33 551 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Så tänker jag också. Det är endast de timmar där mest effekt tas ut som behöver åtgärdas. Om jag duschar kl 20 så duschar mina grannar troligen inte exakt samtidigt, eller lagar mat eller tvättar eller vad de nu gör. Om det är en topp kl 17-18 som är dimensionerande är det den vi ska jobba bort.K karlmb skrev:
Det är som om jag stannar vid en bensinmack för att familjen ska kissa och det inte är kö till toaletten men bara en person får kissa gratis, de andra ska vänta en timme och sedan en timme till och ännu en timme.
Eller om jag inte får ladda elbilen så mycket jag vill vid en publik stolpe fast det är lediga platser. Jag ska ladda för en timmes körning och sedan stanna och ladda igen.
Allt detta styrs av statiska processer och det är som sagt endast vissa tider det blir kö eller överbelastning i systemet.
Du hör ju själv. Effekttaxan är statisk, sxhablon vissa tider.D Daniel 109 skrev:
Elpriset är dynamiskt… ser du inget problem där?
Nej.
OK, så det är fullständigt osannolikt att elpriset kommer vara lågt under en s.k låglasttid vid något tillfälle?D Daniel 109 skrev:
Vad kommer nätägaren få för dimensionerande toppeffekt - nu jämfört med innan effekt-tariff på lokalnäten?
Aggregerat är en annan sak - det är inte vad vi pratar om här. Om arbetsplatser står still är ointressant för mitt lokalnät.
Njau snarare en förordning som man "sölat" med.pacman42 skrev:
EIs författning.
https://ei.se/download/18.b0dbdc118002bc176c133ae/1650953845317/EIFS-2022-1-om-utformining-av-nättariffer-för-ett-effektivt-utnyttjande-av-elnätet.pdf
Som då i §2 direkt hänvisar till det här EU-förordningen EU 2019/943
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0943
Sen när jag kollade så hittade jag den här jämförelsen mellan länder i Europa
https://omev.se/2025/03/20/effektavgift-i-europeiska-lander/
Och där är vi och själv har jag inget intresse av att betala höga kostnader för elnätsombyggnader pga lata elbilsägare, solcellsägare utan batteri och de som inte vill sprida sin förbrukning.
HejS Snikholt skrev:
Effektentaxan sätts av de olika elnätsbolagen och enligt energimarknadsinspektionen så förväntas den justeras med jämna mellanrum utifrån hur effektflödet i elnäten i de olika elnätsbolagen blir allt mer jämt
Rimligen så blir det mindre statiskt än dagens säkrings avgifter
Målet är att jämna ut effektflödet, minska spänningsvariationerna hålla nere antalet förstärkningar och ombyggnationer och därigenom hålla nere kostnadsökningarna för elanvändarna
Redigerat:
Kan det bli mer vagt från en myndighet?M Martin Lundmark skrev:
Bedrövligt om du frågar mig.
Men det genomsyrar ju hela den myndigheten, med dess inkompetens.
Men alla andra ska vara med och finansiera solceller och batterier? RimligtP paralun skrev:Njau snarare en förordning som man "sölat" med.
EIs författning.
[länk]
Som då i §2 direkt hänvisar till det här EU-förordningen EU 2019/943
[länk]
Sen när jag kollade så hittade jag den här jämförelsen mellan länder i Europa
[länk]
Och där är vi och själv har jag inget intresse av att betala höga kostnader för elnätsombyggnader pga lata elbilsägare, solcellsägare utan batteri och de som inte vill sprida sin förbrukning.
Det där är en utopi.M Martin Lundmark skrev:
Säg mig - vilka incitament finns det för nätägare att hålla nere kostnader som de får basera sina avgifter på ?
HejS Snikholt skrev:
Hur ser ditt förslag på hur kostnadsökningarna i elnäten hålls nere och att ombyggnationer undviks?
Elnäten skall ju fortfarande bekostas av de som nyttjar enlnäten
HejS Snikholt skrev:
Jag har förklarat att de elnätsbolag som inte ligger där elanvändarna beskattas är ett bekymmer
Energimarknadsinspektionen har beskrivit att de till nästa fyraårsperiod kommer att skärpa skrivningarna
Lagen tillät inte att det genomfördes fortare
Men effektavgifter finns även i de andra ca 150 elnätsbolagen
Jag har till exempel flera gånger beskrivit hur jag själv gjort för att sänka elenergianvändningen och för att hantera elnätsavgifterna
Redigerat:
Det som drivit upp priserna på elnätet är hur avkastningen får beräknas. Där bör översyn göras.M Martin Lundmark skrev:
Inför gärna effekt-tariff på inmatning från solceller.
Eventuell kapacitetsbrist på konsumtionssidan för villakunder - känner du till många platser där transformatorer glöder och U< är under lägsta acceptabla nivå?
Min killgissning är att EI består av mestadels ekonomer och jurister och väldigt få ingenjörer. De ingenjörer som kanske ändå finns där är trötta jävlar med bakgrund i något nätbolag.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag har förklarat att de elnätsbolag som inte ligger där elanvändarna beskattas är ett bekymmer
Energimarknadsinspektionen har beskrivit att de till nästa fyraårsperiod kommer att skärpa skrivningarna
Lagen tillät inte att det genomfördes fortare
Men effektavgifter finns även i de andra ca 150 elnätsbolagen
Jag har till exempel flera gånger beskrivit hur jag själv gjort för att sänka elenergianvändningen och för att hantera elnätsavgifterna
Då får man sånt här.
HejS Snikholt skrev:Det som drivit upp priserna på elnätet är hur avkastningen får beräknas. Där bör översyn göras.
Inför gärna effekt-tariff på inmatning från solceller.
Eventuell kapacitetsbrist på konsumtionssidan för villakunder - känner du till många platser där transformatorer glöder och U< är under lägsta acceptabla nivå?
Som jag skrev i det tidigare inlägget så arbetar Energimarnadsinspektionen med skärpning av kraven men det blir nästa period eftersom de följer lagstiftningen hur ändringar får göras