32 965 läst · 648 svar
33k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Det har du nog rätt i. Det bästa är att energioptimera när huset byggs. Det gäller bara att gissa rätt på vad politikerna kommer att tycka är bra energilösningar 20-30 år framåt.M Martin Lundmark skrev:
Det är nog fåfängt att förvänta sig långsiktiga råd från staten. Vad staten vill beror på hur den politiska majoriteten i riksdagen ser ut för stunden.M Martin Lundmark skrev:
Jag har köpt en hel del ved inför kommande vintrar för att mildra effekterna av eventuella stora prischocker på el. Vedeldning är inte speciellt energieffektivt, och ganska miljöovänligt, men vi bor i ett glesbefolkat område så de dåliga miljöeffekterna blir inte så stora.
Jag är nu hyfsat nöjd med elförbrukningen i vårt hus. Vi kommer inte att bo kvar här tillräckligt länge för att det ska löna sig att göra mer för att få ner elförbrukningen.
Det är dock irriterande att det är så jäkla dyrt att använda den bästa uppvärmningsformen som finns: direktverkande elvärme.
Redigerat:
Du skrevK karlmb skrev:
> Följ denna https://www.byggahus.se/forum/threa...e-el-fullstaendigt-korkat.545266/post-6158945
Om man följer den så kommer man tillbaka till där du skrev "Följ denna […]". Jag gissar att du helt enkelt kopierade fel länk, men jag kan inte gissa vilken länk du egentligen avsåg.
Det är ett ganska starkt krav, men det är rimligen upp till ägaren av jobbest eluttag som bestämmer om det.S Snikholt skrev:
För att ändra på det vill du alltså förbjuda eller åtminstone försämra, hemmaladdning? Vill du förbjuda folk att baka bröd hemma också?S Snikholt skrev: