34 095 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Så ditt behov av hemmaladdning i det fallet är inte stort mao? Exaktpacman42 skrev:
Precis så. De flesta som har elbil smetar ut lasten över hela natten och kanske även flera dygn. Övriga tänker kanske till och tvättar inte när de lagar mat. Ytterst få gör mer än så.D Daniel 109 skrev:
Nja, som jag skrev till Daniel: folk smetar ut/flyttar på billaddningen och försöker undvika matlagning/disk/tvätt vid samma tidpunkter.mdet räcker långt utan att läsa ut de exakta värdena.S Snikholt skrev:
Jag känner en på jobbet som maxar 12kW varje månad, han värdesätter friheten att kunna ladda bilen hemma när han vill över att behöva tänka...
Om du bara kom 30 mil med fossilbilen och det tar 30-60 minuter att tanka bilen fullt från tom tank.S Snikholt skrev:
Skulle inte du då försöka skaffa en farmatank hemma så att du inte lugn och ro kunde låta bilen bli tankad per automatik under natten?
Det är väl en realitet för de som inte har möjlighet till hemma-laddning.Demmpa skrev:
Fair, men det leder inte till minskat investeringsbehov eller takt i näten, annat än möjligen något litegrann.pacman42 skrev:
Det handlade väl om det påstådda behovet av att bygga om elnätet och då pekade jag på ett svar i min diskussion med Martin.P pmd skrev:
Som tidigare så har han mkt teknisk info men ingen kvantifiering.
Och ingen annan heller har det. Men pengar ska vi betala.
Ja och som sagt, ska vi kanske införa krav på mjukt uppdimmande belysning som nästa steg? Herregud det kan ju gå 5A rakt av i några tiondels sekunder. Nätet är inte byggt för sånt...S Snikholt skrev: