35 561 läst · 649 svar
36k läst
649 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
S Snikholt skrev:Jag lovar dig, det är inte i produktionskällan spänningen dyker. Inte i region-näts transformatorn heller.
Problemet med spänningsvariationer uppstår i den lokala nätstationen, och ibland i enskilda serviskablar som är långa.
Plus - samma problematik råder omvänt, när solceller matar ut och konsumtionen är låg och priset blir minus.
Låt det inträffa under så kallad höglast-tid så ska du få se på cirkus.
Vad beror det på om inte brist i överföringskapacitet menar du?
Hej Snikholt
Jag upprepar
I distributionsnäten till våra villor, är det oftast spänningen (spänningsnivå och spänningsvariation) som oftast sätter gränsen för uttag av eleffekt (ger spänningssänkning) inmatning av eleffekt (ger spänningshöjning) samt spänningsvariationer i spänningen som sker vid variation i uttag respektive inmatning av eleffekt, som sätter gränser.
Spänningsregleringen för det matande nätet till villorna sitter inte vid närmaste distributionstransformator utan en nivå upp och gäller följaktligen för ett stort område (många hus) där idag vissa hus kan mata in eleffekt och lokalt höja spänningen medan andra hus tar ut eleffekt och sänker spänningen.
I sämsta fall kan det samtidigt vara både för hög spänning och för låg spänning i distributionsområdet.
Om vi skall skriva här, så att många av de som följer dialogen, skall förstå vad vi avser så är rimligen uttrycket ”brist i överföringskapacitet” inte tydligt nog.
Du får nog förtydliga vad du menar, så att även de som läser det vi skriver här kan följa resonemangen.
Precis. Men det är kvantifieringen av dessa problem under sista trafon som ingen har lyckats prestera. Det kan bli nödvändigt att bygga om, byta kablar eller addera matningar inom vissa distributionsnät (under trafon), men hur ofta blir det i praktiken? Det mesta är redan gjort även på landet i samband med nedgrävningarna där de senaste 15 åren då mkt av det sämsta byttes ut.M Martin Lundmark skrev:Hej Snikholt
Jag upprepar
I distributionsnäten till våra villor, är det oftast spänningen (spänningsnivå och spänningsvariation) som oftast sätter gränsen för uttag av eleffekt (ger spänningssänkning) inmatning av eleffekt (ger spänningshöjning) samt spänningsvariationer i spänningen som sker vid variation i uttag respektive inmatning av eleffekt, som sätter gränser.
Spänningsregleringen för det matande nätet till villorna sitter inte vid närmaste distributionstransformator utan en nivå upp och gäller följaktligen för ett stort område (många hus) där idag vissa hus kan mata in eleffekt och lokalt höja spänningen medan andra hus tar ut eleffekt och sänker spänningen.
I sämsta fall kan det samtidigt vara både för hög spänning och för låg spänning i distributionsområdet.
Om vi skall skriva här, så att många av de som följer dialogen, skall förstå vad vi avser så är rimligen uttrycket ”brist i överföringskapacitet” inte tydligt nog.
Du får nog förtydliga vad du menar, så att även de som läser det vi skriver här kan följa resonemangen.
Poängen var att mina många toppar på 20 kW , 50 ggr/ månad, under höglast kan kosta mindre än för en annan kund som är duktig och bara toppar 20kW 5 ggr på en månad, pga han råkar köra en annan last några ggr samtidigt.M Martin Lundmark skrev:
Jag belastar nätet oftare, men han råkar göra det lite mer några få ggr. Det är inte rimligt att han får betala mer än mig utan det borde vara tvärtom.
Matningen där jag bor har väldigt stor variation. Bara under den senaste månaden har den varierat från 220V till 250V (avrundat med någon tiondel i bägge fallen till närmsta hela volt). Just nu har de lite körigt då de hamnar rätt nära 230V+10% i mitt lokalnät vissa dagar när solen skiner (jag har grannar med solpaneler). Variationerna uppkommer för att detta tidvis varvas med kalla nätter, den kombinationen pressar elnätet rätt hårt.K karlmb skrev:Precis. Men det är kvantifieringen av dessa problem under sista trafon som ingen har lyckats prestera. Det kan bli nödvändigt att bygga om, byta kablar eller addera matningar inom vissa distributionsnät (under trafon), men hur ofta blir det i praktiken? Det mesta är redan gjort även på landet i samband med nedgrävningarna där de senaste 15 åren då mkt av det sämsta byttes ut.
ExempelvisK karlmb skrev:
"Men ve dig om du någon gång råkar köra VVB samtidigt en kvart, plötsligt blir det en straffavgift för typ 15 minuter där du drog 25 kW isället."
Det är ingen straffavgift. Dessutom blir skillnaden mellan att köra konstant 20 kW och att köra konstant 20 kW plus 5 kW extra i 15 minuter marginell. Dyrt blir det oavsett. Beroende på vilket bolag man använder så blir det olika resultat, men tittar vi på hur det blir för Fortum så blir "straffavgiften" i ditt exempel knappt 40 kr och då jämför vi med ett belopp på 1600, dvs snudd på försumbart.
