan använda dem till är som någon form av skrytmärke på Forbes lista. Steget längre blir att se att stark ekonomi ger mer makt, makt att förstärka sin ekonomi och genomföra vad man vill. Samma problem här, makt är ett medel att kunna genomdriva en vision men makten i sig ska inte vara målet, då får man diktatorer som sitter för sittandes skull utan att färden sakens skull vilja göra något speciellt med makten.
Så tillslut finner jag att jag varken vill ge makt eller ekonomi till någon som saknar vision för vad dessa ska användas till. Att stärka de individuella fri och rättigheterna och demokratiska värderingar har varit västvärldens vision. Trump tex verkar lämnat visionen och kör nu med makt för maktens skull. EU känns inte som vi vågat definiera någon tydlig vision och därför spretar regler och förslag i alla riktningar. Även om jag oftast inte orienterar mig med de grönaste (för de har en tendens att gå in på absurda detaljer som här) så har de i alla fall någon form av önskan o vision för framtiden. Vad vi än gör måste ju visionen i alla fall vara hållbar nog för att ta oss till framtiden och i ett skick vi vill lämna till våra barn.
Tycker det är märkligt att man går på de små besättningarna, där de i alla fall lever rimligt naturligt. Skulle man få fler höns i små besättningar, och färre stora anläggningar industrihöns skulle nog den genomsnittliga hönan få det klart bättre.
Min flock, som för övrigt inte är utvalda för att maximera produktionen, utan för att det är en gammal hönsras, lever i hönsgård/hönshus som uppfyller de nya kraven, men med ganska liten marginal. Precis på gränsen till regelverket känns ju märkligt, för vi får ofta kommentaren om att de har det så bra hos oss.
9 hönor per kvadrat för stressade produktionshöns (eller 20/kvadrat om man bygger flera våningsplan), är ju tydligen ok. Likaså räcker ju 0.01 kvadratmeter per höna redesyta till. Manipulera ljuset med program på kortare än 24h så hönsen lägger fler ägg per dygn är också ok.
De äggläggande hönsen överlever 1.5år innan de slaktas på industrierna. Broilerkycklingarna som används i köttproduktion är ju inte heller speciellt naturliga. Slaktas vid 35 dagars ålder.
Vi har några hönor som blivit 12-13 år innan de trillat av pinn.
Kraven på produktionshöns är ju löjligt låga i jämförelse med hur de flesta hobbyhöns lever sina liv. Att då komma och klanka ner på folk som har en handfull hönor som går och pickar i jorden, som ofta får en ganska varierad kost med matrester, insekter som de fångar själva, och diverse ogräsrens och frukter från trädgården, utevistelse dagligen, för att de inte har de tillräckligt stora ytor känns bra känns tramsigt.
Min flock, som för övrigt inte är utvalda för att maximera produktionen, utan för att det är en gammal hönsras, lever i hönsgård/hönshus som uppfyller de nya kraven, men med ganska liten marginal. Precis på gränsen till regelverket känns ju märkligt, för vi får ofta kommentaren om att de har det så bra hos oss.
9 hönor per kvadrat för stressade produktionshöns (eller 20/kvadrat om man bygger flera våningsplan), är ju tydligen ok. Likaså räcker ju 0.01 kvadratmeter per höna redesyta till. Manipulera ljuset med program på kortare än 24h så hönsen lägger fler ägg per dygn är också ok.
De äggläggande hönsen överlever 1.5år innan de slaktas på industrierna. Broilerkycklingarna som används i köttproduktion är ju inte heller speciellt naturliga. Slaktas vid 35 dagars ålder.
Vi har några hönor som blivit 12-13 år innan de trillat av pinn.
Kraven på produktionshöns är ju löjligt låga i jämförelse med hur de flesta hobbyhöns lever sina liv. Att då komma och klanka ner på folk som har en handfull hönor som går och pickar i jorden, som ofta får en ganska varierad kost med matrester, insekter som de fångar själva, och diverse ogräsrens och frukter från trädgården, utevistelse dagligen, för att de inte har de tillräckligt stora ytor känns bra känns tramsigt.
Och hamnar i källaren eller som landshövding ( sopstation för politiker ) med behållen lön ( inga avdrag där).L lbgu skrev:
Som sista utväg, ett safftigt avgångsvederlag, kanske miljonbelopp eller utan arbete i många månader med full lön. Tror ni att en vanlig arbetare får något i den stilen, vid uppsägning av någon orsak. NADA.
Det sjuka är att de inte behöver ge dem det.J jonaserik skrev:Och hamnar i källaren eller som landshövding ( sopstation för politiker ) med behållen lön ( inga avdrag där).
Som sista utväg, ett safftigt avgångsvederlag, kanske miljonbelopp eller utan arbete i många månader med full lön. Tror ni att en vanlig arbetare får något i den stilen, vid uppsägning av någon orsak. NADA.
Enda anledningen de gör det är för att de hoppas att få samma behandling när de gör bort sig. Korrupt system helt enkelt.
Det jag funderar mest över är ju hur det på så kort tid från att deras nuvarande författning, som utkom 2019 och uppdaterat 2024, har ökat från typ 0,1kvm/höna till 0,5kvm/höna?
Saxat från SVJV:s hemsida
Om förslaget går igenom kommer det bara leda till civil olydnad. Folk kommer ge fan i att anmäla att man har höns. Länsstyrelsen som är kontroll organ har ju knappt tid att kontrollera riktig vanvård av djur.
Hoppas förslaget inte går igenom. Men i byrokrat Sverige är inget omöjligt.
Hoppas förslaget inte går igenom. Men i byrokrat Sverige är inget omöjligt.
Det funkar nog inte riktigt som du tror.K kevinsjoegren skrev:Det jag funderar mest över är ju hur det på så kort tid från att deras nuvarande författning, som utkom 2019 och uppdaterat 2024, har ökat från typ 0,1kvm/höna till 0,5kvm/höna?
- Föreskrifter om ändring i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2019:23) om fjäderfähållning inom lantbruket m.m.
- Grundföreskriftnr: 2019:23
- Ändringsföreskriftnr: 2024:8
Nuvarande föreskrifter är visserligen från 2019, och har ändrats så sent som 2024, men vet du hur länge nuvarande krav har gällt? Att föreskrifterna är från 2019 innebär inte att de i aktuellt avseende sågs över vid den tidpunkten. Min gissning är att de nuvarande kraven till stora delar är skitgamla.