21 037 läst ·
222 svar
21k läst
222 svar
Jordbruksverket gör det mycket svårare att hålla höns
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 220 inlägg
6kvm som inte används är definitivt för stort i mitt tycke.J Jeryr skrev:
Varför är dessa artspecifika behov bara viktiga när hönorna är för självhushållning?
Borde inte de vara viktiga oavsett om de bor i fabrik eller en trädgård?
Och det är fruktansvärt att industrihönsen har det så extremt dåligt, det håller jag med om och vill absolut se en ändring av, men att man ska avstå från att förbättra för hobbydjuren för att andra djur har det sämre är inget vidare argument direkt.13th Marine skrev:
Det är ju inte bara 6kvm, det är 25kvm utegård också, vilket är där åtminstone våra höns spenderar i princip all sin vakna tid.
EDIT: kan tilläggas att det också blir skevt när industrin inte har i närheten av samma krav.
Så som jag ser det blir det tokigt om man drar för hårda regler för "hobby" så att dessa istället ersätts med industrihöns.
Inte ens KRAV har så hårda krav på ekoägg.(6höns/kvm inomhus och 4kvm per höns utomhus).
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 220 inlägg
Man kanske ska fokusera där det gör störst skillnad i så fall...J Jeryr skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 220 inlägg
För mig handlar det om djurhållning, varför är det OK att ha 0.1kvm per höna bara för att det drivs kommersiellt?J Jeryr skrev:
Vi har ju hönsen främst för att de ger oss ägg, det är nog väldigt få som skulle haft höns om de inte la ägg.
Sätter vi för hårda krav på hobbydjurhållning så innebär det att folk avvecklar eller avstår, det innebär också att äggen istället kommer komma från industrihöns vilka uppenbarligen har det betydligt sämre.
Hade mina höns spenderat någon nämnvärd tid i hönshuset hade jag troligtvis resonerat annorlunda.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 220 inlägg
Nu är det ju inte jag som säger att det är ok att hålla industrihöns på det sättet (det är tveklöst industriellt djurplågeri, men folk vill inte betala för djurvälfärd), men jordbruksverket har också svarat på den frågan här https://jordbruksverket.se/djur/forslag-till-nya-regler-for-sallskapsdjur13th Marine skrev:
För mig handlar det om djurhållning, varför är det OK att ha 0.1kvm per höna bara för att det drivs kommersiellt?
Vi har ju hönsen främst för att de ger oss ägg, det är nog väldigt få som skulle haft höns om de inte la ägg.
Sätter vi för hårda krav på hobbydjurhållning så innebär det att folk avvecklar eller avstår, det innebär också att äggen istället kommer komma från industrihöns vilka uppenbarligen har det betydligt sämre.
Hade mina höns spenderat någon nämnvärd tid i hönshuset hade jag troligtvis resonerat annorlunda.
Och det är ju härligt att just du bor på en plats i Sverige där hönsen vill vara ute dygnet runt, året runt, men så ser det inte ut i stora delar av landet, och de här reglerna behövs verkligen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 220 inlägg
Jag menar att jordbruksverket kan påverka båda delar, och jag menar på att det helt tokigt att bryta ut hobbyhönsen, tanken är kanske att förbättra djurhållningen men konsekvensen är istället att den blir sämre.J Jeryr skrev:
Men borde man i så fall inte kräva 25kvm inomhus med? Så att de kan röra fritt oavsett var i landet de befinner sig och oavsett årstid?J Jeryr skrev:
Nej, Jordbruksverket kan inte ensamt påverka industrihönshållningen på samma sätt som hobbydjurhållningen, det är fler aktörer och nivåer involverade där.13th Marine skrev:
Jag menar att jordbruksverket kan påverka båda delar, och jag menar på att det helt tokigt att bryta ut hobbyhönsen, tanken är kanske att förbättra djurhållningen men konsekvensen är istället att den blir sämre.
Men borde man i så fall inte kräva 25kvm inomhus med? Så att de kan röra fritt oavsett var i landet de befinner sig och oavsett årstid?
Och ja, man kan såklart ställa ännu högre minimikrav än de föreslagna, det är fritt fram för dig att kontakta Jordbruksverket med ditt förslag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 220 inlägg
Inte?J Jeryr skrev:
Klart de kan, om de vill...
Konsekvensen med detta riskerar åtminstone att mängden höns som har det förhållandevis bra minskar, och de ersätts med industrihöns som har det betydligt sämre.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 220 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 220 inlägg