34 351 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Mätning/rapportering av förbrukad energi ska göras varje kvart. Jag har dock inte hört talas om något nätbolag som ska basera effekttariffen på kortare tid än en timme. Men det kommer säkert också i framtiden...roland53 skrev:
Kruxet är väl att man behöver göra det i ganska stor skala för att tjäna bra med pengar.D Dilato skrev:
Men jag håller med att en så pass stor prisskillnad borde gå att utnyttja.
Små kraftverk gör underverk för att sabotera livsbetingelserna för vattenlevande varelser.T Tvålen skrev:
Vore det inte bättre om avgiften togs bort från ditt, och andras, små vattenkraftverk?T Tvålen skrev:
När jag var ung var elektricitet billig. Mina föräldrar bytte från oljeldad uppvärmning av huset till eluppvärmning (en ganska enkel ändring att göra). Såvitt jag minns var den en ganska vanlig ändring av uppvärmning bland villaägare på en tiden.Dennan4 skrev:
Det bör ha lett till stora miljövinster (och eventuellt också klimatvinster även om sådant inte diskuterades på den tiden).
Sen hände något som ledde oss in på den här slingriga eloptimeringsvägen.
Det är ju även en överföringsavgift, så du får ändå högre nätavgift.K karlmb skrev:Poängen var att mina många toppar på 20 kW , 50 ggr/ månad, under höglast kan kosta mindre än för en annan kund som är duktig och bara toppar 20kW 5 ggr på en månad, pga han råkar köra en annan last några ggr samtidigt.
Jag belastar nätet oftare, men han råkar göra det lite mer några få ggr. Det är inte rimligt att han får betala mer än mig utan det borde vara tvärtom.