33 958 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Man behöver inte krångla till det. Ladda batteriet med överskottsel under dagen, och använd den på natten. Sälj den el som inte används så länge priset inte är negativt.
Under solfattiga dager (t.ex. vintertid) vill man kanske använda en strategi som laddar batteriet från elnätet när elen är billig och använda batteriet när elen från nätet är dyr. Det kräver lite listigare styrning, men det borde vara inbyggt i nya batterier som går att köpa, tycker jag.
Under solfattiga dager (t.ex. vintertid) vill man kanske använda en strategi som laddar batteriet från elnätet när elen är billig och använda batteriet när elen från nätet är dyr. Det kräver lite listigare styrning, men det borde vara inbyggt i nya batterier som går att köpa, tycker jag.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 778 inlägg
Det är det som är problemet, överskottselen kanske inte "räcker till".P pmd skrev:
Den realiserbara förbrukningen är antalet kWh han förbrukar i huset minus antalet kWh som han producerar.
Den förbrukningen ska sedan delas med antalet timmar, så han får antalet watt som han "ska" dra från elnätet konstant.
Så när den reella förbrukningen är under den realiserbara, då ska han ladda batteriet med "överskottselen" som är mellanskillnaden mellan realiserbar och reell.
När han förbrukar mer än realiserbar, då använder han elen från batteriet för att kapa topparna.
Om han producerar överskott, då blir det att han laddar batteriet med BÅDE solcells-överskottet OCH det antal watt som utgör den "realiserbara förbrukningen".
EXEMPEL:
Låt oss säga att han finner att en realiserbar förbrukning är 1000 watt. Solcellen producerar 2500 watt.
Det innebär att om hans hus förbrukar 3000 watt, så kommer hans "elnäts-förbrukning" att vara 500 watt. Då ska han ladda batteriet med 500 watt.
Om han istället förbrukar 5000 watt, då ska han ta 1500 watt av batteriet och "mata huset med".
Låt oss säga istället att hans hus förbrukar 2000 watt, så hans solceller producerar ett överskott av 500 watt. Då ska han ladda batteriet med 1500 watt, så han "tar" 1000 watt av elbolaget och sedan 500 från sina solceller o ladda med.
Sedan finns som sagt kostnadsoptimering, där man på samma sätt skapar en förbrukningskurva, men som integreras mot priskurvan så att kostnaden per kWh - MED EFFEKTTARIFF INKLUDERAT blir samma över hela dagen. Dvs låta effekttariffen och elpriset "arbeta mot varandra".
Kostnadsoptimeringen har chansen att bli absolut billigast i pengar, eftersom man då tar hänsyn till effekttariffen och inte bara brassar på med max när elpriset är billigt. Men det betyder också att han kan ladda lite på dagen när elen är dyr men inte som dyrast, eftersom man räknat ut elpriset mot det dyraste.
Kostnadsoptimering är en otroligt komplicerad beräkning som endast kan utföras av mjukvara eftersom till följd av hur effekttariffen fungerar, måste mjukvaran "prova" massa olika scenarior mot dagens elpriser för att finna kurvan med lägsta möjliga pris per kWh med effekttariff inkluderat och sedan använda den kurvan i kommande laddningsscykel av batteriet.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 209 inlägg
Just det. Intressant, det hade jag inte tänkt på. Om man lägger om sin matning från högre nät för att ge utrymme för lokal matning av nätet; alltså vänder effektriktningen till uppströms, så blir nätet sedan inte konfigurerat så att det med nödvändighet snabbt kan växla om för att mata en kortslutning tillräckligt väl för att man skall uppnå kraven för brytning.S Snikholt skrev:
Mikroproducenternas anläggningar har ju ingen effektreserv att ta av så där får man ingen hjälp.
Man får mao liknande problem som om man matar med ett mindre elverk.
Det här är något vi som installerat solceller i våra båtar osv. naturligtvis upplevt.*) Om man kortsluter något som batterimatas så märker man det med besked. Men kortsluter man solpanelen så händer just ingenting. Den matar bara glatt sin kortslutningsström som bara mycket sällan räcker för att skjuta en säkring. (Och då bara för överlast, inte kortslutning.)
*) Jag köpte för många år sedan, när det var en nyhet, en mindre begagnad båt med solpanel som verkade fungera som den skulle vid första anblick. Men jag märkte efter ett tag att den inte laddade batteriet även fast amperemätare visade att panelen levererade ström som den skulle.
Så jag började gre i kopplingen och insåg till min förskräckelse att man kopplat amperemätaren parallelt över ingångarna på solcellsregulatorn... Eftersom den naturligtvis hade ganska mycket mindre effektiv resistans än solcellsregulatorn så gick mao all ström från panelen bara genom amperemätaren tillbaka till panelen. Eftersom panelen bara max kunde leverera 3A eller så så går inget sönder.
Om de kopplat på batterisidan på det sättet så hade Gustaf Kirchhoffs ande straffat dem omedelbart och obönhörligt, men här märktes förstås inget alls. Ännu mera anmärkningsvärt var att de hade seglat så i en hel säsong utan att märka något själva...
Summa summarum, de var mao inga vidare elektriker, men å andra sidan duktiga snickare och jag fixade mycket hellre (och enklare) elen än inredningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden