37 072 läst · 649 svar
37k läst
649 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Ja, och solceller hjälper också ibland till att minska lasten i närområdet. Jag har fortfarande inte sett någon kvantifiering, bara som alla andra, att några villor har fått vänta och det har jobbats med dem till hög kostnad.M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
Sedan vi genomförde stora ”kablifieringar” av distributionsnät efter stormar så började vi, till exempel, med att installera solceller på villataken innebärande en omvänd effektriktning i elnät byggda bara för en effektriktning.
Detta har delvis skapat en komplex situation, ibland med förnyat behov av elnätsförstärkningar (ombyggnationer) och tidsfördröjningar då vi bland annat saknar tillräckligt många elkraftingenjörer och ombyggnationer är kostsamma och tar tid.
Själva kablarna är oftast den mindre kostnaden. Planering grävning och återställande (asfaltering) är oftast den dyrare delen.
Elanvändare som önskar ansluta solceller har många gånger inte kunskap och förståelse vilka processer som då riskerar att sättas igång.
”Beslut slår mot villaägare – smäll på 93.000 kronor” [länk]
Om inte den som installerar solcellerna, tar kostnaden, då måste den fördelas på kollektivet.
Vi har genom elenergibesparingar nu under många år sänkt elenergibehovet till villorna. Men genom en ökad elbilsladdning i hemmen sker nu en viss ökning, bland annat i eleffektuttaget.
Tills någon kvantifiering presenteras så är det fullt rimligt att kollektivet tar ev kostnader. Pengar saknas inte heller med tanke på överdebiteringen inom "intäktsram".
Jag skulle tro att ditt närområde är rätt uselt, Jag har haft lite koll på min spänning senaste månaderna och med undantag för en period när det nästan hela tiden i 3 veckor var typ 221 V (tror pga ngt problem ovanför trafon, vi hade ett stort strömavbrott utan någon storm)) så är det mkt stabilt mellan 228 och 232 V på varje fas, varenda gång jag tittar till mätaren. Detta är långt ute på landet, men å andra sidan inga solceller under min trafo än. Dock flera elbilar.pacman42 skrev:
Matningen där jag bor har väldigt stor variation. Bara under den senaste månaden har den varierat från 220V till 250V (avrundat med någon tiondel i bägge fallen till närmsta hela volt). Just nu har de lite körigt då de hamnar rätt nära 230V+10% i mitt lokalnät vissa dagar när solen skiner (jag har grannar med solpaneler). Variationerna uppkommer för att detta tidvis varvas med kalla nätter, den kombinationen pressar elnätet rätt hårt.
Oavsett om ditt eller mitt nät är representativt så är det helt irrelevanta spekulationer att dra några slutsatser från när det gäller hur stora problemen för våra nätägare är i praktiken.
Hej karlmbK karlmb skrev:Ja, och solceller hjälper också ibland till att minska lasten i närområdet. Jag har fortfarande inte sett någon kvantifiering, bara som alla andra, att några villor har fått vänta och det har jobbats med dem till hög kostnad.
Tills någon kvantifiering presenteras så är det fullt rimligt att kollektivet tar ev kostnader. Pengar saknas inte heller med tanke på överdebiteringen inom "intäktsram".
Kom ihåg att effektlasten i ett villaområde är främst på vinter och kyla och solceller levererar främst sitt effektbidrag när solen skiner och på sommarhalvåret.
Om du anser att det ”är det fullt rimligt att kollektivet tar ev kostnader” för att en del ansluter solceller i villaområden, så är det inte säkert att de som inte sätter in solceller och på sikt får ökade kostnader för elnäten tycker detsamma.
Det är många som är bekymrande över ökande elnätskostnader. Du får gärna berätta hur du ser på vem som skall ta kostnaden för elnätsförstärkningar i samband med solcellsinstallationer för dem
Kom ihåg att elnätsbolagens kostnader inte tas in i förväg (elnätsbolagen får inte agera proaktivt) utan kostnaderna som uppkommer ”rullas ut” med något (några) års fördröjning.
490Wh / 720Wh drar det när jag spelar en timme (Wh) dvs 0,49 / 0,72 kWhFairlane skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Wattimme
Det var "Fick en smärre chock, 490 Wh !!!" som jag reagerade på eftersom det inte stod något om hur länge du spelat för att då den siffran.Mats-S skrev:
Det kan ju vara en pryl som drar 490W som används en timme, en pryl som drar 980W som används en halvtimme, en pryl som drar 49 W som används i 10 timmar etc.
