34 192 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Jag har en hel trave anekdoter, där kunder haft problem med för hög spänning.K karlmb skrev:
Ytterst få vad gäller låg spänning.
I de fall det är låg spänning är det oftast så att det rör sig om sommarstugeområden som blivit permanentboende-områden, eller sommarstugor generellt som byggs om.
Där nätet dimensionerats klent från början. Typexemel där gamla elföreningnar dragit näten.
Dessa behöver byggas om alldeles oavsett elbilsladdning.
Hej KarlmbK karlmb skrev:
Vad har hindrat dig från att skriva till Energimarknadsinspektionen och bett dem att svara på dina frågor om ”anekdoter”?
Och sedan redovisa svaren här.
Nu är väl inte intäktsramarna någon hemlighet om du botaniserar runt hos EI?K karlmb skrev:
Själv är jag glad för varenda öre vi slipper i form av kostsamma ombyggnader av elnätet pga kunder som inte vill ändra sina vanor samt göra en minimal planering av sina förbrukningar.
Det är många ställen även hos de små elnätsägarna som tex går under en kommuns energiverk. Så du kan luta dig tillbaka och kanske men det vore väl för mycket att hoppas på inse att du inte har en aning om dessa frågor inte ens detta mest grundläggande av smör och bröd typ.K karlmb skrev:
Det vore bra om du ser lite på en krafttransformators ekvivalenta schema och då ett någorlunda komplett. Kom sen igen med dina tolkningar och slutsatser du kan dra av det sett till spänningar och att Tödde och Mödde försöker leka producenter och skyffla en handfull kW upp en nivå från 0,4 kV
Hur många enskilda exempel?S Snikholt skrev:Jag har en hel trave anekdoter, där kunder haft problem med för hög spänning.
Ytterst få vad gäller låg spänning.
I de fall det är låg spänning är det oftast så att det rör sig om sommarstugeområden som blivit permanentboende-områden, eller sommarstugor generellt som byggs om.
Där nätet dimensionerats klent från början. Typexemel där gamla elföreningnar dragit näten.
Dessa behöver byggas om alldeles oavsett elbilsladdning.
Ser ingen anledning att pinpointa var det varit, eller var jag har mitt värv.K karlmb skrev:
Men fundera på vad som måste hända med spänningen, för att effekt ska kunna matas uppåt i nätet.
Och som jag skrev tidigare, blir den för hög så stängs oftast produktionen av också, vilket inte precis gör villaägarna med paneler på taken glada heller. Så antingen blir den för hög för att man producerar, eller så stänger växelriktaren ned...S Snikholt skrev:
Jag är inte elnätstekniker, så jag kan inte svara så bra på den frågan. De som kan nåt om det här hävdar dock att eftersom elnätet är byggt för effektriktning till löven i trädet så kan det bli problem om effektriktningen är den motsatta.K karlmb skrev:
Eventuellt kan @Martin Lundmark förklara.
Hej KarlmbK karlmb skrev:
Vi är, som du ser, några här som är medvetna om problematiken, och även medvetna om hur elnät är uppbyggda.
Om det är så att du skulle sakna den insikten och upprepade gånger här sprider klagomål över ”anekdoter”, då är det väl närmast du som får ta rätt på, det du återkommande efterfrågar.
Här på byggahus försöker vi hjälpa varandra, inte skapa förvillelse, att vilseleda andra.
Även många andra här, har annat att göra ändå försöker de hjälpa andra här på byggahus.
Du upprepar åter och åter samma sak.
Jag uppmanar dig än en gång att skriva till Energimarknadsinspektionen och be dem att svara på dina frågor om ”anekdoter”?
Jag hänvisar även till det jag skrev i inlägg #345
Här på byggahus försöker vi hjälpa varandra, inte tvärtom