Nuvarande modell, hur menar du att den får ner toppar generellt bättre än effektavgift?
Hejroland53 skrev:
Artikeln är i grunden felaktig. Det är just effekttopparna (sk peakshaving) och högpristimmarna du kan kapa med ett batteri och passa på att ladda batteriet när huset har låg förbrukning och/ eller när det är en lågpristimme eller högt solinflöde.
Det är en inkompetent batteriägare med ett inkompetent styrsystem som här gör ett felaktigt påstående i artikeln. Med ett rätt dimensionerat sol/batteranläggning + ett bra styrsystem kan man i princip styra så man har en jämn belastning över dygnet eller utnyttja eller öka effektanvändning på tid på dygnet som är fördelaktigt prismässigt.
Som gammal styr & regler tekniker så kan jag tipsa om en fördjupning i hur en P-, PI- och en PID- regulator fungerar. Teorin är giltigt än i dag även om tekniken går framåt och man kan ganska enkelt själv med lite kunskap via t.ex Homey göra styrsystem som styr precis som man själv önskar. Det finns FB-grupper som avhandlar detta.
Du må tycka batteriägaren inte har den eminenta kunskapsnivån du förefaller vara rustad med, men är det inte ganska plumpt och otrevligt att beteckna honom som inkompetent?
Mvh
Hej karlmbK karlmb skrev:Precis. Men det är kvantifieringen av dessa problem under sista trafon som ingen har lyckats prestera. Det kan bli nödvändigt att bygga om, byta kablar eller addera matningar inom vissa distributionsnät (under trafon), men hur ofta blir det i praktiken? Det mesta är redan gjort även på landet i samband med nedgrävningarna där de senaste 15 åren då mkt av det sämsta byttes ut.
Sedan vi genomförde stora ”kablifieringar” av distributionsnät efter stormar så började vi, till exempel, med att installera solceller på villataken innebärande en omvänd effektriktning i elnät byggda bara för en effektriktning.
Detta har delvis skapat en komplex situation, ibland med förnyat behov av elnätsförstärkningar (ombyggnationer) och tidsfördröjningar då vi bland annat saknar tillräckligt många elkraftingenjörer och ombyggnationer är kostsamma och tar tid.
Själva kablarna är oftast den mindre kostnaden. Planering grävning och återställande (asfaltering) är oftast den dyrare delen.
Elanvändare som önskar ansluta solceller har många gånger inte kunskap och förståelse vilka processer som då riskerar att sättas igång.
”Beslut slår mot villaägare – smäll på 93.000 kronor” https://www.di.se/nyheter/beslut-slar-mot-villaagare-small-pa-93-000-kronor/
Om inte den som installerar solcellerna, tar kostnaden, då måste den fördelas på kollektivet.
Vi har genom elenergibesparingar nu under många år sänkt elenergibehovet till villorna. Men genom en ökad elbilsladdning i hemmen sker nu en viss ökning, bland annat i eleffektuttaget.
Nja egentligen inte enl mitt tyckeS Stefan.o skrev:
Varför? Jo han(batteriägaren) har köpt ett dyrt batteripack , inte förstått hur det fungerar och sen gnäller i media om det.
Innan man gnäller i media kanske man ska försöka faktiskt förstå hur saker fungerar...
Iofs kan det vara så att han förstår men inte vill kännas vid att han blitt lurad av nån försäljare som sålt anläggningen på felaktiga påståenden och istället för att försöka varna andra om att det är lätt att bli lurad så gnäller han i media och framställer sig som ignorant.
Men det är min syn på det hela.
Mitt exempel var kanske lite tokigt, säg 10 kW istället och så toppar jag 5 extra. Om jag undviker några såna toppar, vad får jag då betala jfrt med idag om jag har 16A säkring. Och vad blir om jag råkar köra VVB 3 dagar a 15 min, eller hur nu regeln är?Fairlane skrev:
Exempelvis
"Men ve dig om du någon gång råkar köra VVB samtidigt en kvart, plötsligt blir det en straffavgift för typ 15 minuter där du drog 25 kW isället."
Det är ingen straffavgift. Dessutom blir skillnaden mellan att köra konstant 20 kW och att köra konstant 20 kW plus 5 kW extra i 15 minuter marginell. Dyrt blir det oavsett. Beroende på vilket bolag man använder så blir det olika resultat, men tittar vi på hur det blir för Fortum så blir "straffavgiften" i ditt exempel knappt 40 kr och då jämför vi med ett belopp på 1600, dvs snudd på försumbart.
Nuvarande modell, hur menar du att den får ner toppar generellt bättre än effektavgift?
Nuvarande modell (ström-max) är ju väldigt effektivt, jag kan inte gå över en viss ström. (om man nu moderniserar och låter mätaren kolla min ström istället för att en tråd ska brinna av) Bättre peak shawing är väl svårt att tänka sig?