Jag bor på landsbygden, men lokalnätet är bra. Jag har dock flera grannar med solpaneler och sedan är det väldigt varierat med stora förbrukare (bondgårdar) och en del större solelsproducenter (andra bondgårdar utan djur) som ligger på samma matarnät som min närmsta transformator.K karlmb skrev:Jag skulle tro att ditt närområde är rätt uselt, Jag har haft lite koll på min spänning senaste månaderna och med undantag för en period när det nästan hela tiden i 3 veckor var typ 221 V (tror pga ngt problem ovanför trafon, vi hade ett stort strömavbrott utan någon storm)) så är det mkt stabilt mellan 228 och 232 V på varje fas, varenda gång jag tittar till mätaren. Detta är långt ute på landet, men å andra sidan inga solceller under min trafo än. Dock flera elbilar.
Oavsett om ditt eller mitt nät är representativt så är det helt irrelevanta spekulationer att dra några slutsatser från när det gäller hur stora problemen för våra nätägare är i praktiken.
Det beror på vilket elnätsbolag du har.K karlmb skrev:
Om vi antar Fortum så ger 5 kW extra 15 minuter att den enskilda toppen höjs med 1,25 kW. Har du den en gång i månaden så blir det en tredjedel av 1,25, men har du den 3 ggr i månaden, under tiden där det räknas fullt, 1,25 som ska multipliceras med avgiftenK karlmb skrev:
Det är riktigt att du inte kan gå över max, men det blir samma pris för en person som ligger konstant på 4 kW och en som ligger på 4 kW för det mesta för att sen bränna på med 11 kW vissa timmar.K karlmb skrev:
Tanken med effektavgiften är att försöka skära bort topparna.
Jag kan utan problem brassa på med över 25A i flera timmer när jag har en 20A huvudsäkring...K karlmb skrev:Mitt exempel var kanske lite tokigt, säg 10 kW istället och så toppar jag 5 extra. Om jag undviker några såna toppar, vad får jag då betala jfrt med idag om jag har 16A säkring. Och vad blir om jag råkar köra VVB 3 dagar a 15 min, eller hur nu regeln är?
Nuvarande modell (ström-max) är ju väldigt effektivt, jag kan inte gå över en viss ström. (om man nu moderniserar och låter mätaren kolla min ström istället för att en tråd ska brinna av) Bättre peak shawing är väl svårt att tänka sig?
Absolut är det skillnad på loka nivå och på aggregerad nivå.M Martin Lundmark skrev:Hej Snikholt
Jag upprepar
I distributionsnäten till våra villor, är det oftast spänningen (spänningsnivå och spänningsvariation) som oftast sätter gränsen för uttag av eleffekt (ger spänningssänkning) inmatning av eleffekt (ger spänningshöjning) samt spänningsvariationer i spänningen som sker vid variation i uttag respektive inmatning av eleffekt, som sätter gränser.
Spänningsregleringen för det matande nätet till villorna sitter inte vid närmaste distributionstransformator utan en nivå upp och gäller följaktligen för ett stort område (många hus) där idag vissa hus kan mata in eleffekt och lokalt höja spänningen medan andra hus tar ut eleffekt och sänker spänningen.
I sämsta fall kan det samtidigt vara både för hög spänning och för låg spänning i distributionsområdet.
Om vi skall skriva här, så att många av de som följer dialogen, skall förstå vad vi avser så är rimligen uttrycket ”brist i överföringskapacitet” inte tydligt nog.
Du får nog förtydliga vad du menar, så att även de som läser det vi skriver här kan följa resonemangen.
Och jag kan hålla med att kapacitetsbrist är ett dåligt ord i sammanhanget.
De spänningsvariationer du har på en lokalnätstrafo och dess serviser slår inte i genomfullt ut mot överliggande nät så att de automatiska lindningskopplarna hickar.
I vissa områden är det säkert ett bekymmer, men det gäller inte på det stora hela.
Microproduktion ställer till bekymmer på grund av att nätet inte är designat för den.
När man når kritiskt nivå blir det dåligt.
Nej, det är baserat på 1h perioder. Det är ju inte helt omöjligt att någon nätägare kortar tiden när det blir 1/4h mätning. Men det är nog sannolikare att man går över till ett glidande medelvärde över 1h.
Kommer det inte att införas 15 min period nu i juni/juli senast? Lag eller EU påbud? Åtminstone när det gäller spotpriset.D Daniel 109 skrev: