33 958 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Hej Flygplats_TeknikernF Flygplats_Teknikern skrev:
Ditt elnätsbolag äger din elmätare och läser, med den, av din elanvändning (elenergin i kWh) en gång i timmen.
Delar du antalet kWh (under en timma) med mättiden som är en timma (h) så får du medeleffekten (snitteffekten, timeffekten, timvärdet) under den timmen (kWh/h = kW)
Underlaget för effektavgiften hos många elnätsbolag brukar sedan vara snittet av de tre högsta uppmätta timvärden av eleffekt under en kalendermånad.
Det ska vi tacka Danskarna för. Det var dom som satte igång bråket som resulterade i elområdenas utformning.pacman42 skrev:
Lite väl förenklat kanske, man får betalt för det man producerar, men måste sedan betala för att få använda gränssnitten mellan elområdena. SE1&2 skyddas främst av denna avgiften i form av att det då blir billigare att sälja elen lokalt än att skicka den över "gränsen". Detta gör att priset i SE1&2 påverkas av tillgång och efterfrågan där den ytterligare efterfrågan som finns begränsas via flaskhalsavgifterna.
Notera nu att samma sak gäller vid kablarna ut ur Sverige. Problemet här är dock att det inte finns så mycket lokal produktion vilket gör att det som exporteras måste importeras, nu blir relationen mellan import och export till området väldigt relevant för vad priset hamnar på.
Tror du nätbolagen hade tagit ut mindre del av sin intäktsram utan effektavgifter? Det är mer naivt att tro.M MrDizzy skrev:haha tror du på det?
Att elnätsbolagens totala intäkter ska vara oförändrade jämfört om effektavgift inte införts är en ren utopi.
Det är större chans att du vinner max belopp på triss tio gånger i rad än det sker.
Det som kommer att hända är att "opps det blev fel. Mänskligt misstag , fel på beräkningsmodellen.Vi gör justerar modellen och (ev) betalar tillbaka (om EI kräver det)"
Och enda gången EI lär säga "ni måste betala tillbaka" är om det blir löjligt fel 10-20% ökning fel ... det lär de nog elnätsbolagen komma undan med (enl hur EI har bedömt saker historiskt iaf)
Attitudeswe skrev:
Tack för svaret, så kvartsmätning kommer inte in här och spökar?M Martin Lundmark skrev:Hej Flygplats_Teknikern
Ditt elnätsbolag äger din elmätare och läser, med den, av din elanvändning (elenergin i kWh) en gång i timmen.
Delar du antalet kWh (under en timma) med mättiden som är en timma (h) så får du medeleffekten (snitteffekten, timeffekten, timvärdet) under den timmen (kWh/h = kW)
Underlaget för effektavgiften hos många elnätsbolag brukar sedan vara snittet av de tre högsta uppmätta timvärden av eleffekt under en kalendermånad.
Dom kan göra precis vad dom vill med oss och Ei bara mesar med o säger ja det är ok utan att följa upp företagens jättevinster. Det får ju en att undra om Ei är köpta för så himla naiva kan dom ju inte vara annars.Dennan4 skrev:
Det luktar illa i vart fall.
Hej Dennan4Dennan4 skrev:
Alla elnätsbolag utnyttjar inte hela sin intäktsram
Om du läser på sidan 10 i dokumentet ”Incitament för smarta elnät”
Där står det; ”Samtliga elnätsföretag utnyttjar heller inte hela intäktsramen, något som framkommer i enkätsvaren till studien. Det är därför inte särskilt överraskande att regleringen inte har en särskilt stark påverkan på företagens investeringsbeslut.”
https://energimyndigheten.a-w2m.se/arkitektkopia/GetTemplateResource/121?id=334f7fe815af46f09ae8154474ef1a8f&res=15ed3110601f4eb68726760ee6d1fe4d&lr=False&fn=Incitament för smarta elnät Copenhagen economics_webb.pdf&elp=portal&elt=t&eloid=334f7fe815af46f09ae8154474ef1a8f
Tror du dom nätbolagen ändrar det när dom måste införa effektavgifter? Skulle jag gissa är det sannolikt främst dom nät som fortfarande är kommunalt ägda som inte tar ut sina fulla intäktsramar.M Martin Lundmark skrev:Hej Dennan4
Om du läser på sidan 10 i dokumentet ”Incitament för smarta elnät”
Där står det; ”Samtliga elnätsföretag utnyttjar heller inte hela intäktsramen, något som framkommer i enkätsvaren till studien. Det är därför inte särskilt överraskande att regleringen inte har en särskilt stark påverkan på företagens investeringsbeslut.”
[länk] för smarta elnät Copenhagen economics_webb.pdf&elp=portal&elt=t&eloid=334f7fe815af46f09ae8154474ef1a8f
Hej Dennan4Dennan4 skrev:
Elnätsbolagen agerar olika. Det framgår inte i det du skriver.
När vi skriver här, gör vi det för att hjälpa varandra.
Det är ett bekymmer att inte alla elnätsbolagen ägs av de som beskattar oss, d.v.s. staten och kommuner.
Njau, kommunala energibolag som även äger elnät kan vara en utmärkt mjölkkossa för en kommun med dålig ekonomi.pacman42 skrev:
Sen är det här ju inte EIs fel utan styrs ju av EU förordningar och direktiv
https://ei.se/om-oss/lagar-och-regler/eu-lagstiftning/eu-lagstiftning-el
"Elröran" 😉
Hej paralunP paralun skrev:
Blir det egentligen något större bekymmer om elnätet ligger i samma kommun som samtidigt beskattar elnätskunden?
Det är ju bra om vi genom elnätsavgifter kan öka rättvisan utifrån hur ”hårt” vi utnyttjar elnätet samtidigt som vi kan hålla nere de utgiftsökningar gällande elnäten som annars fördelas över alla elanvändarna oberoende om de är ”sparsamma” att belasta elnätet, eller inte.
Min erfarenhet från mitt kommunala energibolag är att de jobbar extremt effektivt för att ligga på rätt kostnadsnivå. Dels för att ge avkastning till kommunen men också för att väljarna skall anse att de gör ett bra jobb och styrningen därmed inte skall bli en politisk fråga. Det ligger i både kommunens och energibolagets intresse att ligga precis rätt i pris.P paralun skrev:
Tar man istället min kommuns VA-bolag, så är de inte alls lika bra på att hantera sitt ansvar, men det beror med stor sannolikhet på att politikerna (främst gröna) är in och kladdar på reglerna för deras verksamhet gång efter gång efter gång.
Och detta att alla bolag kan göra lite som de vill....ja det vet man ju hur det blir.pacman42 skrev:
Nu överdriver du detta rätt ordentligt. Det är inte alls särskilt svårt och det finns företag som lovar att de kan styra delar av din elförbrukning för att lösa det.
Det är endast riktigt stora förbrukare som är av intresse att styra och dessa kan man oftast styra i tiden så att de håller sig undan från resten av en timme där prognosen är att en av de tre högsta förbrukningarna kommer att överskridas. Nu pratar vi om värmepannan, LLVPn, varmvattenberedaren och naturligtvis laddning av elfordon. I mitt hus kan jag styra dessa, men jag kan även styra värmningen av min badtunna, golvvärmen i badrummen och farstun, elementet på inglasningen som går in när det blir för kallt osv.
Att jag i mitt inlägg lyfte problemet med att alla verkar tro att det fungerar som hos Ellevio är för att deras modell på effekttariffen gör det svårare att optimera användningen, men de flesta andra elbolag har effekttariffer som faktiskt gör att det är ganska lätt att styra, så länge man har koll på förbrukningen.