35 561 läst · 649 svar
36k läst
649 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Då har du missförstått totaltK karlmb skrev:Som jag förstått det så fokuserar det nya systemet på enskilda högsta toppar. Man kan alltså utan att få betala mer lägga hur många toppar man vill på säg 20 kW utan att det blir någon höjd effektavgift. Men ve dig om du någon gång råkar köra VVB samtidigt en kvart, plötsligt blir det en straffavgift för typ 15 minuter där du drog 25 kW isället.
K karlmb skrev:
Det kanske ingen gör, men varför ändra till något som tenderar att ge motsatt effekt?Fairlane skrev:
Nej, men aktörerna kan jobba i kartell.Fairlane skrev:
Njae, hos oss är det jag (vuxen pensio) som sitter vid speldatorn med simulatorracing och bränner kWh 😎
Blev lite nyfiken på vad den drar när man kör simrace, som ju kräver hyfsat mycket watt konstant utan paus.
Fick en smärre chock, 490 Wh !!!
Det är typ mer än vad vår LLVP drar normala vinterdagar, riktigt kalla vinterdagar drar LLVP marginellt mer.
Jag har förra årets NVIDIA grafikkort RTX 4080, läste att den nyss släppta RTX 5090 drar 720 Wh, helt absurt egentligen. Men kidsen som spelar gör ju helt rätt, dom vänder på dygnet för att slippa effektavgiften 😉😂
HejP Peter__1 skrev:
Bor du i SE 1 eller SE 4, du har skrivit båda tror jag?!
Själv bor jag i SE1 och har en släktgård längst norrut i SE2, varken Skekraft eller Vattenfall som är mina nätägare har ännu infört tarifferna men det kommer nog snart.
I släktgården i SE2 aviserade Vattenfall dock att nu 2025 passar man på att höja den fasta avgiften, med hänvisning till investeringsbehov kopplade till elekrifieringen av samhället…
Blir intressant att se vad mina nätägare hittar på i frågan.
Mvh
Hej karlmbK karlmb skrev:
Om du varje månad, året om, fokuserar på att ” lägga hur många toppar man vill på säg 20 kW” (en ström på ca 29 A) då kommer du att debiteras effektavgift därefter.
Denna debitering (och annan debitering) kan då rimligen elnätsbolaget använda till förstärkning av elnätet, för att bättre kunna hantera den ökade spänningsvariaton som du eventuellt åstadkommer.
Dina grannar kommer möjligen att störas av spänningsvariationen (obehaget) då du lägger dina många återkommande toppar ”på säg 20 kW”. Men dessa grannar behöver då inte betala den nätförstärkning som behövs för att åtgärda bekymret.
Genom effektavgifter är det snarare den som orsakat spänningsvariationen (obehaget) än kollektivet, som drabbas av spänningsvariationen (obehaget), som bekostar åtgärden.
Jag försöker, genom mina åtgärder, skapa lägre toppar i elnätet och det är möjligt att jag premieras för detta (sett över helåret) när effektavgiften kommer. Jag hanterar mina toppar för värme och varmvatten i den bergvärmepump utan elspets jag installerat.K karlmb skrev:
När varmvattenproduktion behövs växlar värmepumpen över till varmvattenproduktion (exempelvis, ca 3,5 kW under ca 20 minuter uppdelat i två perioder, för en dusch på ca 80 liter).
Under varmvattenproduktion värms inte huset men bortfallet märks inte på grund av husets värmmagasinering. När värmeproduktionen återupptas ökar den varvtals styrda värmepumpen den inmatade effekten något och återhämtar värmebehovet.
Redigerat:
Förtydligande: snittet av de tre högsta uppmätta timvärdena under tre olika dagar.
Tack Dilato
För förtydligandet
Tack Dilato
För förtydligandet
Känner du till många lokalnät där det råder effektbrist på grund av kapacitetsbrist i elnätet?M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
Om du varje månad, året om, fokuserar på att ” lägga hur många toppar man vill på säg 20 kW” (en ström på ca 29 A) då kommer du att debiteras effektavgift därefter.
Denna debitering (och annan debitering) kan då rimligen elnätsbolaget använda till förstärkning av elnätet, för att bättre kunna hantera den ökade spänningsvariaton som du eventuellt åstadkommer.
Dina grannar kommer möjligen att störas av spänningsvariationen (obehaget) då du lägger dina många återkommande toppar ”på säg 20 kW”. Men dessa grannar behöver då inte betala den nätförstärkning som behövs för att åtgärda bekymret.
Genom effektavgifter är det snarare den som orsakat spänningsvariationen (obehaget) än kollektivet, som drabbas av spänningsvariationen (obehaget), som bekostar åtgärden.
Jag försöker, genom mina åtgärder, skapa lägre toppar i elnätet och det är möjligt att jag premieras för detta (sett över helåret) när effektavgiften kommer. Jag hanterar mina toppar för värme och varmvatten i den bergvärmepump utan elspets jag installerat.
När varmvattenproduktion behövs växlar värmepumpen över till varmvattenproduktion (exempelvis, ca 3,5 kW under ca 20 minuter uppdelat i två perioder, för en dusch på ca 80 liter).
Under varmvattenproduktion värms inte huset men bortfallet märks inte på grund av husets värmmagasinering. När värmeproduktionen återupptas ökar den varvtals styrda värmepumpen den inmatade effekten något och återhämtar värmebehovet.
Nu pratar jag hos kunder 16-25A.
Nej det gör du förmodligen inte - för problemen är ytterst lokala där dom finns.
Att tvinga in kollektivet i denna debiteringsmodell är idiotiskt.
Ellevio eller vilka det var, gjorde en studie och kom fram till att potentiell minskning av effekttoppar är i häraden 5%.
Tycker likt flera andra att det är lite "snyftare" över den här historien. Såg den först på TV och det var en enda röra av avsaknad fakta i det avsnittet. Jag fattade inte vad problemet var, eftersom man aldrig nämnde det viktigaste, dvs att "problemet" var att man laddade batterierna på köpt ström, istället för att ladda dom med el från solcellerna.
No Shit Sherlock, ladda med ström från solcellerna. problem solved, det var ju det som var tanken med stödet till batterikomplementet till solceller. Så varför denna uppståndelse på en ickefråga?
Kunden i det här fallet borde istället rikta kritiken till installationsfirman som lurat på honom massa dyr onödig teknik.
I Sollentuna (SEOM) tycker jag att vi har en rimlig nivå på tiden då effektavgifterna tas ut:
"På helgfria vardagar kl 19-07 samt helger betalar du ingen effektavgift alls"
Inga problem alls med att sprida förbrukningen till icke effektavgift, och disk/tvätt behöver inte köras riskabelt på natten som vissa här hävdar.
No Shit Sherlock, ladda med ström från solcellerna. problem solved, det var ju det som var tanken med stödet till batterikomplementet till solceller. Så varför denna uppståndelse på en ickefråga?
Kunden i det här fallet borde istället rikta kritiken till installationsfirman som lurat på honom massa dyr onödig teknik.
I Sollentuna (SEOM) tycker jag att vi har en rimlig nivå på tiden då effektavgifterna tas ut:
"På helgfria vardagar kl 19-07 samt helger betalar du ingen effektavgift alls"
Inga problem alls med att sprida förbrukningen till icke effektavgift, och disk/tvätt behöver inte köras riskabelt på natten som vissa här hävdar.
Hej SnikholtS Snikholt skrev:
När det gäller effektavgifter, angående distributionsnäten till våra villor, så är det snarare spänningsvariationerna och inte kapacitetsbrist som är problematiken.
Jag lovar dig, det är inte i produktionskällan spänningen dyker. Inte i region-näts transformatorn heller.M Martin Lundmark skrev:
Problemet med spänningsvariationer uppstår i den lokala nätstationen, och ibland i enskilda serviskablar som är långa.
Plus - samma problematik råder omvänt, när solceller matar ut och konsumtionen är låg och priset blir minus.
Låt det inträffa under så kallad höglast-tid så ska du få se på cirkus.
Vad beror det på om inte brist i överföringskapacitet menar du?
Artikeln är i grunden felaktig. Det är just effekttopparna (sk peakshaving) och högpristimmarna du kan kapa med ett batteri och passa på att ladda batteriet när huset har låg förbrukning och/ eller när det är en lågpristimme eller högt solinflöde.Redaktionen skrev:
Det är en inkompetent batteriägare med ett inkompetent styrsystem som här gör ett felaktigt påstående i artikeln. Med ett rätt dimensionerat sol/batteranläggning + ett bra styrsystem kan man i princip styra så man har en jämn belastning över dygnet eller utnyttja eller öka effektanvändning på tid på dygnet som är fördelaktigt prismässigt.
Som gammal styr & regler tekniker så kan jag tipsa om en fördjupning i hur en P-, PI- och en PID- regulator fungerar. Teorin är giltigt än i dag även om tekniken går framåt och man kan ganska enkelt själv med lite kunskap via t.ex Homey göra styrsystem som styr precis som man själv önskar. Det finns FB-grupper som avhandlar detta.
Du måste ha en otroligt stor inverter och batteripack för att. kunna trycka in 20 kW på en timme. Många batterier ligger på på faktor 0,6 och enstaka fabrikat på faktor 1.0 av batteriets totala kapacitet för uppladdnings-/urladdningskapacitet per timmeG g.kraft skrev:
Menar du 490 W och 720 W?Mats-S skrev:
Njae, hos oss är det jag (vuxen pensio) som sitter vid speldatorn med simulatorracing och bränner kWh 😎
Blev lite nyfiken på vad den drar när man kör simrace, som ju kräver hyfsat mycket watt konstant utan paus.
Fick en smärre chock, 490 Wh !!!
Det är typ mer än vad vår LLVP drar normala vinterdagar, riktigt kalla vinterdagar drar LLVP marginellt mer.
Jag har förra årets NVIDIA grafikkort RTX 4080, läste att den nyss släppta RTX 5090 drar 720 Wh, helt absurt egentligen. Men kidsen som spelar gör ju helt rätt, dom vänder på dygnet för att slippa effektavgiften 😉😂