34 351 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Ja, vad är poängen med nåt slags linjal på fingrarna för en enskild liten topp? Alla hade säkert istället accepterat att man betalar en viss peng varje gång man går över en viss nivå.M Martin Lundmark skrev:Hej HiddenDingo
Som jag skrev i inlägg #7 så är det viktigt att lära sig, att; ”elenergibolaget (den vi köper elenergin ifrån) och elnätsbolaget är två olika företag är en del av spelreglerna”.
Dessa företag skall inte samarbeta, utan var och en driver sin verksamhet.
Med effektavgifterna vill man undvika att elnätskostnaderna ökar för alla elanvändare om vi då måste bygga ut elnäten för effekttoppar.
Då är det bättre att vi betalar för de effekttoppar vi skapar
Jag har ännu inte fått effektavgift, men det kommer senast att finnas 2027 för oss alla elanvändare.
Jag har ingen elbil idag och skaffar jag elbil efter införandet av effektavgifter för min del då får jag räkna med att betala mer, om jag med elbilsladdning inför extra effekttoppar.
Jag betalar då för mitt ökande utnyttjande av elnätet.
Det gör han väl. Om man bor i ett pappershus med direktverkande eluppvärmning så betalar man till 3 olika parter massor mer än någon som har ett bättre hus.D Daniel 109 skrev:
Jo men nu sammanföll allt elände samtidigt och det kan vara mycket frestande att försöka ta ut mer avkastning från sitt energibolag för slippa skära ner på välfärd.pacman42 skrev:
Min erfarenhet från mitt kommunala energibolag är att de jobbar extremt effektivt för att ligga på rätt kostnadsnivå. Dels för att ge avkastning till kommunen men också för att väljarna skall anse att de gör ett bra jobb och styrningen därmed inte skall bli en politisk fråga. Det ligger i både kommunens och energibolagets intresse att ligga precis rätt i pris.
Tar man istället min kommuns VA-bolag, så är de inte alls lika bra på att hantera sitt ansvar, men det beror med stor sannolikhet på att politikerna (främst gröna) är in och kladdar på reglerna för deras verksamhet gång efter gång efter gång.
Sen det viktiga i det jag skrev av att allt styrs av EU direktiv och förordningar
https://ei.se/om-oss/lagar-och-regler/eu-lagstiftning/eu-lagstiftning-el
Och ingen ens med sin vildaste fantasi kunde väl se den här "elröran" komma.
Vi får se om Europa och vi tar oss ur det här??
Jovisst. Man kan säkert optimera hur ljuset dimmas upp också... Fatta att detta är petimeternivå.H Hajjen skrev:Grejen är väl att om värmen är på hela tiden så går värmesystemet på en jämn, lägre effekt. Om den plötsligt ska höja temperaturen från 16 till 21 grader så går den på maxeffekt och kanske även kopplar in elpatroner. Det här är ju bara en kombination av ett styrningsproblem och hur lång tid man kan vänta - det går ju att anpassa systemet så att det inte kommer ge betydliga effekttoppar även om man sänker temperaturen när man inte är där.
En sjökabel borde kräva massivt mindre tillståndsarbete än 5000 markavtal på land. Och blir extremt mkt billigare att lägga ut. Sedan kostar materialet kanske 3 ggr mer men det lär bli billigare totalt.S Snikholt skrev:Dyrt, kräver en miljard tillstånd, och tar tid.
Fast det gör stamledningar i luft också.
Att överföringskapacitet i dagsläget saknas gör att SE1-2 "skyddas" från kontinentens elpriser.
I praktiken fungerar det så här:
Elproduktion i norr får betalt vad priset i SE1-2 är. När elen transporteras över elområdesgräns till SE3-4 blir den värd vad priset i dessa områden är och säljs där till kund.
Mellanskillnaden tar Svenska staten, via Svenska kraftnät. Detta kallas flaskhalsavgift.
Syftet med denna är att SVK ska använda dessa pengar till att antingen stödja ny produktion i söder, eller bygga ut överföringskapacitet.
Men det tar tid - och jag tror också att det finns en motvilja. För det som kommer att hända är att priserna kommer utjämnas mellan områden om vi bygger fler kablar - men det innebär att kontinentens priser slår igenom ända upp i norr.
Hej karlmbK karlmb skrev:
Effektavgiften baseras på faktiska mätvärden under kalendermånaden.
För distributionsnäten till våra villor är oftast spänningsvariationerna det största bekymret. Med effektavgiften debiteras du, genom en starkt förenklad modell, utifrån hur ditt utnyttjande av elnätet under en timme bidrar till denna spänningsvariation.
Debiteringen blir stegvis vilket innebär att den som håller nere sitt effektuttag mer får lägre debitering än den som tar ut mycket
På vilket sätt skulle ”att man betalar en viss peng varje gång man går över en viss nivå” vara bättre och rättvisare?
Säkringsstegen 16 A, 20 A, 25 A försvinner och blir en och samma debitering.
Som jag förstått det så fokuserar det nya systemet på enskilda högsta toppar. Man kan alltså utan att få betala mer lägga hur många toppar man vill på säg 20 kW utan att det blir någon höjd effektavgift. Men ve dig om du någon gång råkar köra VVB samtidigt en kvart, plötsligt blir det en straffavgift för typ 15 minuter där du drog 25 kW isället.M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
Effektavgiften baseras på faktiska mätvärden under kalendermånaden.
För distributionsnäten till våra villor är oftast spänningsvariationerna det största bekymret. Med effektavgiften debiteras du, genom en starkt förenklad modell, utifrån hur ditt utnyttjande av elnätet under en timme bidrar till denna spänningsvariation.
Debiteringen blir stegvis vilket innebär att den som håller nere sitt effektuttag mer får lägre debitering än den som tar ut mycket
På vilket sätt skulle ” att man betalar en viss peng varje gång man går över en viss nivå” vara bättre och rättvisare?
Säkringsstegen 16 A, 20 A, 25 A försvinner och blir en och samma debitering.
Om man är intresserad av att lasta nätet mindre så är det ju färre och lägre toppar man borde premiera.
Det funkar ganska bra med vanliga säkringsavgifterna och ingen har visat att det blir bättre alls med effektavgifter.
Kommer någon göra dwt med effektariff?K karlmb skrev:
Så länge ingen har gått i KK med något system så kan det inte förändras?
Ska jag tolka det som att du anser att Nordpool är en olagligt kartellbildning, för det var det som diskuterades?K karlmb skrev: