33 551 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Och det är upp till dig. Det kostar att slippa bry sig.P pmd skrev:
Det börjar ta sig!pacman42 skrev:
Jag planerar inga långresor med bil överhuvudtaget inom överskådlig framtid, men jag ser fram emot den dag man kan promenera (eller lifta) till närmaste mack när man har fått "soppatorsk" i en elbil och bära med sig ett laddaggregat tillbaka till bilen.
Eller så har du en reservdunk och en bensingenerator i skuffen... 😂P pmd skrev:
Den diskussionen innehåller ingenting som verifierar påståendet i inlägg #105.K karlmb skrev:
S Snikholt skrev:
Hm… hur långt kan du möjligen behöva köra i ett nödläge?P pmd skrev:
Det är så beräkningen görs. Om du förbrukar 10 kWh på en timme har du belastat nätet med 10 kW.Fairlane skrev:
Du kan alltså ha förbrukat 20 kW i en halvtimme och noll resten, och få samma beräkningsvärde för effektavgiften.
Det är alltså inte hur mycket du belastar momentant som avgör.
Redigerat:
Ja, det är givet att de har olika räckvidd, men vill du ha maximal , så mycket som möjligt, så får du lov att tanka även dieselbilen efter varje användning. Annars så är det ju som att du nöjer dig med mindre om du t.ex parkerar bilen hemma med halvtank.P pmd skrev:
Ja, så är det ju såklart. Själv kör jag bensinbil och ogillade när sambon kom hem och parkerade bilen och sen klämmer ur sig att hon glömde att tanka så den står nere på rött. Hon kunde lämna bilen med på lite bränsle så man var osäker om man skulle ta sig till macken några km bort... Det ogillade jag skarpt, särskilt när vi hade ett litet barn som vi vid olika tillfällen tvingades åka till akuten med mitt i natten. Det var mer än en gång som jag klev upp ur sängen och åkte och tankade för att inte riskera att inte komma till sjukhus om det behövdes eller inte komma till förskola/skola morgonen efter.P pmd skrev:
Med det sagt så har jag aldrig känt behovet att alltid ha maximalt med bensin i bilen hemma, utom när jag vet att vi ska iväg dagen efter på långresa.
Man är olika.
Idealiskt skulle ett styrsystem mäta effekten kontinuerligt och dra ner laster som inte är "viktiga" vid varje givet tillfälle. Det kräver förstås en hel del heuristik för att sätta vikter på olika laster vid olika tider, och sen ett reglersystem som kan använda denna heuristik.M Martin Lundmark skrev:
Finns det sådana system att köpa? Jag är inte främmande för att programmera sådant, men har har ingen lust att göra det numera så jag köper hellre ett färdigt system.
Styrningen är inte problemet, det är att få alla involverade parter att delta. Värme, vatten, elbilsladdning mmP pmd skrev:Idealiskt skulle ett styrsystem mäta effekten kontinuerligt och dra ner laster som inte är "viktiga" vid varje givet tillfälle. Det kräver förstås en hel del heuristik för att sätta vikter på olika laster vid olika tider, och sen ett reglersystem som kan använda denna heuristik.
Finns det sådana system att köpa? Jag är inte främmande för att programmera sådant, men har har ingen lust att göra det numera så jag köper hellre ett färdigt system.
Ja den delen har jag koll på, till skillnad från många andra med starka negativa åsikter.S Snikholt skrev:
Det jag funderade på var vilket incitament som finns för att jämna ut lasten med en modell "Där 1kW är värd samma 24h". Jag kanske helt enkelt inte förstår vad du avser, men jag tolkar det som att förbrukar jag 10 kWh mellan 17.00 och 18.00 så ska det kosta samma som om jag förbrukar 10 kWh mellan 02.00 och 03.00.
jo så menar jag. Det borde ge ett allmänt incitament att minska sina effekttoppar, oavsett tid på dygnet.Fairlane skrev:
Ja den delen har jag koll på, till skillnad från många andra med starka negativa åsikter.
Det jag funderade på var vilket incitament som finns för att jämna ut lasten med en modell "Där 1kW är värd samma 24h". Jag kanske helt enkelt inte förstår vad du avser, men jag tolkar det som att förbrukar jag 10 kWh mellan 17.00 och 18.00 så ska det kosta samma som om jag förbrukar 10 kWh mellan 02.00 och 03.00.
jag är dock irriterad och gnäller över sakernas tillstånd. Jag är ett praktexempel på en "grumpy old man" och det beror, i det här fallet, på att svenska politiker har misskött energipolitiken i flera decennier.pacman42 skrev:
Ibland tror jag att det hade varit bra om den offentliga sektorn inte hade lagt sig i elsystemets utformning alls. Då hade elnät bara byggts i tättbefolkade område och alla miljömuppar som älskar urban "förtätning" hade nog jublat …