14 593 läst · 202 svar
15k läst
202 svar
Jordbruksverket gör det mycket svårare att hålla höns
Jag vill minnas att jag läste att inga djur man redan äger behöver avlivas, du får ha kvar dem tills de dör naturligt. Men du får inte skaffa nya om du inte följer de nya reglerna.S swirve skrev:

Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 370 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 370 inlägg
Det är en del stoj om burstorlekar i div. papegojgrupper nu.
Eftersom många verkar strunta i reglerna idag som inte är så värst svåra att uppfylla så tror jag kanske att de som inte följer reglerna kommer att samla på sig fler fåglar från de som vill men inte har möjlighet att ha större bur. 🤔
Mina amazonpapegojor har idag större utrymme inomhus än vad som krävs men blir förslaget verklighet så behöver de då sig ett annat rum vilket jag redan har klurat på tidigare.
(Nä, bullar är inte något som hör till deras kost).
Ute har de en voljär som de vistas i 5-6 månader under sommarhalvåret.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom många verkar strunta i reglerna idag som inte är så värst svåra att uppfylla så tror jag kanske att de som inte följer reglerna kommer att samla på sig fler fåglar från de som vill men inte har möjlighet att ha större bur. 🤔
Mina amazonpapegojor har idag större utrymme inomhus än vad som krävs men blir förslaget verklighet så behöver de då sig ett annat rum vilket jag redan har klurat på tidigare.
(Nä, bullar är inte något som hör till deras kost).

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ute har de en voljär som de vistas i 5-6 månader under sommarhalvåret.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag tror personligen att det är bra om barn får växa upp med djur omkring sig. Djur de får ta omhand, knyta an till och förlora. Barn är ju små monster, men de flesta växer upp till att bli välfungerande vuxna. Kontakten med djur tror jag kan bidra till den processen på ett positivt sätt.A AG A skrev:
Jag har dock inte den minsta förståelse för att kaniner och marsvin ofta hålls på minimala ytor, ofta i skitiga burar. Att Jordbruksverkets regler ses över tycker jag är helt rimligt. De slutsatser som dragits - not so much.
Det är länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet, men svaret är - ingen, annat än möjligen på förekommen anledning.K Kirre2 skrev:
Gillar herrn inte kål?Claes Sörmland skrev:
Jag är uppriktigt rädd för politiker med "visioner". Det brukar alltid sluta med att jag ska dö i deras krig, svälta och dö i deras fallerade ekonomier eller slussas till deras koncentrationsläger. Jag tänker att enkel vision om att upprätthålla den liberaldemokratiska staten med över tid räcker gott. Tittar man historiskt så är det inte en enkel uppgift och den ansätts alltid från kollektivisterna. Hem och odla er kål!
Problemet enligt mig är väl att företagandet genom sin struktur enbart syftar till att stärka sina ägare. Att vara företagsägare blir då det mest förtjänfulla, inte att göra själva jobbet eller se till att jobbet görs på bästa sett. Utan en stark statsapparat som försöker hålla ordning på företagen har det ju återkommande visat sig vara så att folk är villiga att gå över lik för att göra bättre vinst, helt utan konsekvenstänk för något utom vinsten. Omvänt har ju USA med lysande exempel visat på hur snabbt man i en demokrati kan byta ut en vision och enkelt ärva makten och kasta visionen, Tyskland har ju även varit ett tidigare exempel så en stark statsapparat som togs över av några med galna visioner så att upprätthålla en sund liten anarkist inom oss alla är nog bra om clownen vid rodret visar sig vara han från IT. Så även om jag drar åt vänster (rätt starkt inom vissa frågor, andra inte alls) så är jag inte blind för problemen. Jag överdriver ju ofta även min ståndpunkt en aning för den goda diskussionens skull. 😁
Förhoppningsvis kan vi nu slippa se ensamma kaniner sitta hela sitt liv i en bur på en halv kvadratmeter. Barnen som fick kaninen tröttnade efter två veckor, och sen sitter dom där. Det är ett ovärdigt liv för ett djur, och rent djurplågeri.
Jag håller helt med om att det är bra med djur för barn.K Kardan79 skrev:Jag tror personligen att det är bra om barn får växa upp med djur omkring sig. Djur de får ta omhand, knyta an till och förlora. Barn är ju små monster, men de flesta växer upp till att bli välfungerande vuxna. Kontakten med djur tror jag kan bidra till den processen på ett positivt sätt.
Jag har dock inte den minsta förståelse för att kaniner och marsvin ofta hålls på minimala ytor, ofta i skitiga burar. Att Jordbruksverkets regler ses över tycker jag är helt rimligt. De slutsatser som dragits - not so much.
Precis som du säger, är det också bra att Jordbruksverket ser över reglerna. Men de förslag de lämnat nu är ju inte rimliga.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 154 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 154 inlägg
Jag parafraserar Étienne Soulange-Bodin (1774–1846) som var en betydande kraft för hortikulturella utvecklingen i Frankrike. Han menade att det nog vore bäst om folk ägnade sig att odla sin kål istället för att kriga. En viss trötthet efter att som ung ha sett revolutionen och sedan varit en kugge i Napoleons stora erövrarvisioner fanns s a s.T TypRätt skrev:
Jag tycker att jordbruksverkets förslag i det stora hela är väldigt bra, och absolut välbehövligt. Det har inte minst blivit tydligt nu, då många i sin ilska uppvisar hur bristfälligt deras djur har det. En inomhusyta på 6 kvm för höns tex är INTE stort, och det är obegripligt för mig hur man kan bli upprörd över det. Det blir tydligt att det är många vuxna som sätter sin önskan att ha djur före djurens välfärd. Jag hoppas verkligen Jordbruksverkets förslag går igenom.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 971 inlägg
Det är ju inte bara 6kvm, det är 25kvm utegård också, vilket är där åtminstone våra höns spenderar i princip all sin vakna tid.J Jeryr skrev:Jag tycker att jordbruksverkets förslag i det stora hela är väldigt bra, och absolut välbehövligt. Det har inte minst blivit tydligt nu, då många i sin ilska uppvisar hur bristfälligt deras djur har det. En inomhusyta på 6 kvm för höns tex är INTE stort, och det är obegripligt för mig hur man kan bli upprörd över det. Det blir tydligt att det är många vuxna som sätter sin önskan att ha djur före djurens välfärd. Jag hoppas verkligen Jordbruksverkets förslag går igenom.
EDIT: kan tilläggas att det också blir skevt när industrin inte har i närheten av samma krav.
Så som jag ser det blir det tokigt om man drar för hårda regler för "hobby" så att dessa istället ersätts med industrihöns.
Inte ens KRAV har så hårda krav på ekoägg.(6höns/kvm inomhus och 4kvm per höns utomhus).
Redigerat:
Nej, 6 kvm var ju ytan inomhus precis som jag skrev, men 25 kvm som minimikrav för dem att röra sig på utomhus är ju inte heller något att uppröras över. Det är ju ändå levande varelser med artspecifika behov.13th Marine skrev: