34 192 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Effekt-tariffen är inte dynamisk. De förslag jag sett bygger på en schablon, som följer i stort hur nätet lastas idag.K karlmb skrev:
Lågt elpris i kombination med låg effekt-taxa på natten lär göra att definitionen av höglast-tid behöver ändras. Men det gör man inte på en pisskvart. Och när man väl gör det så blir det tvärtom igen.
Då ser jag hellre att de har en platt effekt-taxa som är lika hela tiden. Eller vänta! Man kan ha kvar säkringstariff 🙂
Det blir samma sak som att alla ska betala för full effekt även om de aldrig nyttjar den. Dessutom är det ett faktum att lasten varierar. Då bör effektavgiften ge incitament att flytta last.
Ja iofs. Men höglast/låglast kan man skippa och då ha effektavgift.D Daniel 109 skrev:
Där 1kW är värd samma 24h
Kanske, men blir den mer eller mindre pannkaka än att köra enligt dina föreslagna modell?S Snikholt skrev:
Jag tror inte modellen kommer lyckas till 100%, men jag tror att många kommer försöka minska sina toppar något. Min din föreslagna modell tror jag inte någon kommer försöka minska sina toppar alls.
Det fungerar utmärkt med dagens säkringstariffer. Kan inskärpas genom att man mäter strömmen med smarta mätare och debiterar extra ifall man går över.Fairlane skrev:
Gör det?K karlmb skrev:
Har man 3x16A in så kan man nyttja cirka 11 kW.
På vilket sätt ger nuvarande modell ett incitament till att sprida lasten om man redan nu håller sig under 11 kW alltid?
Tanken är alltså att man hellre vill att en kund ligger på 5 kW kontinuerligt än 3 kW ibland och 10 kW ibland. Jag kan inte se att dagens säkringstariff ger det incitamentet.
Hej
Som jag skrev i inlägg 433 här i tråden så skulle jag rimligen med en nyare värmepump som är mer styrbar även kunna styra ned vatten och värmeproduktion tex på julhelgen när spis och ugn används några timmar
Vid minus 20 grader ute behövs ca 3 kW till värme och varmvatten och ca 700 W i övrigt och då kunde värmen styras ned då spis och ugn används
Jag borde då rimligen hamna under 5 kW i effekttoppar under julhelgen
Som jag skrev i inlägg 433 här i tråden så skulle jag rimligen med en nyare värmepump som är mer styrbar även kunna styra ned vatten och värmeproduktion tex på julhelgen när spis och ugn används några timmar
Vid minus 20 grader ute behövs ca 3 kW till värme och varmvatten och ca 700 W i övrigt och då kunde värmen styras ned då spis och ugn används
Redigerat:
Vet någon var nånstans det problemen som beskrivs har uppstått i elnätet.M Martin Lundmark skrev:Hej
Hittills har jag bara sett uttalande av elnätsbolagens representanter, att detta är en utmaning. (vad annat skall det säga)
I vilket område har det verkligen varit problem.
Här i våra knutar har jag inte hört att det har varit problem.
Problem och problem, man kan absolut köra åå utan effektavgifter. Men det gör att man måste dimensionera nätet kraftigare, med högre kostnader som följd.
I min nätägares nätutvecklingsplan kan man se att problemet är morgon och kväll - ej natt trots massor av elbilar 2034. Solen kommer då göra att hela nätet kommer skicka upp energi till regionnätet mitt på dagen.H he-peter skrev:Vet någon var nånstans det problemen som beskrivs har uppstått i elnätet.
Hittills har jag bara sett uttalande av elnätsbolagens representanter, att detta är en utmaning. (vad annat skall det säga)
I vilket område har det verkligen varit problem.
Här i våra knutar har jag inte hört att det har varit problem.
https://partilleenergi.se/wp-conten...klingsplan_slutgiltig_Partille_2024-12-16.pdf