33 958 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Bara för att ge ett exempel på att nätleverantörerna kan göra olika så har till och med Göteborg Energi två olika modeller för effekttariff som man kan välja mellan.K karlmb skrev:Snälla Martin,
Du påstår, med tekniskt övertygande argument och stor kunskap, att det kan bli problem.
Jag håller med dig rent tekniskt i det du säger.
Du får ivrigt medhåll av 150 elnätsbolag som tycker det är bra att de får argument till att höja sina elnätsavgifter alternativt ta extra betalt av de som sägs orsaka nya kostnader.
Men pga affärshemligheter så stannar det där. Monopolbolag gömmer sig bakom "affärshemligheter" och vill inte visa upp annat än anektdoter. Och berättar ingenting om hurpass ofta dessa anektdoter ens kan prognosieras till att inträffa.
Du säger nu att jag sprider alternativfakta när jag klagar på detta.
Där står vi nu.
Och notera (än en gång) att det är EU (via EI) som drivit fram effekttarifferna.
Jag är ledsen, men det är inte svar på det jag skrev.pacman42 skrev:
Det är nog det som behövs mest av allt i ditt fall i den frågan. Läs #560 fundera lite och svara sen på andra stycket.K karlmb skrev:
Du bör också förstå precis det jag skrev först med avsevärda förstärkningar och omläggningar det är inte få ställen ens hos små nätägare. Varför har du så svårt att ta in det. Du får försöka förstå att det finns de som jobbar i lägen med god översikt kring detta både längst ut lokalt och hela vägen upp.
Höhö, köp en diesel...GK100 skrev:
Det är många ställen även hos de små elnätsägarna som tex går under en kommuns energiverk. Så du kan luta dig tillbaka och kanske men det vore väl för mycket att hoppas på inse att du inte har en aning om dessa frågor inte ens detta mest grundläggande av smör och bröd typ.
Det vore bra om du ser lite på en krafttransformators ekvivalenta schema och då ett någorlunda komplett. Kom sen igen med dina tolkningar och slutsatser du kan dra av det sett till spänningar och att Tödde och Mödde försöker leka producenter och skyffla en handfull kW upp en nivå från 0,4 kV
Jag har nog tillräckligt koll jfrt med tamgentbordskrigare här inne iaf.
Då vet vi var du jobbar.
Joråsäatt. Så du vill få oss att tro det är typ överallt.GK100 skrev:
Det är nog det som behövs mest av allt i ditt fall i den frågan. Läs #560 fundera lite och svara sen på andra stycket.
Du bör också förstå precis det jag skrev först med avsevärda förstärkningar och omläggningar det är inte få ställen ens hos små nätägare. Varför har du så svårt att ta in det. Du får försöka förstå att det finns de som jobbar i lägen med god översikt kring detta både längst ut lokalt och hela vägen upp.
Trust me bro.
Hej KarlmbK karlmb skrev:
Hitta inte på.
i inlägg #345 har jag frågat hur du, gällande ökade elnätskostnader, kan skriva;” En obetydlig kostnad är lätt att låta kollektivet ta.” när du får för lite information.
Då svarar du; ”Det har vi alla rätt att göra tills de som påstår att det är jättedyrt klämmer ur sig något stöd för sitt påstående.”
Då skriver jag; ” Så du menar att därigenom så kan du kvantifiera att det är; ” En obetydlig kostnad är lätt att låta kollektivet ta.”
Och sprida det för alla som läser här på byggahus.”
Jag upprepar; Jag tar definitivt avstånd från ditt sätt att sprida ”fakta” här på byggahus.
Jag uppmanar dig än en gång att skriva till Energimarknadsinspektionen och be dem att svara på dina frågor. Inte upprepa dessa här.
Du påstår att du har för ont om tid för att skriva till Energimarknadsinspektionen samtidigt som du verkar ha tid att skriva upprepade gånger här, i samma frågeställning.
Jag avser att avsluta dialogen med dig här.
Tack för dialogen.